2021-04-04, 22:24
Medlem
Dundersnubbens avatar
Köp inte via Coinbase. Courtaget är svindyrt. Jag själv kör certifikat och ISK på Avanza (samt lite på coinbase).

Vill du dock ha riktiga bitcoins och allt vad det gör och står för så ska du självklart inte köpa certifikat som endast följer trenden.
Citera
2021-04-04, 22:32
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Dra dina egna slutsatser. Och kom ihåg att kryptovalutor inte har något underliggande värde utan bara bygger på spekulation. Rätt nära pyramidspel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Samma gäller förvisso FIAT-valutor
Citera
2021-04-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Samma gäller förvisso FIAT-valutor
Dom garanteras av en centralbank. Som förvisso kan vara staek eller svag.
Citera
2021-04-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Jaha, och hur kom du fram till "Binance tar inga svenska betalkort", menar du? Du lär ju ha läst det bland några villkor eller liknande när du försökte sätta in, för att kunna dra en sådan slutsats.
Nä men när jag ska välja payment method så visas lista över alla banker. Inga svenska sådana finns med..
Citera
2021-04-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPlus46
Jag skulle råda dig att handla bitcoin hos Revolut, då ligger bitcoin hos dom. Du överför svenska kronor från ditt kort till kontot på Revolut, därefter växlar du dom till bitcoin. När du vill ta ut vinsten är det bara växla tillbaka direkt i appen och sedan föra in pengarna på ditt bankkonto, alternativt ta ut kontanter i omgångar.

Bra tips!

Är det ngt courtage/dyr växelkurs eller följer den verkliga värdet?
Finns det andra kryptovalutor att handla där?
Citera
2021-04-04, 22:43
Medlem
LoriLaughins avatar
Har du råd att förlora pengarna? Om Ja, köp.
Har du tänkt placera och sen hoppas på snabba cash? Om ja, köp inte.
Coinbase är ok om du inte tänkt trada runt, courtaget är inte svinhöggt men jiddrar du runt med småköp så plussar avgifterna snart på.

Lycka till! Köper inget själv just nu för det ligger ruskigt högt och det kommer att gå ner.

Själv väntar jag på att bitcoin rasar till 230’ innan jag köper igen. Det kan ta tre månader, tolv månader eller aldrig.
Citera
2021-04-04, 22:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Dom garanteras av en centralbank. Som förvisso kan vara staek eller svag.

På vilket sätt garanteras valutorna som inte krypto garanteras?
De flesta FIAT-valutor tillåts fluktuera fritt, precis som krypto. Notera även att att penningmängden i Sverige fördubblas ungefär vart 10:e år
Citera
2021-04-04, 22:46
Medlem
FaxBerlins avatar
Enkelt att skapa en wallet och köpa BTC på Coinbase som lagrar dem åt dig. Sen tycker jag att det är tryggt att förvara ens egna BTC på datorn/mobil om det rör sig kring större belopp. Då kan man skapa en wallet genom Bitcoin Core som är en mjukvara.

Hoppa på tåget och håll i dem när kronan körs i bott.
Citera
2021-04-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Nä men när jag ska välja payment method så visas lista över alla banker. Inga svenska sådana finns med..
När du väljer "payment method" så väljer du "Credit/Debit card (Visa, Mastercard)", sen får du fylla i dina kortuppgifter när du genomför köpet (kortnr, giltighetstid, cvv), du behöver inte välja vilken bank som utfärdat kortet.

Du har alltså inte försökt sätta in med svenskt bankkort på Binance, egentligen? Snarare hittade du inte till insättningssidan för Visa/Mastercard, och antog därför att de inte accepterade svenska betalkort?
Citera
2021-04-04, 22:47
Medlem
Citat:
På vilket sätt garanteras valutorna som inte krypto garanteras?
De flesta FIAT-valutor tillåts fluktuera fritt, precis som krypto. Notera även att att penningmängden i Sverige fördubblas ungefär vart 10:e år
De flesta länder har ett mål för penningmängden inom vissa ramar. Precis som man har mål för ränta och inflation. Det kallas populärt penningpolitik och i de flesta demokratiska länder är dessa mål kända och accepterade. Hur ser det ut vad gäller kryptovalutor vad gäller demokrati och insyn? Vad är syftet med dom? Vem tjänar på dom?
Citera
2021-04-04, 22:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
De flesta länder har ett mål för penningmängden inom vissa ramar. Precis som man har mål för ränta och inflation. Det kallas populärt penningpolitik och i de flesta demokratiska länder är dessa mål kända och accepterade. Hur ser det ut vad gäller kryptovalutor vad gäller demokrati och insyn? Vad är syftet med dom? Vem tjänar på dom?

Penningmängden i sig är inget mål, det är ett medel för att få ett antal finansiella variabler, såsom ränta och inflation, till en viss nivå för en viss finansiell politik.
Citera
2021-04-04, 22:53
Medlem
Citat:
Penningmängden i sig är inget mål, det är ett medel för att få ett antal finansiella variabler, såsom ränta och inflation, till en viss nivå för en viss finansiell politik.
Ok, och vad gäller för kryptovalutor vilket mitt inlägg handlade om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in