2021-05-07, 11:03
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har släktingar som bor utanför Marbella. De kommer hålla sig inne idag.

Vet dom att den kommer idag?
Citera
2021-05-07, 11:17
Medlem
Citat:
Den störtar nog inte idag, och om de inte bor i en bunker vet jag inte om det hjälper så mycket att hålla sig inne. Bitarna kommer ha sån fart att de går rätt igenom en normal vägg. Risken är dock löjligt liten att träffas, jorden är stor och människan liten. Risken att någon någonstans träffas är inte helt försumbar, men det finns några miljarder att välja mellan så det lär inte bli just dina släktingar.

Däremot minskar den långt större risken att bli överkörd av en bil om man håller sig inne, så lite nytta gör det.
Citera
2021-05-07, 11:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Låter som en dålig idé. Om raketen mot förmodan landar på deras hus så är risken stor att det kollapsar och dina släktingar istället får privilegiet att känna på hur det är att bli levande bränd.
Citera
2021-05-07, 11:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Nog bättre om de ställer sig utomhus och håller koll på himlen så de kan hoppa undan när jymdjaketen dimper ner.
Citera
2021-05-07, 11:42
Medlem
4yoonlys avatar
Sist jag kollade var det troligen 10 Maj, men den skall alltså störta ner idag?

Oavsett (som många andra redan nämnt) kommer den inte slå ner i Sverige.

Det var någon station (verkar inte varit MIR dock som jag först trodde, någon kan säkert säga vad det var) som för typ 6-7 år sedan? brann upp i atmosfären (mestadels, lite skrot kom ner på jorden vill jag minnas) och jag kunde se det från min balkong. Vart ganska kul...

Har för mig den tog sig typ till Kanada och i princip föll ner där.

Men mitt minne kan spöka...

---edit

Möjligen att det var Tiangong-1 jag såg (ja den föll i havet och inte Kanada eller ens i närheten av Sverige) Men man kunde "se" den ett antal gånger innan den fullständigt försvann. Jag såg den 1 gång vill jag minnas.

Även denna Kinesisk givetvis...
Senast redigerad av 4yoonly 2021-05-07 kl. 11:52.
Citera
2021-05-07, 11:51
Medlem
Pansarhanes avatar
När kommer den? Hur många timmar?
Citera
2021-05-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Låter som en dålig idé. Om raketen mot förmodan landar på deras hus så är risken stor att det kollapsar och dina släktingar istället får privilegiet att känna på hur det är att bli levande bränd.
Ja om man ska tänka riskminimering så borde de ju sprida ut sig på stan i stället för att sitta runt samma soffbord hemma.
Citera
2021-05-07, 12:08
Medlem
Är det inte märkligt ifall ingen har data vars den riktigt är. Visst har EU någon rymd-sensor som känner av läget vid atmosfären (är ingen rymd-expert) bara kill gissar.
Citera
2021-05-07, 12:18
Medlem
Kineserna räknar nog kallt med att de flesta i området som träffas av skrotraketen har testat positivt för covid de senaste 30 dagarna. På så sätt kommer ingen att dö av raketen utan av (...förlåt MED...) corona.
Citera
2021-05-07, 12:22
Medlem
Det låter hyfsat primitivt att människan inte utvecklat ett säkrare sätt att hantera sånt här. Till slut kommer det att ske en tragedi om sådana här situationer tillåts att upprepas – det enda oklara är när.

Jag noterar att många här fokuserar på att det antagligen kommer att gå bra. Hör ni inte själva vilket slappt säkerhets-tänk ni har?
Senast redigerad av Ville815 2021-05-07 kl. 12:39.
Citera
2021-05-07, 12:23
Medlem
brajzillas avatar
Kommer det komma livestream när man räknat ut ungefär var den slår ner? kunde ju vara lite intressant 🍿😎
Citera
2021-05-07, 12:25
Medlem
Citat:
Oj, Kina nöjer sig inte med att bara kasta virus på oss - utan även gamla ”skrotraketer”:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/kinesisk-20-tonsraket-kommer-snart-krascha-i-europa.gfAaMDjRz

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7Kkl69/kinesisk-skrotraket-pa-vag-mot-jorden

En gammal JymdJaket på 20 ton vill man inte få i huvudet...

Hur kommer det här att sluta?
Om du har fel, kommer du att erkänna det eller kommer du som ni alltid gör att glida in i bakggrunden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in