2021-05-13, 20:50
Medlem
Larsetts avatar
En något spretig och därmed svårplacerad tråd med två frågeställningar, men jag läste på luffarn.com om PGP kryptering men på vilket sätt försvårar denna kryptering polisens utredning om t.ex. något mindre allvarligt och i mindre mängd beställd mängd narkotika antingen på Darknet eller på Ytnätet när man betalar med bitcoins?

https://www.luffarn.com/darknet-guiden-en-djungel-med-knarkhandel-och-arligt-uppsat/#1554617551125-e2b99da5-fa7b

Hur vanligt är det att polisen följer block/bitcoinskedjan (går det med eller utan legitimering när man köpte Bitcoin) och på så vis skaffar bevis för att åtala små då-och-då-brukare?
På vilket sätt gör PGP-kryptering (Pretty Good Privacy) betalning med Bitcoin säkrare och mer anonym?
Citera
2021-05-13, 21:00
Medlem
Du blandar ihop PGP med transaktioner. PGP används bara för kryptera din postadress till säljaren.
Att spåra bitcoinen från där du köpte dom till den adress där du handlar (tex flugsvamp) går fortfarande att göra helt öppet, såvida du inte trixar till det på annat sätt.

Polisen är rätt aktiva idag att försöka hitta säljare som vill växla btc till sek. Många köpare av bitcoin som flyttar bitcoinen till flugsvamp spärras även per automatik från de flesta siter som tar swish.
Citera
2021-05-13, 21:05
Medlem
Larsetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Du blandar ihop PGP med transaktioner. PGP används bara för kryptera din postadress till säljaren.
Att spåra bitcoinen från där du köpte dom till den adress där du handlar (tex flugsvamp) går fortfarande att göra helt öppet, såvida du inte trixar till det på annat sätt.

Polisen är rätt aktiva idag att försöka hitta säljare som vill växla btc till sek. Många köpare av bitcoin som flyttar bitcoinen till flugsvamp spärras även per automatik från de flesta siter som tar swish.
Okej, men för att kunna spåra Bitcoin så måste polisen ha tagit säljarens hemsida i beslag, och därifrån följa hela kedjan. Har jag fel?
Anledningen till frågan är sinande sömnmedicin. Ej knarkare, bara i behov av att få sova.
Senast redigerad av Larsett 2021-05-13 kl. 21:25.
Citera
2021-05-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsett
Okej, men för att kunna spåra Bitcoin så måste polisen ha tagit säljarens hemsida i beslag, och därifrån följa hela kedjan. Har jag fel?

Anledningen till att jag frågar är att min sömnmedicin börjar ta slut. Jag är ingen knarkare, bara i behov av att få sova.
Nix, det räcker med den publika adressen du får av flugsvamp för att spåra alla transaktioner till och från. Se på denna random adressen för ett exempel https://www.blockchain.com/btc/address/1F1tAaz5x1HUXrCNLbtMDqcw6o5GNn4xqX
Citera
2021-05-13, 21:28
Medlem
Larsetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Nix, det räcker med den publika adressen du får av flugsvamp för att spåra alla transaktioner till och från. Se på denna random adressen för ett exempel https://www.blockchain.com/btc/address/1F1tAaz5x1HUXrCNLbtMDqcw6o5GNn4xqX
Så vad kan man göra åt det då, förutom mixer och om det krävs leg? Är det vanligt att polisen spårar transaktioner för köp av mindre mängder?
Hur många har åkt fast den vägen?
Senast redigerad av Larsett 2021-05-13 kl. 21:31.
Citera
2021-05-13, 21:30
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag frågar är att min sömnmedicin börjar ta slut. Jag är ingen knarkare, bara i behov av att få sova.
Handlar du från localbitcoin, safello eller btcx bör du tvätta coinen på nåt sätt om du oroar dig. Vet inte vad som är bästa metoden att ta till men jag har växlat från btc till xmr och sedan tillbaka till ny wallet via simpleswap.io. Tyvärr försvinner en del i transaktionskostnader mm.
Citera
2021-05-13, 21:31
Medlem
Citat:
Så vad kan man göra åt det då? Är det vanligt att polisen spårar transaktioner för köp av mindre mängder?
Hur många har åkt fast den vägen?
Tror ingen åkt fast som inte erkännt men många blir spärrade från sidor trots att man skickar via sin egen wallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in