2022-03-10, 14:45
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Sålde min mini long sprott AVA häromdagen med en mindre förlust! Perfekt timing som alltid
Sheisse. Men jag avråder från att köra minilongs på sput pga ATM-mekanismen och att ava gnager nån promille om dan.
Certifikatet lämpar sig dåligt för ändamålet.

Blir en spännande öppning.

Senaste krönikan från Doomberg innefattar den logiska lösningen på energiproblemet. SMR
Senast redigerad av bajssprutan 2022-03-10 kl. 14:47.
Citera
2022-03-10, 15:54
Medlem
smoerreboms avatar
Det här var ju antiklimax! SPUT tickar på bra iaf. Det är lite snopet att många aktier har en bit kvar till november peaken fortfarande.
Citera
2022-03-10, 16:27
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det här var ju antiklimax! SPUT tickar på bra iaf. Det är lite snopet att många aktier har en bit kvar till november peaken fortfarande.

Jag tror att det beror på den generella börsoron just nu, låt det gå några dagar/veckor så borde peaken förra hösten övertas.
Citera
2022-03-11, 00:13
Medlem
brolinlevers avatar
futures-kontrakten studsade upp till 60 idag också. Ser bra ut
Citera
2022-03-11, 07:05
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Energy Fuels (UUUU) känns riktigt heta just nu. Dels är man en producent som direkt kan dra nytta av spotpriset men har också viktiga biinkomster i form av vanadium och sällsynta jordartsmetaller. Vanadium är riktigt intressant då det är en både en "krigsmetall" och "kärnkraftsmetall". Metallen används till titan-vanadium-legeringar, i jetmotorer, stållegeringar till pansar och i kärnkraftverk. 85% av produktionen sker i skithålsländerna Ryssland, Kina och Sydafrika så att ha den enda gruva i Amärrika är sannolikt bigga grejer.
Citera
2022-03-11, 09:11
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Finns det någon fond inom detta som ni tror på?
Citera
2022-03-11, 18:49
Medlem
smoerreboms avatar
URNM är mycket bättre än ura men de har ju rätt mkt kazatomprom som iofs är jätte bra och fortfarande på rea men får man vara säker sin bedömning av den geopolitiska risken där.

Apropå det så är ju dagens roligaste uranrelaterade skämt kartan som hänger bakom kazatomprom snubben askar i dagens intervju med bloor street. Specialstyrkorna kan redan ha säkrat kazatomprom

https://preview.redd.it/7u16zvan7sm81.jpg?width=2516&format=pjpg&auto=webp &e5fb497a
Citera
2022-03-11, 23:21
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Jag har fyllt på under pullbacken, men jag tappade en del av kulorna och skalade av i en del innehav tyvärr. Men det är lite irriterande att spoten är 20% upp från förra peaken, medan aktierna är 30% lägre. Visst att börshumöret överlag drar ner som en annan signatur är inne på, men ändå borde 60 i spot ha gett en rejäl kursutveckling då vi faktiskt är nära priset som många kan öppna gruvor på.

UEC och Forum har gått väldigt bra för mig, då de var två innehav jag köpte på botten, men det känns som fler borde hänga på upp. Är det att vi inte fått hjälp av meme-investerarna, eller att riskaptiten blivit mindre bland samtliga.
Citera
2022-03-13, 01:01
Medlem
brolinlevers avatar
https://twitter.com/quakes99/status/1500611924030988290

Quakes tar upp en ny bullevent som grundar sig i att om anrikningsanläggningarna i Ryssland blir sanktionerade så kommer en överanvändning ske på de anrikningsanläggningar som finns kvar i väst. Tydligen innebär det då en högre åtgång av uran som kommer leda till ännu större underskott.

Då väst inte kan stå för sin egen energiförsörjning så vet jag inte hur sannolik den sanktionen är, men kanske Ryssland vill ge igen lite och slutar skeppa uran. Kineserna lär ju behöva till sina kommande kraftverk i alla fall.

Hur som helst så hoppas man väl på att det ska mynna ut i högre uranpris och gärna lite elbrist i muppländerna som tyer sol och vind ärck the shit

Någon mer som försökt sätta sig in i detta, Se twitterlänk ovan. Är inte tillräckligt insatt i processen för att veta hur många kraftverk som behöver EUP som uranstavarna som är fulla med anrikat uran kallas eller hur snabbt det eventuellt får effekt
Citera
2022-03-16, 08:48
Medlem
brolinlevers avatar
Enligt rapporter från U-twitter så är sanktionerna mot uran från Ryssland done deal. Har inte hunnit kolla upp det för att se om det stämmer. Men om det stämmer är det dags att hoppa på the U-train för nu kommer det bli en episk stigning, om det stämmer

Edit: Lite oklart för mig i alla fall om det faktiskt rör uraninköp, men det blir kanske klarare de närmaste dagarna. Nya investeringar är ett uttryck som används, vilket knappast är applicerbart på kärnkraftverk då de funnits i lång tid. Men det finns andra meningar som komplicerar det hela så det är inte glasklart att det inte gäller uran heller. Jag ska läsa igenom lite noggrannare då jag slutar jobbet

https://www.natlawreview.com/article/new-us-sanctions-russia-and-belarus-impose-trade-and-investment-restrictions-luxury
Senast redigerad av brolinlever 2022-03-16 kl. 08:54.
Citera
2022-03-16, 09:48
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
The term “energy sector” is not defined in the EO; however, based on the language of General License 8A, in which OFAC authorized certain transactions “related to energy,” it is likely OFAC will interpret “energy sector” to encompass, at least, all of the following:*

The extraction, production, refinement, liquefaction, gasification, regasification, conversion, enrichment, fabrication, transport, or purchase of petroleum, crude oil, lease condensates, unfinished oils, natural gas liquids, petroleum products, natural gas, coal, biofuels, uranium (in any form), and other products capable of producing energy; andThe development, production, generation, transmission, or exchange of power, through any means, including nuclear, thermal, and renewable energy sources.

Lutar lite åt det.
Citera
2022-03-16, 12:57
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Lutar lite åt det.

Efter att ha läst noggrannare på lunchen så kommer ryskt uran vara off-limits för nya inköp, äldre skrivna kontrakt får slutföras. Inverkan kommer därmed inte bli omedelbar för de flesta inköpen antar jag, då man förmodligen förhandlar dessa kontrakt flera år i taget.

Några kanske är i slutet av sin kontraktscykel och de får börja leta på annat håll. Oavsett den faktiska påverkan det får på nuläget kommer nog uranisarna att få en skjuts av detta då det blir common knowledge, och uppmärksammas i finansmedia, och alla internets avkrokar, return of the apes!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in