2021-05-24, 20:23
Medlem
Har letat efter ett svar i en timme men hittar inget så nu ställer jag min fråga här.

Jag käkar Elvanse för min ADHD men har skyhög vilopuls, ligger på mellan 90-120 dagligen. Så jag undrar om någon har erfarenhet av att gå från Elvanse till Attentin och hur det då påverkade pulsen? Kan man få lägre av Attentin, eller blir det värre?

Har också börjat uppleva att effekten av Elvanse är väldigt ojämn under dagen och har läst att en del upplever att Attentin är mer jämn. Så jag är nyfiken på att höra med min läkare om jag kan byta till den.
Citera
2021-05-24, 20:52
Medlem
Misantrop1891s avatar
Elvanse = Lisdextroamfetamin
Attentin = Dextroamfetamin

I kroppen omvandlas Lisdextroamfetamin till vanligt Dextroamfetamin, efter ca. 90 min.

Så svaret på din fråga kan du förhoppningsvis räkna ut själv, med hjälp av den informationen.
Citera
2021-05-24, 21:59
Medlem
ManOrAnimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHuman
Har letat efter ett svar i en timme men hittar inget så nu ställer jag min fråga här.

Jag käkar Elvanse för min ADHD men har skyhög vilopuls, ligger på mellan 90-120 dagligen. Så jag undrar om någon har erfarenhet av att gå från Elvanse till Attentin och hur det då påverkade pulsen? Kan man få lägre av Attentin, eller blir det värre?

Har också börjat uppleva att effekten av Elvanse är väldigt ojämn under dagen och har läst att en del upplever att Attentin är mer jämn. Så jag är nyfiken på att höra med min läkare om jag kan byta till den.

Båda är mycket dåligt för hjärtat.
Du får högre puls, blodtryck. Hjärtat kan även växa.
Citera
2021-05-24, 23:14
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHuman

Nej, Attentin är mer ojämn, inte minst som det beror på att du tar tabletterna på exakt rätt tid... Det kommer inte vara så mycket lägre puls med Attentin heller.

Du kan testa att ta Elvanse med fet mat och/eller minska dosen.
Citera
2021-05-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop1891
Elvanse = Lisdextroamfetamin
Attentin = Dextroamfetamin

I kroppen omvandlas Lisdextroamfetamin till vanligt Dextroamfetamin, efter ca. 90 min.

Så svaret på din fråga kan du förhoppningsvis räkna ut själv, med hjälp av den informationen.

Jo, men det visste jag redan, hade ändå läst att en person tyckte att den hade fått lägre puls efter byte. Så jag undrade om fler hade upplevt det!
Citera
2021-05-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManOrAnimal
Båda är mycket dåligt för hjärtat.
Du får högre puls, blodtryck. Hjärtat kan även växa.

I know men medicinen ökar min livskvalitet så pass mycket att det är värt det. Även om jag så skulle leva en kortare tid pga den.
Citera
2021-05-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Nej, Attentin är mer ojämn, inte minst som det beror på att du tar tabletterna på exakt rätt tid... Det kommer inte vara så mycket lägre puls med Attentin heller.

Du kan testa att ta Elvanse med fet mat och/eller minska dosen.

Okej, tack för ditt svar!
Citera
2021-05-25, 13:46
Medlem
f30malmos avatar
Jag får lägre av attentin, detta eftersom min direkta effekt av elvanse blir starkare än den blir på attentin, och sedan går den ur efter 4-5 timmar och då har jag ändå stresspuls pga att den går ur i några timmar till.

Attentin ger inte mig en lika stor effekt, därav lägre puls.

Det är säkert individuellt hur det fungerar.
Citera
2021-05-25, 21:39
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag får lägre av attentin, detta eftersom min direkta effekt av elvanse blir starkare än den blir på attentin, och sedan går den ur efter 4-5 timmar och då har jag ändå stresspuls pga att den går ur i några timmar till.

Attentin ger inte mig en lika stor effekt, därav lägre puls.

Det är säkert individuellt hur det fungerar.
Då låter det ju som du metaboliserar Elvanse för snabbt och då blir dosen högre under en kortare tid. Om den fungerar som den ska (dvs i kanske 10-12 timmar) så borde den vara jämnare över tid än Attentin som ger en skarpare höjning varje gång man tar tabletten.

Så om Elvanse fungerar som den borde men ger 130 i puls så lär inte Attentin få pulsen under 100 heller. Men om Elvanse går ur väldigt snabbt så kan det vara värt att testa Attentin (om man testat andra åtgärder för att få Elvanse att fungera då, som mat vid intag osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in