2021-05-26, 12:47
Medlem
Intensivtkloks avatar
Nu har Sofia Sapega, som också var med på planet, tvingats "erkänna" att hon brutit mot lagen. Hon har inte lika tydliga tecken på misshandel som hennes manlige vän utifrån videon.

Diktaturen förnekar sig inte.
Citera
2021-05-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Har du tappat trådens ämne nu? Du nämner en demokratiskt vald president, så vilket land pratar du om? Vilken president har uttalat sig och misslyckats med att förklara det inträffade?

Vilken efterlyst terrorist åsyftar du? Vem har valt att åka till Vitryssland?

Nu har det väl ändå tagit fyr i luvan...

H*n är ett fakkin troll. Psyop är och har varit i full fräs sedan starten.

Låt oss fokusera på vad som händer politiskt.

Citera
2021-05-26, 12:51
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Okej, så du menar att han valde detta flyg för att han hade en inre längtan att bli gripen, misshandlad, torterad och fängslad för väldigt lång tid? Att han lider av ett självskadebeteende? En önskan att bli martyr?

Nej, jag drar inte den slutsatsen.

Raman Pratasevitj är en omstörtare av den vitryska demokratin och terrorlistad av KGB. Han är en förslagen radikal kämpe som gör allt för att nå sitt syfte. Men är han korkad undrar jag? Om han inte är korkad, varför tar han då flyg in i Vitryssland? Vi måste kunna besvara denna fråga.
Citera
2021-05-26, 13:01
Medlem
Vid lunchtid beslutade även Finland att stänga sina flygplatser för Belavia.
Citera
2021-05-26, 13:04
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Har du tappat trådens ämne nu? Du nämner en demokratiskt vald president, så vilket land pratar du om? Vilken president har uttalat sig och misslyckats med att förklara det inträffade?

Vilken efterlyst terrorist åsyftar du? Vem har valt att åka till Vitryssland?

Nu har det väl ändå tagit fyr i luvan...

Diskussionen gällde varför den i Vitryssland efterlyste (numera gripne) terroristen Raman Pratasevitj valde att åka in i Vitryssland. Jag svarade på ett inlägg som refererade till den demokratiskt valda presidenten i Vitryssland, Lukasjenko, men presidenten har ju inte uttalat sig om Raman Pratasevitj bevekelsegrunder för att återvända till Vitryssland.
Citera
2021-05-26, 13:13
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Vid lunchtid beslutade även Finland att stänga sina flygplatser för Belavia.

Redan i måndags ( #207) skrev jag att det var helt kört för Belavia nu.
Belavia kommer att ombildas till Bussbolag. Belabus.
eller formellt som det brukat heta i RU & BY : Open Joint stock company Belabus

1 st Boeing 737 bytes mot 50 st turistbussar.
Citera
2021-05-26, 13:16
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Nej, jag drar inte den slutsatsen.

Raman Pratasevitj är en omstörtare av den vitryska demokratin och terrorlistad av KGB. Han är en förslagen radikal kämpe som gör allt för att nå sitt syfte. Men är han korkad undrar jag? Om han inte är korkad, varför tar han då flyg in i Vitryssland? Vi måste kunna besvara denna fråga.
Ja, ge mig ett svar på din fråga!
Citera
2021-05-26, 13:18
Medlem
Polska myndigheter nekade nyss Belavia BRU869 (med destination Barcelona) tillträde till Polskt luftrum. Planet cirkulerar just nu över sydvästra Belarus.

Edit #1: Enda rimliga omvägarna att nå BCN torde vara via Litauen eller Ukraina. Båda alternativen förmodligen politiskt omöjliga i dagsläget.

Edit #2:
https://ibb.co/MsDfDzc

Edit #3:
Under tiden har Belavia BRU895 lyft från Minsk, med destination Warzawa. Lär bli trångt i luftrummet längs Belarus västra gräns.

Edit #4: Warsawa-planet äntrade nyss polskt luftrum, medan planet med destination Barcelona efter sex varv i luften återigen satt riktning västerut. Konstig händelse.
Senast redigerad av Skewie 2021-05-26 kl. 13:58.
Citera
2021-05-26, 13:18
Medlem
rokossovskys avatar
Tass rapporterar också att meddelandet om bombhotet, enligt Lukasjenko, kom från Schweiz.

Han säger ju inte att det var Schweiz som stat som meddelade detta. Mer information kommer väl ut senare.

"The message that there was a bomb on board that plane came from Switzerland," the television broadcaster ATN's Telegam channel quotes Lukashenko as saying.”
https://tass.com/world/1294083
Citera
2021-05-26, 13:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Diskussionen gällde varför den i Vitryssland efterlyste (numera gripne) terroristen Raman Pratasevitj valde att åka in i Vitryssland. Jag svarade på ett inlägg som refererade till den demokratiskt valda presidenten i Vitryssland, Lukasjenko, men presidenten har ju inte uttalat sig om Raman Pratasevitj bevekelsegrunder för att återvända till Vitryssland.
Diktatorn Lukasjenko har däremot nyss uttalat och sagt att han och Vitryssland inte gjort något fel när de tvingade ned planet med falskt bombhot och jaktflyg och sedermera olovligen frihetsberövade en frihets- och demokratikämpe och dennes kvinnliga bekanta.

Vi får väl se när Litauen får Lukasjenko internationellt efterlyst som den terrorist och flygplanskapare han är...
Citera
2021-05-26, 13:23
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Jag får formulera om en fråga jag har:

Raman Pratasevitj visste om att vitryska underrättelsetjänsten, KGB, hade terrorlistat honom. Alltså måste han anta att den följer varje steg han tar. Varför tog han ändå ett flyg som passerar vitryskt territorium?

För att det var kul och att han har beskydd, löften givetvis om att dom "idioterna" kommer aldrig att kunna komma åt honom!

En förändring har ju pågått där operatörer har plockats rakt av men att det tar tid innan att folk här begriper att det är en annan värld med andra spelregler.
Citera
2021-05-26, 13:26
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Vi får väl se när Litauen får Lukasjenko internationellt efterlyst som den terrorist och flygplanskapare han är...

Det är väl att vänta att den litauiska regimens företrädare, som skyddat terroristen Raman Pratasevitj, är upprörda över att en av dess älsklingar nu sitter bakom lås och bom i Vitryssland, väntande på att rättvisan skall ha sin gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in