2022-05-01, 21:54
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja ok, korkat förslag från dom.. boxarna ska väl stå lite på utplacerade ställen runtom där det är rörelse och inte utanför där man bor direkt.

Hos mig står de utanför sophuset vid parkeringen fullt exponerade för väder och vind, men väldigt smidigt att hämta. Dock så är det skit drygt att man måste koppla upp sig med bluethoot för att kunna öppna skåpet. Hela lösningen är klumpig & osmidig samt betydligt långsammare då det krävs fler steg än instabox tex där du bara knappar in koden direkt på boxens skärm.
Citera
2022-05-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja ok, korkat förslag från dom.. boxarna ska väl stå lite på utplacerade ställen runtom där det är rörelse och inte utanför där man bor direkt.
Vi är inne i stan och har inga parkeringar eller andra utrymmen utan för huset och gården är sluten.
Men det lämpliga är väl annars att de står vid butikscentra, även bostadsområden i utkanten av staden brukar ha sådana. Men då får de förstås betala till fastighetsägaren som har marken. Dessutom antar jag att det behövs bygglov för att ställ upp sådant här, det är bara högar med sparkcyklar som får belamra allmänna platser utan bygglov.
Citera
2022-05-02, 16:24
Medlem
Bonnatorps avatar
Något som skulle vara väldigt uppskattat var om man kunde fortsätta använda sin BankID verifierade QR-kod och låsa upp skåpet.
En liten ruta pansarglas över kameran borde inte kosta så mycket i sammanhanget.
Citera
2022-05-02, 22:55
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Känns jävligt 2015.
Jag vill att en drönare flyger in min nya 3-faskompressor och ställer den på altanen.
Citera
2022-05-03, 08:10
Medlem
ormbitens avatar
Jag stör mig mest på att man snart knappt ens kan gå hemifrån utan att behöva ta med sig telefonen.
Man behöver snart mobilen till "allt".
Citera
2022-05-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Har du en källa på det? Eller är det bara en känsla du har?

Man vill inte ha blöta kartonger, men kalla kartonger..? Vad är problemet?

Känns som du tänker blöta, kalla kartonger eller nåt. Att du får in vatten i det hela på något sätt. För om det inte är blött, vad är problemet med att man går under fryspunkten för vatten?

Det kan bli problem med kondens kanske, när man tar in kalla saker in i värmen.

Jag vet inte men det måste finnas något som händer skulle satsa mina pengar på det.

Alla är överrens om att processer pågår som man inte ser direkt med blotta ögat eller hur? Rost, mögel, solblekning etc.
Citera
2022-05-03, 19:32
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleanderr
Jag vet inte men det måste finnas något som händer skulle satsa mina pengar på det.

Alla är överrens om att processer pågår som man inte ser direkt med blotta ögat eller hur? Rost, mögel, solblekning etc.
Billigt att säga, när du inte lägger ner några pengar. Leta rätt på nåt som stödjer det du säger istället, som inte är en känsla.

Man kan inte skicka efter sättpotatis hur tidigt på året som helst, de säljs bara efter att vädret är tillräckligt milt för att de inte ska ta skada av frost under transport. Detta oavsett om det står postboxar utomhus eller inte. Det är som sagt ingen värme i lastbilarna som kör runt prylarna. Det är vatten i sättpotatis. Vatten fryser när temperaturen går under nollan. Saker som inte innehåller vatten, som kartong, påverkas inte på det sättet som sättpotatis gör.

Processer pågår som man inte ser, ja. Det betyder inte att man ska lämna vetenskapen dithän och bara gå på sina känslor. Eller nån pre-Newton idé om fysiken, som att änglar drar runt planeterna osv.
Citera
2022-05-06, 09:51
Medlem
Citat:
Billigt att säga, när du inte lägger ner några pengar. Leta rätt på nåt som stödjer det du säger istället, som inte är en känsla.

Man kan inte skicka efter sättpotatis hur tidigt på året som helst, de säljs bara efter att vädret är tillräckligt milt för att de inte ska ta skada av frost under transport. Detta oavsett om det står postboxar utomhus eller inte. Det är som sagt ingen värme i lastbilarna som kör runt prylarna. Det är vatten i sättpotatis. Vatten fryser när temperaturen går under nollan. Saker som inte innehåller vatten, som kartong, påverkas inte på det sättet som sättpotatis gör.

Processer pågår som man inte ser, ja. Det betyder inte att man ska lämna vetenskapen dithän och bara gå på sina känslor. Eller nån pre-Newton idé om fysiken, som att änglar drar runt planeterna osv.

Jag vet inte vart jag kan hitta källor när jag söker kommer det up massa annat. Men OM jag hittade dom så hade det bekräftat vad jag säger är 99% säker på det. Och lastbilar borde börja ha temperaturkontrollering också, den tekniken finns redan.
Citera
2022-05-06, 11:13
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag vet inte vart jag kan hitta källor när jag söker kommer det up massa annat. Men OM jag hittade dom så hade det bekräftat vad jag säger är 99% säker på det. Och lastbilar borde börja ha temperaturkontrollering också, den tekniken finns redan.
Frakten kommer att bli mycket dyrare dock, ifall vi ska värma upp alla lastbilar för att delar av populationen har neurotiska tendenser.

Självklart kan temperaturkontrollering användas när det är relevant. Tänk glassbilen t.ex.
Citera
2022-05-06, 15:31
Medlem
Citat:
Frakten kommer att bli mycket dyrare dock, ifall vi ska värma upp alla lastbilar för att delar av populationen har neurotiska tendenser.

Självklart kan temperaturkontrollering användas när det är relevant. Tänk glassbilen t.ex.

Det är okej priset är värt att betala. Det är relevant NU och det var det igår också.
Citera
2022-05-06, 15:56
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Det är okej priset är värt att betala. Det är relevant NU och det var det igår också.
Jag förstår att du tycker det. Men den här känslan av att kartong på något oklart sätt förstörs av kyla delas inte av en majoritet av befolkningen. Det kommer nog att bli svårt att driva igenom något sådant, för resten av oss vill ha billiga, effektiva transporter.
Citera
2022-05-06, 16:48
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Blir lite nyfiken på vad för otroligt ömtåliga saker som du brukar skicka efter? Torkade exotiska fjärilar, gamla frimärken och spröda tunna växter måhända?
Det är mest i Norrland som temperaturen kan gå ner mycket och även om förpackningen blir något sliten så brukar ömtåligt vara inlindade i bubbelplast eller frigolit m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in