2021-07-05, 17:46
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det enda intressanta kvar att få reda på vid omröstningen är ju hur L:s ledamöter röster och hur splittrat partiet är i SD-frågan. Omröstningen är ju om Löfven men det är även omröstning om Sabunis ledarskap och ifall hon får ihop en gemensam partilinje. Jag tvivlar på det.

Marxisten kommer att rösta antingen gult eller grönt, garanterat. Hatet mot SD är för stort och då fungerar även borgerlig politik. Men tänk om hon röstar rött och några liberaler röstar åtminstone gult. Där snackar vi om en "downer" utan dess like. L är ju dock livrädda för extraval just nu. Men vissa av deras ledamöter skulle ju garanterat få en ny chans att rösta fram Löfven i en senare runda.

L kan ju rösta rött för Löfven och chansa på att kakaduan ger sitt stöd, då slipper de avslöja sig redan i detta läge. Om det mot förmodan då blir nej till Löfven kommer han få en ny chans senare at då kan L rösta fram honom.
Citera
2021-07-05, 17:47
Medlem
Löfven kommer att fortsätta ratta landet.
Nu har han till September på sig att pussla i hop en budget med Mp,V och C.
V kan få lite diskret så att inte C med sin borgliga ìdentitet obstruerar
Citera
2021-07-05, 17:48
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Annie sitter inte i regeringen. Det är S och MP, inga andra partier.

Och C förhandlar inte med V
Gult är inte att rösta JA

Har vi mer semantiska floskler att dra till med?
Citera
Medlem
Det är något allvarligt fel med vårt politiska system. Ska mannnen som röstades bort från sin statsministerpost i en misstroendeomröstning för mindre än två veckor sedan för att han ansågs vara inkapabel att sköta landet, nu föreslås att bli ny statsminister?
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Stefan Löfvén är kusligt lik en kackerlacka. Han kommer fan alltid tillbaka. Det här blir skitbra, Löfvén hinner förstöra landet över ett år till. Ingenting att se här, gå vidare.
Senast redigerad av teren 2021-07-05 kl. 17:54.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/misstroendehot-mot-lofven

Beslutet kan bli att rösta gult för att det är större chans att få med alla riksdagsledamöter på en enhetlig linje för gult än rött. Om Sabuni tror att någon kommer rösta gult istället för rött kan hon välja gult för alla så att sprickan inte skall synas.
Citera
2021-07-05, 17:50
Medlem
Tror Dadgostar uppgång i stöd kommer gå tillbaka nu när det inte blev något av allt detta, i slutet kommer V ändå rösta på en budget av Löfven.
Citera
2021-07-05, 17:50
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
L kan ju rösta rött för Löfven och chansa på att kakaduan ger sitt stöd, då slipper de avslöja sig redan i detta läge. Om det mot förmodan då blir nej till Löfven kommer han få en ny chans senare at då kan L rösta fram honom.

Det var lite det jag menade. Men de avslöjar sin splittring om det inte håller Sabunis linje på onsdag.
Citera
2021-07-05, 17:51
Medlem
Lawlines avatar
Har någon frågat steffe om han verkligen menar allvar om att avgå om han inte får igenom sin budget? Med tanke på att han har sagt det tidigare men han avgick inte den gången. Varför gjorde han inte det? Har han gett någon förklaring till varför han inte ville avgå som han sa då? Makten framför allt! Ingen jävla journalist som vågar klämma åt den falska krämskallen?
Citera
2021-07-05, 17:53
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Kan någon sammanfatta vad som händer, är ny regering snart färdig eller vad händer?

Samma soppa som förut, Löfvén blir vald som en statsminister på Onsdag, sen ska han förjupa sig i höstbudgeten, som han inte får stöd på och karusellen är igång till nästa val....
Citera
2021-07-05, 17:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb

De kanske inte har alla med sig på att rösta rött, och det vill inte Sabuni avslöja.
Citera
2021-07-05, 17:54
Moderator
Tinuviels avatar
Billström sade på dagens Eko att han inte ser att de borgerliga kommer att lägga någon gemensam budget, så... Löfven kan segla igenom även detta kanske t om utan stöd från V.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag menade snarare att alla Mp-röstande journalister och statsvetare tonar ned att Mp blev överkörda.

Om de blev det. Jag är fortfarande osäker på vem som kört över vem i den här farsen.
Det förstod jag, men spann vidare på fråga två där inte heller jag har något svar. Men inser av rapporteringen att det här inte är en fråga som kommer sätta sådan press på C/S/Mp att det hotar regeringen Löfven II på onsdag.

Vi har en erbarmligt dålig journalistkår!
Citera
2021-07-05, 17:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kristersson är en posör. Han röstade mot Löfven utan att själv kunna åstadkomma nåot vettigt.
Det är regeringens uppgift att förankra sitt förtroende i riksdagen. Det är inte oppositionens uppgift att utse tänkbara regeringsalternativ, det är talmannens uppgift. Om talmannen misslyckas med upogiften måste man åter be väljarna om mandat (extraval). Det är demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in