2026-08-10, 17:12
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det är lustigt, vid nästan varje givet tillfälle jag kikat in på detta underforum genom fåren, har två saker följt med som en röd tråd:

1. Flashbackarna gör aldrig några dåliga affärer. Mirakelfolkets portföljer går alltid upp. Ibland heter aktierna Northland, ibland Fingerprint, ibland GameStop eller Sivers. Men är det en fet, oväntad uppgång i något obskyrt skräppapper, är Flashbackarna där. Och hinner såklart ut innan korthuset kollapsar. Såklart, såklart.

2. På trådämnet då, det är ALLTID någon stor krasch som ska komma. Oavsett om jag besökte forumet 2012, 15, 19, 23 eller idag - kraschen är alltid runt hörnet! Man får hoppas att ingen som köpte sina första aktier 2012 lyssnade på dravlet. Börsen hade väl typ behövt krascha 150% för att den affären skulle vara dålig idag.
1. Jag gör många dåliga affärer. I synnerhet går jag ofta in för tidigt.

2. Vi hade en stor crash 2000. en annan 2008. Det kommer alltid nya då det går i konjunkturer.
Citera
2026-08-17, 16:19
Medlem
Stor sälj närmar sig, gå kort eller köp räntefonder! Rädda era surt fövärvade pengar.
Senast redigerad av piiluu 2026-08-17 kl. 16:23.
Citera
2026-08-17, 18:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Stor sälj närmar sig, gå kort eller köp räntefonder! Rädda era surt fövärvade pengar.
Nej, tack. Börsen är på ATH vilket indikerar att den kommer fortsätta slå rekord den närmaste tiden.
Citera
2026-08-18, 13:48
Bannlyst
Varför rasar inte horungen det är fucking komatos och hjärtstillestånd
Hur högt ska skiten utan rekyl
Citera
2026-08-18, 18:47
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Varför rasar inte horungen det är fucking komatos och hjärtstillestånd
Hur högt ska skiten utan rekyl
Tror inte att det är nyttigt att ha så starka känslor för börsen. Ska man stå stadigt bör man vara mer stoisk.

Kraschen kommer, kanske i höst, kanske nästa år. Kurserna kommer att sjunka ner i "the drAIn".
Citera
2026-08-18, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tror inte att det är nyttigt att ha så starka känslor för börsen. Ska man stå stadigt bör man vara mer stoisk.

Kraschen kommer, kanske i höst, kanske nästa år. Kurserna kommer att sjunka ner i "the drAIn".
Det är vinster på några enstaka företag som håller allt uppe, hur är det ens möjligt när tillväxt och realekonomi suger? Det är ju för fan en jävla bluff
Kapitalismen är helt död egentligen och sossar tror att deras teori inte funkar när de kört slut på kapitalismens pengar. Cp skadad jävla mongo värld
Vaffan kraschar det inte för
Citera
2026-08-18, 20:38
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Det är vinster på några enstaka företag som håller allt uppe, hur är det ens möjligt när tillväxt och realekonomi suger? Det är ju för fan en jävla bluff
Kapitalismen är helt död egentligen och sossar tror att deras teori inte funkar när de kört slut på kapitalismens pengar. Cp skadad jävla mongo värld
Vaffan kraschar det inte för
Jag tänker samma sak, men med ålder och visdom så tar jag det lite mer manana med börskurserna. Kraschen kommer i sinom tid och jag hoppas att mina björnar, mitt guld och min olja håller förmögenheten uppe.

T ex mina oljefonder har gått lysande sedan dåren i Vita Huset började bomba, upp 45%. Då kan jag svälja att mina björnar ligger 25% back.

Men du kanske gått all-in på nakna säljoptioner?
Citera
2026-08-18, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag tänker samma sak, men med ålder och visdom så tar jag det lite mer manana med börskurserna. Kraschen kommer i sinom tid och jag hoppas att mina björnar, mitt guld och min olja håller förmögenheten uppe.

T ex mina oljefonder har gått lysande sedan dåren i Vita Huset började bomba, upp 45%. Då kan jag svälja att mina björnar ligger 25% back.

Men du kanske gått all-in på nakna säljoptioner?
Nope har turbowarranter med knock 4% ifrån. Har klarat sig och är plus just nu men får jag 3% ner så har jag ungefär +80%.
Däremot är jag bull egentligen och tror på massiv uppgång efter en korrektion
Någon större krasch tror jag inte på förrän efter dow jones träffat 75k eller 85k däromkring och dollarn toppat ut på 13 14 kronor
Citera
2026-08-19, 08:26
Medlem
Germanofils avatar
Många tech-aktier förlorar mycket i värde just nu. Brutalt igår och fortsätter även nu på morgonen.
Citera
2026-08-19, 08:57
Bannlyst
Minus och så fort vid öppning bombar de upp horkurserna i fucking igen!!!!!! Igen!!!!
Citera
2026-08-19, 09:00
Bannlyst
Bedrägeriet bara fortsätter hela skiten pumpas upp konstant
Inte en rekyl på 3 % kan man få
Citera
2026-08-19, 09:14
Medlem
50 procent av den amerikanska börsen består av luft – det är inte hållbart.

Det menar svenske finansprofilen Christer Gardell.

– Svagheten hos en del AI-bolag är att de inte tjänar pengar i dag, det förväntas komma om kanske sju eller tio år, säger ekonomen Magnus Hjelmér.
Han pekar på att räntan i USA är hög, samtidigt som de högt värderade bolagen inte tjänar särskilt mycket pengar på sina AI-investeringar. De höga aktiekurserna kan inte förklaras av vad bolagen tjänar, utan handlar om förhoppningar om vad de kan komma att tjäna i framtiden.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/q6V75o/svenske-finansmannen-50-procent-luft-pa-usa-borsen (troligen bakom betalvägg).

Mm, vi får väl se vad som händer. Själv har jag långt ifrån allt i globala indexfonder, men så har det varit ett tag, och hittills har det varit dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in