Citat:
Jag är ju så pk att jag är för sanktioner, men är de inte mot typ allt så kan man ju lika gärna skita i dem.
Har de verkligen varit så korkade nere i Europa att de är så beriende av gasen? Tyskland är ju självförsörjande på kol om de vill eller har jag fel?
Det finns ett väldigt fint Sven Stolpe citat om vad man ska göra med värdelösa politiker som de som gjort Europa beroende av rysk gas ...
Enligt han Jostein Höna så kan inte USA elnät klara sig utan ryskt uran.
Sen han som kom med förslaget har ju intressen i sin delstat med uranbrytning enligt blaskan the guardian. Det skulle bli jättesynd* om indianer om USA slutar importera ryskt uran. Så undrar om USA ens gör det, man det avslöjad ju mycket skit i USA med laptoppar och annat nu så Bidén kanske vill sätta fokus på annat.
* Krokodiltårar
Har de verkligen varit så korkade nere i Europa att de är så beriende av gasen? Tyskland är ju självförsörjande på kol om de vill eller har jag fel?
Det finns ett väldigt fint Sven Stolpe citat om vad man ska göra med värdelösa politiker som de som gjort Europa beroende av rysk gas ...
Enligt han Jostein Höna så kan inte USA elnät klara sig utan ryskt uran.
Sen han som kom med förslaget har ju intressen i sin delstat med uranbrytning enligt blaskan the guardian. Det skulle bli jättesynd* om indianer om USA slutar importera ryskt uran. Så undrar om USA ens gör det, man det avslöjad ju mycket skit i USA med laptoppar och annat nu så Bidén kanske vill sätta fokus på annat.
* Krokodiltårar
Det finns massor av uran att importera från Kanada, dessutom finns det rätt mycket i en del amerikanska delstater. Det blir kanske lite dyrare, men en del saker är värda att betala extra för.
Det är inte orimligt att betala lika mycket för uran som för silver tycker jag personligen. Nu kostar ett kilo 1000 kr, det är för lite med tanke på nyttan av det.
Jag vet inte hur många kilo du behöver för att elektrifiera Stockholm i en dag, men det lär inte vara särskilt många. Jag vet att ett kilo uran ger lika mycket energi som 90 ton kol, vilket kostar ca 300.000 kr idag. Du kanske själv sett den uppenbara skillnaden i bränslekostnad förut, men jag vill ändå visa den.
Det finns hur mycket uran som helst i världen, problemet är mest att priserna varit så låga att knappt ens världsklassfyndigheter har haft ekonomi. Det kommer det bli ändring på framöver vilket vi i tråden insett för länge sen. Det tar bara lite tid för den stora massan att begripa det eftersom de blivit indoktrinerade under decennier av media och politiker
Väldigt befriande för psyket att få skriva denna post, tack för att du gav mig en ingång