2024-08-19, 20:25
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Jag äger aktier i ett (District Metals). Ett annat är Aura. Vad svamlar du om?
De utvinner inte uran eftersom att det som sagt inte sker någon uranutvinning i Sverige (det är olagligt) utan de väntar på att det ska bli tillåtet och hävs förbudet kommer de isåfall börja utvinna.
Citera
2024-08-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
De utvinner inte uran eftersom att det som sagt inte sker någon uranutvinning i Sverige (det är olagligt) utan de väntar på att det ska bli tillåtet och hävs förbudet kommer de isåfall börja utvinna.
Det är en otroligt dubbel - moraliskt av Sverige att köpa Uran från andra länder men inte tillåta utvinning här. Men en ändring kan vara på gång?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/klimat--och-miljoministern-beslutar-om-en-utredning-for-att-avskaffa-forbudet-mot-uranutvinning/
Citera
2024-08-19, 21:48
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Jag äger aktier i ett (District Metals). Ett annat är Aura. Vad svamlar du om?

Citat:
Ni är helt brutalt niva om ni tror att det kommer öppnas någon lönsam urangruva i Sverige under kommande 10-20 åren. District metals har ett väldigt spännande polymetalliskt projekt (Tomtebo) i Bergslagen tillsammans med Boliden men pga uranhypen (vilken till delar är helt korrekt, peiset på uran kommer fortsätta stiga över tid) väljer de att pumpa uran i aluskiffer (svårt, dyrt och smutsigt att bryta) i ett område där miljöprövningen pga läget vid Storsjön kommer ta massor av år och överklagas av grannar, kärnkraftshatare, miljömänniskor etc istället. Sedan vips blir det en regering med MP i 2026 eller 2030 och så blir det stopp för gruvan vilka lagar som än ändras just nu.

District Metals är en pump och dump tyvärr.
Citera
2024-08-19, 23:31
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Ni är helt brutalt niva om ni tror att det kommer öppnas någon lönsam urangruva i Sverige under kommande 10-20 åren. District metals har ett väldigt spännande polymetalliskt projekt (Tomtebo) i Bergslagen tillsammans med Boliden men pga uranhypen (vilken till delar är helt korrekt, peiset på uran kommer fortsätta stiga över tid) väljer de att pumpa uran i aluskiffer (svårt, dyrt och smutsigt att bryta) i ett område där miljöprövningen pga läget vid Storsjön kommer ta massor av år och överklagas av grannar, kärnkraftshatare, miljömänniskor etc istället. Sedan vips blir det en regering med MP i 2026 eller 2030 och så blir det stopp för gruvan vilka lagar som än ändras just nu.

District Metals är en pump och dump tyvärr.
Har inte sagt att jag tror att det kommer öppnas någon lönsam urangruva, eller ens en urangruva oavsett lönsamhet. Det var den andra skribenten som trodde han ägde ett svenskt uranutvinningsbolag. District Metals är med största sannolikhet pump and dump ja. Ska man äga något bolag inom detta område är i stort sett alla andra bättre. Tar man en titt på District Metals finanser så inser man att man lika gärna kan köpa trisslotter.
Citera
2024-08-19, 23:51
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Har inte sagt att jag tror att det kommer öppnas någon lönsam urangruva, eller ens en urangruva oavsett lönsamhet. Det var den andra skribenten som trodde han ägde ett svenskt uranutvinningsbolag. District Metals är med största sannolikhet pump and dump ja. Ska man äga något bolag inom detta område är i stort sett alla andra bättre. Tar man en titt på District Metals finanser så inser man att man lika gärna kan köpa trisslotter.
Då har vi samsyn.

Tänkte mer på det du skrev om att om förbudet hävs kommer de att börja utvinna. Ville mest klargöra för de som eventuellt fallit för Districts pumpande att det även om förbudet hävs är det massor av steg kvar att överkomma för att sedan om de har tur om 15-20 år producera uran till långt högre AISC än alla konventionella gruvor och därmed troligtvis ha svårt med lönsamheten.

Att tro att miljöbalken i Sverige skulle ändras så att man bara kan tvinga igenom nya gruvor (som jag sett vissa hävda) är som att tro att Sverige bara kommer kunna slänga ut 1 miljon araber och afrikaner med svenskt medborgarskap i framtiden som jag också sett användare hävda. Det kommer inte att ske, politisk vilja saknas (vår så kallade högerregering behövde två år för att ta bort skatten på plastpåsar och kan ju för fan inte ens komma överens om att ta bort en jävla flygskatt på 70 spänn) miljötillståndet för en urangruva kommer ta så lång tid att NPVn av framtida kassaflöden hinner diskonteras till nära 0 och därmed finns inget faktiskt värde alls.
Senast redigerad av Naturgasturken 2024-08-20 kl. 00:06.
Citera
2024-08-20, 16:06
Medlem
Citat:

Du skrev:

Vad gäller prospekterande gruvbolag med uraninriktning i Sverige så finns det inga sådana eftersom att det inte bryts uran i Sverige.

Jag har inte påstått att de utvinner. Däremot prospekterar de. Så du hade helt fel.
Citera
2024-10-03, 09:35
Medlem
eQsolvers avatar
Hur går det för er? Inte minst TS, längesen du skrev någonting.
Jag har legat still i mina innehav under hela året, börjar bli lite säljsugen nu dock - varit en liten rekyl och det känns som en hel del geopolitiska risker kan skicka kursen åt helvete närsom.
Citera
2024-10-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Jag har legat still i mina innehav under hela året, börjar bli lite säljsugen nu dock - varit en liten rekyl och det känns som en hel del geopolitiska risker kan skicka kursen åt helvete närsom.

Så är det. Men i andra vågskålen… uttalanden från jättar (Google mfl) om att kärnkraften är helt nödvändig för AI. Och att utbudet är ansträngt (enligt vissa. Jag tvivlar på det).
Citera
2024-10-05, 19:51
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver

Diamond hands här. Ser bättre ut än någonsin skulle jag säga. Att AI-bolag skulle börja köpa och bygga kärnkraftverk fanns inte på kartan när jag först investerade i uran 2016. Men nu är vi här.

Världens största banker backar kärnkraft till 100 procent och världens största ekonomier vill trippla antalet reaktorer globalt.

Vilka geopolitiska risker är du orolig för? Jag ser det som att kaos och osäkerhet kring tillgången på uran är positivt för efterfrågan. Kom ihåg - kärnkraftsbolagen MÅSTE ha sitt uran - det är inget man kan välja bort när man har X miljarder i sjunkna kostnader för en flotta av reaktorer. De kommer att betala vad det än kostar och desto högre priset skjuter desto mer kommer de att köpa för att inte riskera att stå utan bränsle.
Citera
2024-10-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Diamond hands här. Ser bättre ut än någonsin skulle jag säga. Att AI-bolag skulle börja köpa och bygga kärnkraftverk fanns inte på kartan när jag först investerade i uran 2016. Men nu är vi här.

Världens största banker backar kärnkraft till 100 procent och världens största ekonomier vill trippla antalet reaktorer globalt.

Vilka geopolitiska risker är du orolig för? Jag ser det som att kaos och osäkerhet kring tillgången på uran är positivt för efterfrågan. Kom ihåg - kärnkraftsbolagen MÅSTE ha sitt uran - det är inget man kan välja bort när man har X miljarder i sjunkna kostnader för en flotta av reaktorer. De kommer att betala vad det än kostar och desto högre priset skjuter desto mer kommer de att köpa för att inte riskera att stå utan bränsle.

Helt enig.

Men ett par riktade missiler från Ryssland mot ukrainska kärnkraftverk så går botten ur. Eller ett par från Israel mot palestinska verk. Eller tvärtom.

Risken är skyhög. Därför har jag satsar alla likvida medel jag har (ca 2 mkr). Make or break.
Citera
2024-10-07, 11:52
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Helt enig.

Men ett par riktade missiler från Ryssland mot ukrainska kärnkraftverk så går botten ur. Eller ett par från Israel mot palestinska verk. Eller tvärtom.

Risken är skyhög. Därför har jag satsar alla likvida medel jag har (ca 2 mkr). Make or break.

Kärnkraftverk är byggda för att stå emot en kollision från en jumbojet. Om Ryssland verkligen ville orsaka en kärnkraftskatastrof kan de såklart göra det, men varför skulle de? Det skulle bara stärka stödet för Ukraina.

Varken Israel eller Palestina har några kärnkraftverk.

Jag hävdar tvärtom att risk/reward är extremt fördelaktig.

Uranaktierna är i diket men fundamentan är starkare än någonsin.
Citera
2024-10-07, 12:53
Medlem
Kan inte nya gruvor öppnas om efterfrågan stiger?

Det råder ju ingen brist på Uran, vad jag förstår finns många tillgångar.

Lite lägre halt och därmed dyrare än det som bryts idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in