2021-05-24, 16:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!

Planerar lite livsmedelsfusk.
Vad tror ni om att göra egen sherryvinäger genom att blanda en del 24% perstorpsättika med två delar torr sherry, tex Bristol Cream och sedan några droppar soyakulör för att få en snygg mörk färg på det hela.

Det blir 8% syrahalt och en fin sherrysmak, vad tror ni om detta?
Citera
2021-05-24, 17:18
Medlem
Parisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!

Vad tror ni om att göra egen sherryvinäger genom att blanda en del 24% perstorpsättika med två delar torr sherry, tex Bristol Cream och sedan några droppar soyakulör för att få en snygg mörk färg på det hela.

Total trollkatastrof. Varfor ens gora anstrangningen? Vinagre de Jerez, ska inte ens ha en snygg mork farg. Den akta varan ar ganska tillganglig i dessa dagar
Citera
2021-05-24, 18:08
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Hej!

Jag använder Sherryvinäger ett par gånger vi veckan och jag kan absolut inte förstå varför man skulle "fuska" ihop vinägern? För det första är den inte så dyr och för det andra så lagras sherryvinäger (iaf den jag använder) på ekfat. Lallare.
Citera
2021-05-24, 18:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Jag använder Sherryvinäger ett par gånger vi veckan och jag kan absolut inte förstå varför man skulle "fuska" ihop vinägern? För det första är den inte så dyr och för det andra så lagras sherryvinäger (iaf den jag använder) på ekfat. Lallare.

Sherryn jag ska använda är väldigt vällagrad!

Jag köper och använder sherryvinäger oavbrutet, jag ville bara teste detta som ett matfusk för att se vad resultatet blir!

Det lär ju bli mer "äkta" är tryffelolja i vart fall flr den innehåller ju inte ens tryffel!!!
Citera
2021-05-24, 22:02
Medlem
Håller på och lagrar en nyponcherry just nu, är väl sisådär 5 år kvar. Återkommer med hur vinägern blir!
Citera
2021-05-25, 04:49
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Sherryn jag ska använda är väldigt vällagrad!

Jag köper och använder sherryvinäger oavbrutet, jag ville bara teste detta som ett matfusk för att se vad resultatet blir!

Det lär ju bli mer "äkta" är tryffelolja i vart fall flr den innehåller ju inte ens tryffel!!!

Vet inte hur du kom in på tryffelolja. Men ja, det stämmer att viss tryffelolja inte innehåller någon tryffel, likväl som det finns olja som innehåller svarttryffel. Tillreder man sin egen så kan man vara säker på saken, jag har tex rivit tryffel med Microplane och tillsatt avokadoolja av hög kvalité. Smakar gudomligt!
Citera
2021-05-25, 06:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Vet inte hur du kom in på tryffelolja. Men ja, det stämmer att viss tryffelolja inte innehåller någon tryffel, likväl som det finns olja som innehåller svarttryffel. Tillreder man sin egen så kan man vara säker på saken, jag har tex rivit tryffel med Microplane och tillsatt avokadoolja av hög kvalité. Smakar gudomligt!

Ja tryffelolja måste man göra själv om den ska vara äkta.

"Tryffelolja där olja hälls över en*tryffelsvamp har mycket kort hållbarhet, tryffelsvampen ”ruttnar” i oljan. Om man lyfter ur svampen efter ett par dagar kan oljan hålla i någon vecka, men kvaliteten på oljan försämras snabbt. Olivolja med färsk tryffel kan därför endast avnjutas på plats under säsong, men är tyvärr ingen bra konserveringsmetod för den goda smaken."

Återkommer med redogörelse för fuskvinägern.
Citera
2021-07-08, 14:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Sherryvinägern är nu hopfuskad! 1/3 24%ättika och 2/3 nyponvinäger och lite lite strösocker, blev hur bra som helst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in