2022-06-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Ja, i övriga tappar fart ordentligt, krängde av hälften av leu, snabba 20%. Finns risk för att uranturisterna som kom in igår drar som en avlöning, när de ser att det inte stiger 10% om dagen

Verkar som din spådom i detta slog in.
Citera
2022-06-09, 22:13
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Verkar som din spådom i detta slog in.

Ja, tyvärr. På den ljusa sidan så stiger spotpriset sakta men säkert. Det bör ge utslag på kurserna om den fortsätter uppåt.

Det är fan samma sak varje gång, måste finnas en djävulskt massa människor som bara hoppar mellan sektorer och aktier.

AMR är en kolproducent jag äger, som jag köper vid låga 160 och säljer vid 180. Det har jag kunnat göra minst en gång i veckan på senaste tiden. Jag fattar inte hur folk investerar, ok om du tjänar på det, men det måste vara omöjligt om man bara studsar runt
Citera
2022-06-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ja, tyvärr. På den ljusa sidan så stiger spotpriset sakta men säkert. Det bör ge utslag på kurserna om den fortsätter uppåt.

Det är fan samma sak varje gång, måste finnas en djävulskt massa människor som bara hoppar mellan sektorer och aktier.

AMR är en kolproducent jag äger, som jag köper vid låga 160 och säljer vid 180. Det har jag kunnat göra minst en gång i veckan på senaste tiden. Jag fattar inte hur folk investerar, ok om du tjänar på det, men det måste vara omöjligt om man bara studsar runt

De flesta av oss vanliga dödliga köper och säljer tyvärr vid helt fel tillfällen

.Känner igen det du skriver om kolbolaget från Lundin Gold. Där har kursen gått som en pulsmätare från någon sjukhusserie mellan något över 60:- till ca 85:- sedan kursen återhämtade sig efter kårånakraschen. Tror många med framgång kan swinga i dessa bolag ganska enkelt. Mitt enda försök sker sig givetvis, fast det var enda gången mönstret bröts.

Måste vara jobbigt att vara en uranturist. Men de kanske springer runt med guldskor hela högen
Citera
2022-06-09, 22:33
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
De flesta av oss vanliga dödliga köper och säljer tyvärr vid helt fel tillfällen

.Känner igen det du skriver om kolbolaget från Lundin Gold. Där har kursen gått som en pulsmätare från någon sjukhusserie mellan något över 60:- till ca 85:- sedan kursen återhämtade sig efter kårånakraschen. Tror många med framgång kan swinga i dessa bolag ganska enkelt. Mitt enda försök sker sig givetvis, fast det var enda gången mönstret bröts.

Måste vara jobbigt att vara en uranturist. Men de kanske springer runt med guldskor hela högen

Jag swingar inte allt utan har en grundposition, som jag bygger på med 30% vid dippar och säljer vid toppar. På så vis behöver jag inte känna någon FOMO om den fortsätter upp. Jag gör det helst bara i bolag som jag vill hålla lång tid så man inte får panik om kursen fortsätter ned

Jag tror många bara snurrar runt som får, vänder kappan efter senaste vinden. Det fungerar kanske bättre än om de försökte med egen analys, vem vet. Jag tycker bara det verkar jobbigt
Citera
2022-06-10, 21:41
Medlem
brolinlevers avatar
Quakes la upp en screengrab på att urankonsumenterna har gått med på en ban mot ryss-uranet, de vill bara vara säkra på att tillgången finns i staterna.

Litar inte direkt 100% på Quakes, men han brukar inte köra fake news.

https://twitter.com/quakes99/status/1535330734646251520/photo/1

Jag har inte läst igenom mer än Quakes take på det hela, dessa brukar dock vara lite positivt vinklade
Citera
2022-06-14, 09:49
Medlem
Jag köpte lite mer UEC och UUUU igår.

Någon annan som handlat nån uranis?

Är lite stressigt ändå om det skulle störtdyka på riktigt.
Citera
2022-06-14, 10:16
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Jag köpte lite mer UEC och UUUU igår.

Någon annan som handlat nån uranis?

Är lite stressigt ändå om det skulle störtdyka på riktigt.

Jag köpte lite mer UUUU, begriper inte UEC:s bud på UEX, de har ju redan tillräckligt med egna prospekt/fyndigheter

I normala fall brukar UEC vara raketbränsle när det går bra för uranisarna. Men i det här läget känns det knappt bättre att äga än tech, alla blöder pengar och spotpriset verkar gå ner. Dock så måste det vända upp, allt annat är orimligt på sikt eller???

Men vi har varit här förut, när det är tungt i uran, då är det nattsvart, när det går bra, då är det månen

VI får be en stilla bön att inte allt kraschar
Citera
2022-06-14, 10:41
Medlem
Citat:
Jag köpte lite mer UUUU, begriper inte UEC:s bud på UEX, de har ju redan tillräckligt med egna prospekt/fyndigheter

I normala fall brukar UEC vara raketbränsle när det går bra för uranisarna. Men i det här läget känns det knappt bättre att äga än tech, alla blöder pengar och spotpriset verkar gå ner. Dock så måste det vända upp, allt annat är orimligt på sikt eller???

Men vi har varit här förut, när det är tungt i uran, då är det nattsvart, när det går bra, då är det månen

VI får be en stilla bön att inte allt kraschar

UEC tycker jag verkar leda både upp och nedgångar.

Tycker att uranet verkar rasa nästan mest, men det är ju volativt också.

Centralbankerna har ju skapat uppgångarna med sina låga räntor så nu ska de väl få döda sin egen avkomma genom räntehöjningar.
Citera
2022-06-16, 22:18
Medlem
SPUT har ett discount/premium på -10.53% nu...
Citera
2022-06-16, 23:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
SPUT har ett discount/premium på -10.53% nu...
Mmm, lite risken med en closed-end-fond med lagringskostnader, som jag varit inne på tidigare.

För att komma ur måste man hitta en köpare, som för att komma ur måste hitta en annan köpare. Det är klart, blir rabatten tillräckligt stor kan ju sista ägarna kosta på sig att vänta på att fonden likvideras.
Citera
2022-06-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Mmm, lite risken med en closed-end-fond med lagringskostnader, som jag varit inne på tidigare.

För att komma ur måste man hitta en köpare, som för att komma ur måste hitta en annan köpare. Det är klart, blir rabatten tillräckligt stor kan ju sista ägarna kosta på sig att vänta på att fonden likvideras.

Även om det finns en risk att det blir trång i dörren vid vinsthemtagning när uranet står mycket högre än idag och det bygger lite grann på greater fool nästan. Så är det väl knappast något som man behöver oroa sig över nu i min mening.

Sen är ju det inga dumskallar som är pappa till vare sig SPUT och SPROTT överlag. Skulle de offra sitt rykte om det fanns risk att det skulle bli någon rusning att komma ur? Tycker snarare att det just i såna här situationer borde finnas ett tryck att vilja komma in?

Ett bolag som letar efter uran är ju ännu osäkrare menar jag, för det har en massa kostnader och det som de hittar har väldigt låg chans att en dag bli en gruva som producerar. Hörde på någon förstå sig påare som varken rörde SPUT eller explorers, och kan ha viss förståelse att man nobbar SPUT men inte just nu och sedan har jag stor förståelse för att man nobbar explorers.

Är en sak till jag inte fattar och det är att vissa i den här tråden har svårt för CAMECO också, det kan jag inte heller förstå fullt ut, men givetvis är det tråkigt att de sålt uran lite för billigt. Men de är precis som Kazatomprom några som just nu är de som snabbast kommer att tjäna reda pengar när/om priset stiger. Kazatomprom får väl hoppas på att ryssarna låter kazakerna vara så de inte får för sig att rädda etniska ryssar som blev kvar efter sovjets fall. Fet utdelning kommer det från KAZ snart iaf.

Det kan vara så att jag är jättetrög och inte fattar men, jag är inte ett dugg orolig just nu över att inte komma ur SPUT. Då är det värre med KAZ som har en politisk risk och alla andra j*vla rövarbolag jag köpte in mig i, de minsta rensade jag ur ganska fort som tur var. Jag kommer inte försöka träffa någon topp utan tror att jag ska försöka komma ur med merparten när spotten på uran är över 70-80 usd och befinner sig där mera permanent. Hoppas det går vägen.

SPROTT är väl väldigt välrenommerat men det kan vara så att jag blir lite blind för jag tycker Eric Sprott och Rick Rule är roliga gubbar att lyssna på vad de har att säga.

Eric Sprott sa ifrån om den allra dummaste kårånahysterin i Kanada och sa vad han tyckte om Fidel Trudeau när denne clownen svärtar ner Kanadas rykte som ett säkert land att investera i. Rick Rules politikerförakt och kritik mot skolkande svenska gymnasietjejers som leker expert gillar jag också.
Citera
2022-06-17, 17:40
Medlem
pop-ikons avatar
På tal om turister

Jag har lite Nexgen och Global X ETF.

Nån rekommendation till vad mer man kan bredda sig in i, eller hålla utkik efter köpläge i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in