2025-03-14, 11:29
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Det är termen "häktad i sin utevaro" som jag undrar över, det kommer väl besked under dagen förmodar jag

Ja förstår men det var det senare du skrev som jag svara på.

Han har skött sitt reseförbud

Häktad blir man ju av flera orsaker, dels för att man inte ska fly, eller om man är en allmänfara och att man inte ska fortsätta med sin brottsliga verksamhet.

Chrippa fick reseförbud istället för att sitta häktad, men har förmodligen fortsatt med sina brott.
Citera
2025-03-14, 11:35
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Bara en häktesförhandling idag.

Aha! Innebär det något nytt av eko brotten?
Citera
2025-03-14, 11:35
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock

Häktad blir man ju av flera orsaker, dels för att man inte ska fly, eller om man är en allmänfara och att man inte ska fortsätta med sin brottsliga verksamhet.

Chrippa fick reseförbud istället för att sitta häktad, men har förmodligen fortsatt med sina brott.

Det är kanske jag som tolkar det fel. Tack för förklaringen
Citera
2025-03-14, 11:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Aha! Innebär det något nytt av eko brotten?

Att han häktas idag, reseförbudet forlängs eller att reseförbudet inte förlängs och upphör. Utredningen i sig inget. Kan skynda på det om han sitter häktad bara.
Citera
2025-03-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock

Det kanske främsta skälet att någon sitter häktad är för att den kan förstöra utredningen på fri fot. I det här fallet bedömer jag att det inte finns så mycket utredning att förstöra. Om det är så att Chrippa inte beskattat ett par intäkter så finns detta redan dokumenterat. Han kan inte komma runt det genom att förstöra något eller genom att hota någon.

Sedan finns förstås flyktfara eller recidivfara. Troligen blev han häktad p.g.a det förstnämnda tidigare. Men den faran bedöms kanske inte vara lika stor nu, han är trots allt svensk medborgare och har ingen koppling till andra länder, och troligen inte pengarna för att fly och leva i ett annat land med ny identitet i ett decennium till brottet preskriberas. Att han skulle fortsätta sin brottsliga verksamhet kanske är sant. Men det ska nog till ganska så allvarlig brottslighet för att det intresset ska väga upp inskränkningen. Har du försökt mörda någon är det en sak. Om risken finns att du inte beskattar ett belopp du får in väger förmodligen inte det intresset upp inskränkningen i en människas rörelsefrihet.
Citera
2025-03-14, 11:42
Medlem
Det var väntat med häktning igen. Visserligen inte rent fysiskt ännu. Mellan häktning och frihet kommer ny video på YouTube. Det är väl bara han själv om ens det, som tror på vad han säger.
Citera
2025-03-14, 11:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det kanske främsta skälet att någon sitter häktad är för att den kan förstöra utredningen på fri fot. I det här fallet bedömer jag att det inte finns så mycket utredning att förstöra. Om det är så att Chrippa inte beskattat ett par intäkter så finns detta redan dokumenterat. Han kan inte komma runt det genom att förstöra något eller genom att hota någon.

Sedan finns förstås flyktfara eller recidivfara. Troligen blev han häktad p.g.a det förstnämnda tidigare. Men den faran bedöms kanske inte vara lika stor nu, han är trots allt svensk medborgare och har ingen koppling till andra länder, och troligen inte pengarna för att fly och leva i ett annat land med ny identitet i ett decennium till brottet preskriberas. Att han skulle fortsätta sin brottsliga verksamhet kanske är sant. Men det ska nog till ganska så allvarlig brottslighet för att det intresset ska väga upp inskränkningen. Har du försökt mörda någon är det en sak. Om risken finns att du inte beskattar ett belopp du får in väger förmodligen inte det intresset upp inskränkningen i en människas rörelsefrihet.
Det jag tänker är att OM han har skrivit ut sig från Sverige som det påstås och som ratsit anger så kan det nog stöka till det.
Det bör ju kunna ses som att han i vart fall förbereder en flykt från Sverige.

Eller också är det bara formalia för att han begär att man lyfter restriktionerna.
Citera
2025-03-14, 11:49
Medlem
Hälktena är överefulla.
Även häktade personer får ofta spendera upp mot 10 dagar i arresten i platsbrist sen ett par år tillbaka.

Ingen oxfile, rödvin, koks osv på helgmenyn.
Citera
2025-03-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Mkt skönt att Julia numera har ensam vårdnad iaf.
Inte ens en riktig pappa klarar clownen/bonnläppen att vara

Ja han skrev ju över vårdnaden på Julia som jag fick höra.
Citera
2025-03-14, 11:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det jag tänker är att OM han har skrivit ut sig från Sverige som det påstås och som ratsit anger så kan det nog stöka till det.
Det bör ju kunna ses som att han i vart fall förbereder en flykt från Sverige.

Eller också är det bara formalia för att han begär att man lyfter restriktionerna.

Ja, det är en något knepig frågeställning.

Om han ville fly borde han ju ha flytt innan denna förhandling och han har ett fungerande umgänge med dottern.

Detta är väl något försvaret borde trycka på.
Citera
2025-03-14, 11:53
Medlem
Födelsefirande och nu är de roliga över får man hoppas. Råder nog panik där hemma just nu, hur funkar proceduren måste han närvara eller plockar de honom efteråt? Idioten svamlar om Spanien osv, han är ju inte så smart.
Citera
2025-03-14, 11:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Ja han skrev ju över vårdnaden på Julia som jag fick höra.

Du menar att Julia blev boendeförälder?

Det har ingenting med vårdnaden att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in