2021-04-23, 14:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Orly? Jag har själv sistagallrat med en H20 respektive 951 pga mindre grannskiften som vi passade på att gallra i samband med slutavverkningar och visst - det är en del slingrande och tar lite extra tid just på grund av det men resultatet blev klart godkänt.
Visst blir det godkänt och visst kan du bruka skogen med samma avverkningsmetoder man använde år 1900. Problemet är bara att kostnaden för det timmer som produceras kommer att öka. Eller menar du att det inte blir dyrare om virket måste skotas längre pga färre skogsbilsvägar? Och om vi behöver gå ned i maskinstorlek?

Sen tycker jag personligen att Sveaskogs sänkning av slutavverkningsåldern är åt h-e. Men jag tror knappast att vi kan vrida klockan tillbaka.
Citera
2021-04-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
På vems facebook hittade du det?
Extinction Rebellion. Bilder och något ojämnt avvägda uttalanden om "aktionen" presenteras.
Citera
2021-04-23, 16:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Njaa, renen vill mest äta marklavar på vintern. Pröva köra skoter där en renhjord betat. De kan väl liknas vid hur det förmodligen såg ut efter Slaget vid Somme

De vill minst lika gärna äta hänglav, men det finns knappt kvar någon gammelskog där det förekommer någon sådan.
Citera
2021-04-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Extinction Rebellion. Bilder och något ojämnt avvägda uttalanden om "aktionen" presenteras.

Ok hursom hoppas jag att poliserna tar i med hårdhandskarna, något annat begriper inte dessa sabotörer
Citera
2021-04-24, 05:58
Medlem
Det måste ju vara token i Överkalix som gör allt för att stå i händelsernas centrum. Syns och ska höras överallt. En riktig mediakåt en!
Citera
2021-04-24, 06:34
Medlem
H*nrik a*dersson sägs vara en renskötande aktivist, misstänker denne är inblandad här också
Citera
2021-04-24, 15:19
Moderator
Schlesiens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Politik: inrikes

/Moderator
Citera
2021-04-24, 17:14
Medlem
Handlar det om gammelskog med höga naturvärden - vilket det verkar göra - har aktivisterna mitt fulla stöd. Särskilt när det rör sig om statliga Sveaskog och inte någon liten privat skogsägare.
Citera
2021-04-25, 11:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är iofs inte lapparnas mark utan Sveaskogs som ägs av oss skattebetalare.
På vilket sätt är skog i Lappland mer skyddsvärd än skog i övriga Sverige?

Jag antar att det växer mycket lavar där på de nedersta kvistarna på gammträden inkl mossor och marklavar och det är ju renarnas huvudföda. Sen om skogen är förfallen och behöver avverkas för senare föryngring kvittar för lapparna

Svea skog är väl kanske inte känd för att ha en bra förhandlingsupphandling med diverse skogsägare så det finns även pvt skogsägare som kan vara väldigt sur på Sveaskog eller själva regelverket som missgynnar dem relativt skogsjättarna i ersättning
Citera
2021-04-25, 11:36
Medlem
FancyTarsier0s avatar
Ja för all del förstör naturen ännu lite mer.
Citera
2021-04-27, 11:33
Medlem
De så kallade "miljövännerna" springer givetvis stål- och betongindustrins ärenden. Kanske de t.o.m får ekonomiskt stöd från dessa industrisektorer?
Om man inte bygger hus i trä så bygger man hus i stål och betong.

Själv äger jag aktier i bl.a gruv- och stålindustrin så jag lyfter på hatten och tackar "miljövännerna" för hjälpen!
Citera
2021-08-18, 18:54
Medlem
nu har terroristerna börjat slå sönder maskinerna, hoppas det finns kameror som har dokumenterat fordon och liknande

vart är det här landet på väg?

"Skogsmaskiner sönderslagna: kan kosta miljonbelopp"

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/r4yo2k8r

betalvägg och locket på?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem