2021-08-26, 17:48
Medlem
Kan vara bra veta att det är väldigt många som INTE har rösträtt i kyrkovalet. Man måste nämligen vara medlem i Svenska Kyrkan samt skriven i Sverige och tillhöra en församling.

Jag misstänker att eftersom så många har lämnat Svenska Kyrkan för att slippa finansiera deras stora generositet gentemot Islam och flyktingar så lär SD inte nå lika goda resultat som de kan göra i kommun- och riksdagsval.

Det går dock alldeles utmärkt att rösta i kyrkovalet utan att vara svensk medborgare, det räcker att man har fått ett personnr.

Detta sammantaget gör att det mesta talar för att Svenska Kyrkan även i fortsättningen är en kassako som tar pengar från medlemmarna och öser pengarna till extremistmuslimer i moskeer, gömmer flyktingar från utvisningsbeslut och så vidare.
Citera
2021-08-27, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Kan vara bra veta att det är väldigt många som INTE har rösträtt i kyrkovalet. Man måste nämligen vara medlem i Svenska Kyrkan samt skriven i Sverige och tillhöra en församling.

Däremot så får man rösta ner till 16 års ålder i Kyrkovalet Så 16-17 åriga Sverigedemokrater, hör upp och se till att rösta på SD i kyrkovalet i september!

Citat:
Jag misstänker att eftersom så många har lämnat Svenska Kyrkan för att slippa finansiera deras stora generositet gentemot Islam och flyktingar så lär SD inte nå lika goda resultat som de kan göra i kommun- och riksdagsval.

Det tror jag dock är en mindre faktor då det överlag är många som lämnar Svenska kyrkan från alla håll och kanter. Den stora skillnaden mellan riksdagsvalet och Kyrkovalet är snarare Partigrupperna/"Nomineringsgrupperna". I Kyrkovalet finns ju flera stora sådana som inte finns i Riksdagsvalet, som äter upp en hel del av procenten.

Jag tror på cirka 12% för Sverigedemokraterna i Kyrkovalet 2021, det är ett bra resultat från cirka 9,5% i Kyrkovalet 2017. Det går inte snabbare än så. Men det ska inte jämföras med cirka 21,5% på riksplanet vid ett riksdagsval idag, det är helt olika förutsättningar och helt olika valsystem.

Citat:
Det går dock alldeles utmärkt att rösta i kyrkovalet utan att vara svensk medborgare, det räcker att man har fått ett personnr.

Plus gå med i Svenska Kyrkan, vilket jag betvivlar att särskilt många gör i ett tidigt skede.

Citat:
Detta sammantaget gör att det mesta talar för att Svenska Kyrkan även i fortsättningen är en kassako som tar pengar från medlemmarna och öser pengarna till extremistmuslimer i moskeer, gömmer flyktingar från utvisningsbeslut och så vidare.

Ja, vänstern har ju sedan länge kuppat Svenska Kyrkan. Man styr den med afghanvurmande kärringar, batikhäxor som vill ha massinvandring och som gömmer "flyktingar"/ekonomiska lycksökare i kyrkobyggnaderna. Dessutom har man anställt imamer och ordnat massor av sommarläger med svenska 13-14-åriga flickor tillsammans med skäggiga arabmän i 35-årsåldern som man kallar "barn".

Det är inte en kyrka jag vill stödja, utan jag vill kraftfullt förändra den. Idag styrs den av vänsterdårar som Antje Jackélen och andra öppet SD-hatare som Eva Brunne. S styr även Svenska Kyrkan som man styr Sverige, förstör den och missbrukar den. Man använder invandrare som valboskap för att säkra sin makt i alla val, det är direkt odemokratiskt och något som alla andra partier borde stoppa. Att fylla landet aktivt med röstboskap för att säkra makten är inte demokrati. Det förändrar valresultaten i grunden och påverkar att S behåller makten i val efter val, just med hjälp av enorma antal importerat röstboskap från mellanöstern och afrika.
Citera
2021-09-04, 13:03
Avslutad
Sverigedemokraterna kan mycket väl tänka sig att utvärdera angående om man ska delta som parti i Kyrkovalet, men man tänker inte ge fri lejd till socialdemokraterna att fortsätta delta som ensamt parti och styra Svenska Kyrkan år efter år genom misskötsel och usel politik gällande sådant som massinvandring, afghanerna, läger för vuxna män och unga tjejer, imamer i kyrkan och fortsatt islamisering.

Skillnaden är även liten. Skillnaden är att man skulle delta som "Sverigedemokrater i Svenska Kyrkan" likt alla andra partier gör förutom SD, S och C som fortfarande deltar som partier i Kyrkovalen. En ickefråga är det i praktiken.

Citat:
Jimmie Åkesson: Vi ska utreda vårt deltagande i kyrkopolitiken

Sverigedemokraterna ska efter kyrkovalet inleda en förutsättningslös diskussion om partiet ska vara kvar i kyrkopolitiken, säger Jimmie Åkesson. Men han vill inte lämna fältet fritt för socialdemokraterna.

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/jinnie-akesson-vi-ska-utreda-vart-deltagande-i-kyrkopolitiken

Citat:
SD-ledaren säger till Kyrkans tidning att det inte är någon jättefråga för honom om politiska partier ska finnas med i kyrkopolitiken eller inte.

SD-ledaren fortsätter:

– Men jag tänker också att vi inte kan lämna styret av Svenska kyrkan helt fritt åt Socialdemokraterna. Det förtroendet har jag inte för S, säger Jimmie Åkesson till Kyrkans tidning.

https://www.dagen.se/nyheter/2021/08/22/jimmy-akesson-sd-ska-utreda-deltagandet-kyrkopolitiken/
Citera
2021-09-04, 13:08
Avslutad
Flera socialdemokrater och kristdemokrater byter parti inför Kyrkovalet för att bland annat representera Sverigedemokraterna istället och för att arbeta i riksdagshuset för Sverigedemokraterna.

Citat:
S-veteran toppar SD-listan i kyrkovalet: ”Har känt mig illa behandlad”

Berth Andersson har bytt parti efter nästan 60 år som socialdemokrat. Han toppar Sverigedemokraternas lista i kyrkovalet i Ystad Sövestads församling.

– Jag har känt mig illa behandlad, men det är också politiken, säger Berth Andersson.
Han är en av två för detta S-politiker på SD-listan.

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/s-veteran-toppar-sd-listan-i-kyrkovalet-har-kant-mig-illa-behandlad-75ed9189/

Citat:
Ännu en KD-politiker lämnar för SD

Stefan Dozzi har varit kommunpolitiker för KD under lång tid och var nyligen generalsekreterare för Vänskapsförbundet Sverige-Israel. Nu har han börjat jobba för SD i riksdagshuset.

https://www.dagen.se/nyheter/2021/06/15/annu-en-kd-politiker-lamnar-for-sd/
Citera
2021-09-06, 12:41
Medlem
Vi som är med i Svenska kyrkan är ca 5,8 miljoner svenskar.
Jag anser att Svenska kyrkan gör allt för att vi medlemmar, de flesta ej ska få någon information vad politikerna och de anställda sysslar med. Jag ställer konkreta frågor. Men det blir mycket irritation bland de anställda och politikerna.
1. Varför är Svenska kyrkan inte intresserad av sina egna medlemmar ska få vara delaktiga och tycka och tänka??
2. Varför delar Svenska kyrkan ut tidningar till hemmen till icke medlemmar??
Som bekostas av medlemmarna?
3.Var finns alla skogar, betesmarker och egendomar som Svenska kyrkan äger förutom kyrkorna??
4. Varför anställer Svenska kyrkan icke medlemmar till jobb inom Svenska kyrkan?? Vi är ju 5,8 miljoner medlemmar.
(obs gäller ej kyrkogårdar, då det är personer från olika religioner och ateister som begravs där. Gäller främst kyrkogårdar utan kyrkor. Kyrkogårdar med kyrkor måste det vara anställda som är medlemmar i Svenska kyrkan).

Någon som har svar.
Jag har fler frågor.
Citera
2021-09-06, 13:30
Avslutad
Från och med IDAG 6 september kan man förtidsrösta i Kyrkovalet 2021! Alla ska nu alltså ha fått hem sina röstkort och kunna gå och rösta på Sverigedemokraterna. Valsedlar för SD ska finnas i alla röstningslokaler både vid förtidsröstningen och på valdagen den 19 september.

Om du vill förtidsrösta på Sverigedemokraterna så kan du göra det redan idag och 2 veckor framöver fram till valdagen! SD2021! Rösta svenskt!
Citera
2021-09-06, 13:37
Avslutad
Tidningen Dagen tycker det är lite "lustigt" att SD har bredast etnisk mångfald av alla nomineringsgrupper i Kyrkovalet. Det tycker inte jag. SD har vettiga människor av olika bakgrunder och ligger högt upp i en sådan jämförelse även i rikspolitiken och lokalt runt om i landet. Ingenting konstigt med det. Att vilja ha en strikt invandringspolitik, krafttag mot kriminaliteten, värna våra äldre, satsa på välfärden med så mycket mera som SD framför är inget konstigt att tycka och stå för oavsett om man är svensk, indier eller kines.

Trygghet, att värna utsatta, att vara konservativ, att vara nationalist, att se hur Sverige har varit som ett etniskt homogent land i hög grad i kontrast till dagens våldsamma kaossamhälle präglat av massinvandring och mångkultur. Det kan vettiga invandrare också se utan att dra in sig själva i diskussionen som inte har ett dugg med saken att göra.

SD bäst på etnisk mångfald i kyrkomötet

https://www.dagen.se/nyheter/2021/07/21/sd-bast-pa-etnisk-mangfald-i-kyrkomotet/
Citera
2021-09-06, 14:37
Avslutad
Kyrkans Unga presenterar Sverigedemokraternas nomineringsgrupp i Kyrkovalet:

Citat:
Sverigedemokraterna (SD)

Jonatan Lindgren kandiderar för Sverigedemokraterna. Han ställer upp i kyrkovalet för att utvecklingen i Svenska kyrkan idag går åt ett håll där det blir allt svårare att känna igen sig i mycket av det kyrkan säger och gör. Jag har alltid varit en person som arbetar för förändring istället för att klaga så beslutet att ställa upp i valet var lätt. Han har valt denna nomineringsgrupp då den tydligast är en motpol gentemot den ökande politiseringen av Svenska kyrkan som vi har sett att andra partier driver på.

Vad kan er nomineringsgrupp göra för att barn och unga ska få växa i tro och ansvar?

Ett förslag som vi driver och tror på är att inrätta ungdomsråd, så att vi unga kan vara med och påverka i våra församlingar. Vår röst måste tas på ett större allvar. Det är också viktigt att hjälpa de som står utanför kyrkan att kunna bli en del av denna. Missionen är ett av kyrkans viktigaste område och där behövs det mer fokus.

Citat:
Beskriv hur Uppsala stift ser ut år 2030. Hur når vi dit? Utmaningar/hinder/problem du ser för att nå dit.

Ett Uppsala stift som växer. I medlemsantal så väl som i verksamhet. Med nya ansikten på gudstjänsterna och en större närvaro i samhället. Den största förändringen som måste till för att vända utvecklingen är att kyrka som vågar vara just kyrka. Evangeliet och det kristna budskapet är ett evigt budskap, som måste stå före vad som är modernt att tycka för stunden.

https://svenskakyrkansunga.se/uppsala/projekt-och-samarbeten/kyrkovalet-2021/sverigedemokraterna-sd/
Citera
2021-09-06, 14:42
Avslutad
Tidningen Dagen presenterar Sverigedemokraternas nomineringsgrupp i Kyrkovalet:

Citat:
Sverigedemokraterna (SD) i kyrkovalet

SD har i de senaste kyrkovalen varit en av de mer kontroversiella grupperna. Trots hårt motstånd har de har stadigt vuxit och etablerat sig i kyrkopolitiken med hopp om att kunna förändra kyrkan i en mer konservativ riktning.

I tidigare kyrkoval har SD fått extremt mycket uppmärksamhet jämfört med sin storlek och betydelse. För många andra nomineringsgrupper och väljare har kyrkovalet nästintill tyckts handla om att rösta för att detta nationalistiska parti inte ska få inflytande.

Men de har ändå stadigt vuxit sig allt starkare, val för val. I förra kyrkovalet fick de 9,3 procent och har 24 mandat på kyrkomötet.

Citat:
SD:s flora av motioner, sammanlagt 15 stycken, går i flera fall helt på tvärs mot övriga grupper och även det arbete som kyrkan bedriver. Här finns förslag som att avveckla kyrkans kostnader för asylaktivism, en kritisk motion om vindkraft på kyrkans mark, en önskan att den omstridda psalmen Fädernas kyrka ska tillbaka in i psalmboken samt kritiska invändningar mot interreligiösa samarbeten.

Det är tydligt att SD är en oppositionell kraft i kyrkopolitiken.

https://www.dagen.se/nyheter/kyrkovalet/2021/08/30/las-mer-om-sverigedemokraterna-sd-i-kyrkovalet/
Citera
2021-09-07, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Vi som är med i Svenska kyrkan är ca 5,8 miljoner svenskar.
Jag anser att Svenska kyrkan gör allt för att vi medlemmar, de flesta ej ska få någon information vad politikerna och de anställda sysslar med. Jag ställer konkreta frågor. Men det blir mycket irritation bland de anställda och politikerna.
1. Varför är Svenska kyrkan inte intresserad av sina egna medlemmar ska få vara delaktiga och tycka och tänka??
2. Varför delar Svenska kyrkan ut tidningar till hemmen till icke medlemmar??
Som bekostas av medlemmarna?
3.Var finns alla skogar, betesmarker och egendomar som Svenska kyrkan äger förutom kyrkorna??
4. Varför anställer Svenska kyrkan icke medlemmar till jobb inom Svenska kyrkan?? Vi är ju 5,8 miljoner medlemmar.
(obs gäller ej kyrkogårdar, då det är personer från olika religioner och ateister som begravs där. Gäller främst kyrkogårdar utan kyrkor. Kyrkogårdar med kyrkor måste det vara anställda som är medlemmar i Svenska kyrkan).

Någon som har svar.
Jag har fler frågor.

Ja, jag är ju själv starkt kritisk till att man verkar värna mer om muslimer och "asyl"sökande än om kristna och svenskar som borde vara högsta prioritet då vi har enorma problem i det här landet med hemlöshet, fattigdom, psykisk ohälsa, missbruk med mera. Hur man anställer imamer och ständigt ska ha evenemang med muslimer och liknande. Hur man slösar pengar på asylaktivism, att gömma "flyktingar", hur man ordnar läger med vuxna skäggiga män och 13-åriga svenska flickor. Hur man är en totalt kuppad organisation som leds av vänsterextrema personer som hatar allt annat än extrema vänsterpartier.

Så nej, tyvärr är det inte konstigt att vanligt folk inte känner igen sig, inte är delaktiga, inte vill bidra till denna organisation. Därför ser vi ju år efter år enorma antal utträden från Svenska Kyrkan, så lär det fortsätta så länge allt detta tillåts fortsätta.
Citera
2021-09-07, 23:34
Avslutad
Citat:
SD ”oppositionell kraft”

Sverigedemokraterna beskrivs av Dagen som ”en oppositionell kraft” med flera motioner som ”får anses kontroversiella”. Partimedlemmar har bland annat skrivit motioner om att avveckla kyrkans kostnader för ”asylaktivism” och att den kontroversiella psalmen Fädernas kyrka, som anklagats för att vara alltför nationalistisk, ska tillbaka in i psalmboken.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/s-vill-ha-j%C3%A4mst%C3%A4lld-kyrka-%E2%80%93-sd-%E2%80%9Doppositionell-kraft%E2%80%9D/ar-AAO8Izu?li=BB13k5Br

Sverigedemokraterna representeras av bland annat poliser och ingenjörer i Kyrkovalet.

Alla typer av personer finns representerade, rösta på Sverigedemokraterna i Kyrkovalet 2021 du också! Förtidsrösta redan dagen som kommer eller rösta senast på valdagen den 19 september i din vallokal. SD2021!!

Citat:
SD kandiderar i kyrkovalet

Sverigedemokraternas huvudmotståndare i kyrkovalet är Socialdemokraterna. Denna konfliktlinje kommer att bli en viktig del av valkampanjen. Under socialdemokratiskt styre har Svenska kyrkan styrt bort från grundläggande kristna värderingar och sin roll som garant för viktiga samhälleliga värden såsom gemenskap och förvaltarskap. Sverigedemokraternas kortsiktiga ambition är att få tillräckligt grundmandat för att kunna påverka och på längre sikt att överta Socialdemokraternas roll som den dominerande nomineringsgruppen i Svenska kyrkan. Vårt mål är att låta svenska kyrkan förbli en klassiskt kristen kyrka med tydlighet i tron samt omsorg om vår nationella gemenskap och arv.

Den Svenska kyrkan är en del av den svenska folksjälen.

Den Svenska kyrkan är en orubblig del av vårt kulturarv.

Den Svenska kyrkan har hamnat på avvägar och behöver hitta tillbaka till sin genuina Kristna identitet.

Din röst den 19 september kan förändra den Svenska Kyrkan. Rösta SD i Kyrkovalet för en klok förvaltning av kyrkans värde.

https://www.lidingonyheter.se/sd-kandiderar-i-kyrkovalet/
Citera
2021-09-08, 12:58
Avslutad
Citat:
Insändare: Sverigedemokraternas kyrkopolitik för Södra Ölands pastorat

Sverigedemokraterna har under den senaste mandatperioden verkat för en annan politik än den majoritet som styr pastoratet. Vi har ej accepterat att pastoratet ger pengar till det så kallade drömhotellet I Mörbylånga. Avsikten med denna verksamhet var att ge uppehälle till så kallade ensamkommande minderåriga invandrare.

Dessa män var muslimer och tillhörde därför en annan trosuppfattning. Projektet föll och är idag bostäder till nya familjer boende I Mörbylånga.

Pastoratet med stöd av biskopen ville att våra församlingshem skulle upplåtas för boende av så kallade minderåriga invandrare. Detta motsatte sig sverigedemokraterna.

Nuvarande majoritet I södra Ölands pastorat har med ovanstående exempel visat på en mycket naiv inställning till den stora och hämningslösa invandring som skett.

https://www.olandsbladet.se/insandare/insandare-sverigedemokraternas-kyrkopolitik-for-sodra-olands-pastorat-208532e2/

Citat:
"Att ärkebiskopen vurmar för det muslimska är ett problem"

"Att ärkebiskopen vurmar för det muslimska är ett problem", säger Anita Tjernberg (SD).

https://www.dt.se/logga-in/max-moter-att-arkebiskopen-vurmar-for-det-muslimska-ar-ett-problem-sager-anita-tjernberg-sd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in