2021-04-21, 14:25
Medlem
Hej,
Min far är sjuk till den grad att han behöver assistans sedan länge, jag kallar honom hädanefter för Erik. Han har en bror, jag kallar denne Fredrik hädanefter. Fredrik har sagt att han är god man till deras mor. Som är blind.

Det har funnits anledning till tvivel. Fredrik ringde och ville att en av Eriks avkomma skulle förfalska Eriks namnteckning. Anledningen var i hans ord en tillfällig postadressändring. Detta var också i tillfälle att deras mor började bli sjukare och då troligast låg inför hennes sista tid.

Givetvis fejkar vi ingen namnteckning utan han hänvisades till vår far och hans gode man. Han fortsatte alla knep han kunde komma på för att övertala. Sedan hörde han aldrig av sig till våran far.

Oavsett vad så vill vi såklart veta att allt står rätt till. Jag ringde överförmyndarnämnden och tänkte begära en granskning. Innan jag har sagt något namn så säger handläggaren att hon vet vem jag pratar om och han är inte god man. Han har isåfall fullmakt. Hon rekommenderade oss att gå vidare med detta men visste inte hur.

Fredrik har alltså sagt till alla runtom att han är god man. Men det stämmer uppenbarligen inte.

Nu önskar jag att nästla i hur jag ska kunna gå vidare i detta? Det bör väll inte vara några som helst konstigheter att korten ska upp på borden. Speciellt när den ena brodern haft fullmakt och dessutom inte verkar sköta sina kort korrekt.

Hoppas på tips!
Citera
2021-04-21, 15:26
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Så länge din farmor är någorlunda klar i huvudet så är lättaste sättet att be henne underteckna en fullmakt till någon av er gällande hennes ekonomi. Ni kan då få ut information för att granska er farbrors åtgärder.

Då hon är blind kan ni ta med ett vittne på fullmakten som kan intyga att ni har återgett rätt innehåll till henne. Det är dock knappast något som banken lär efterfråga om det skulle saknas. Det är inget formkrav.

Är hon inte i skick att skriva på en fullmakt så kan ni försöka få ett läkarutlåtande och sedan ansöka om en god man.

Är hon klar i huvudet men vägrar skriva på en fullmakt för er så får ni lov att acceptera det. Man kan försöka tvinga på henne en förvaltare men det kräver ett läkarutlåtande.
Citera
2021-04-21, 15:32
Medlem
Våran farmor har precis gått bort
Citera
2021-04-21, 15:37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens.Eriksson
Våran farmor har precis gått bort

Beklagar det, det framgick inte så tydligt.

En boutredningsman kan utreda dödsboet och ta ut de handlingar ni behöver.
Citera
2021-04-21, 17:09
Medlem
Tack. Såg att när en ansöker om dödsbo utredare så behövs samtycke från alla dödsbodelägare? Stämmer det. Våran farbror kommer med all sannolikhet inte samtycka till det.
Citera
2021-04-21, 17:34
Moderator
Maviels avatar
Beklagar sorgen!

Jag tror att enskild person kan ansöka också, det verkar vara så - men oavsett så bör det ju vara din pappa (som då inte kan svara för sig själv) och hans bror som är arvingar? Ni är inte arvingar förrän din pappa gått bort? Så den enda som bör kunna ansöka är din far (evt då en god man eller förmyndare) eller din farbror.

Din farbror kan dock inte försvåra utan att riskera att stå till svars. Säg att han som dödsbodelägare inte sköter sitt ansvar så att räkningar förfaller etc - då kan han hållas ansvarig för det.
Citera
2021-04-21, 17:49
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens.Eriksson
Tack. Såg att när en ansöker om dödsbo utredare så behövs samtycke från alla dödsbodelägare? Stämmer det. Våran farbror kommer med all sannolikhet inte samtycka till det.

Syftar du till boutredningsman så behöver man inte alla dödsbodelägares samtycke. Det räcker med en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in