Citat:
Ursprungligen postat av
zapohd
Du glömmer bort en sak. Det är vi väljare som utser riksdagen. Om det vid ett val är en tydlig majoritet för en regering så är ju enklare vid valet av en statsminister. Bara om några få mandat hade bytt sida så vore ju det självklart hur utgången hade blivit.
Jag tror snarare det är valfusk vid rösträkningen över hela landet som utser riksdagen. Jag glömmer aldrig valnatten 2018.
Citat:
Däremot när vi har hamnat i en sådan har situation så börjar både vi och politikerna räkna hur många röster de får med sig i Riksdagen.
Tyvärr så verkar situationen i Riksdagen just nu vara som så att ingen av de mest naturliga statsministerkandidaterna kommer att kunna utses. Detta pga av bägge mest troligen har 175 röster emot sig.
Folk, så där i snitt, förväntar sig bara två saker. Ett, antingen ingen omröstning av Löfven och så lyssnar de laglydigt på MSM som förklarar varför det inte blev någon omröstning. Två, det blir en omröstning som Löfven antingen vinner 175 (grön och gul)-174 eller så förlorar han 174-175. Allt annat kommer att kännas skumt bland allmänheten. T ex så kommer de flesta inte förstå om det blir 174-174 och en utebliven ledamot. MSM kommer inte kunna förklara, på ett pedagogiskt sätt, varför Löfven ändå vann. Vid två uteblivna och 173-174 så kommer folk garanterat inte att förstå. Vid 0-174 så kanske det skulle bli revolution, fast det tekniskt är helt lagligt.
Citat:
I regeringsformen finns ju en begräsning på hur många gånger en omröstning på en statsminister kandidat får ske. Men det saknas en tidsbegränsning. Jag hoppas att det blir en förändring i grundlagen så att inom en begränsad tidsrymd så måste talmannen föreslå en statsministerkandidat.
Kan riksdagen inte utse en statsminister så måste den bytas ut genom ett extraval.
Talmannen har tekniskt sett rätt att dela ut sonderingsuppdrag utan omröstningar ad infinitum, oavsett om Norlén sagt att han vill ha en snabb takt. Oavsett ifall Kristersson snabbt gav tillbaka bollen till Norlén så borde han ha hållit en omröstning ändå. Det var ju han som delade ut sonderingsuppdraget till Kristersson, ingen annan.