2021-04-05, 14:26
Medlem
Tack! Låter rimligt. Ska ringa en verkstad som bara ligger några minuter från bilens garage imorgon och se om de kan titta på bilen i veckan.
Citera
2021-04-06, 04:18
Medlem
killawifes avatar
Fast att byta batteri klarar vem som helst i NÄSTAN alla bilar. Det sitter bara med ett fäste och två skruvar för batteriklämmorna.
Citera
2021-04-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast att byta batteri klarar vem som helst i NÄSTAN alla bilar. Det sitter bara med ett fäste och två skruvar för batteriklämmorna.

Jodå, men på ganska många nyare bilar kan ett nytt batteri behövas kodas in i bilens styrsystem så bilens strömövervakning etc funkar som den ska.
Citera
2021-04-06, 13:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWonCannoli
Bilen gick igång direkt med startkablar. Sen körde jag runt 15-20 min. Så fort jag parkerade och vred om nyckeln var 100% av all ström borta igen. Min gissning, baserat på noll kunnighet, är att batteriet är i väldigt dåligt skick? Sedan så lät bilen lite annorlunda när jag körde den. Svårt att förklara, men den puttrade lite mer. Kan det vara normalt i ett sådant här sammanhang? Bilen ifråga är en Audi A4 turbo från 90-talet om det spelar någon roll.

Du laddar inte ett helt urladdat batteri på 20 minuters körning.
Du skulle ha passat på att ladda med CTECK. Det tar upp till 2 dygn att ladda ett helt tomt batteri.
Du verkar vara i trotsåldern. Vad tror du verkstan säger om ditt oladdade batteri. Klirr i kassan för dem. De tar betalt för det nya och säljer ditt gamla efter laddning.

Anledningen att bilen låter annorlunda är att alla inställningar för avgasreningen måste göras om och det tar några timmars körning. Bilen går på grundinställningen innan den ställt in sig.
Citera
2021-04-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Är det fråga om bygel tvärs över + 2 långa gängade pinnar genom bygel - JA!
Men är det fråga om "fot-/bottenfäste" kan det behövas special verktyg/-nyckel.
Eller 1/4"-tumssats med minst dubbla långa förlängare + 10 mm hylsa(vanligtvis M6-skruv eller mutter).
Citera
2021-04-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du laddar inte ett helt urladdat batteri på 20 minuters körning.
Du skulle ha passat på att ladda med CTECK. Det tar upp till 2 dygn att ladda ett helt tomt batteri.
Du verkar vara i trotsåldern. Vad tror du verkstan säger om ditt oladdade batteri. Klirr i kassan för dem. De tar betalt för det nya och säljer ditt gamla efter laddning.

Anledningen att bilen låter annorlunda är att alla inställningar för avgasreningen måste göras om och det tar några timmars körning. Bilen går på grundinställningen innan den ställt in sig.

Det finns ingen anledning att vara otrevlig. Jag har svårt att tro att 20 minuters körning inte skulle räcka till någon form av ström alls i en endaste sekund, men jag kan ha fel. Jag har hela tiden varit tydlig med att jag inte är någon bilexpert.

Min lokala verkstad har alltid varit sjyst och t.o.m gjort vissa mindre tjänster utan kostnad. Har svårt att tro att de kommer att försöka sälja mitt säkert tio år gammalt batteri, men jag kommer inte att hindra dem lol.
Citera
2021-04-07, 07:18
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Är det fråga om bygel tvärs över + 2 långa gängade pinnar genom bygel - JA!
Men är det fråga om "fot-/bottenfäste" kan det behövas special verktyg/-nyckel.
Eller 1/4"-tumssats med minst dubbla långa förlängare + 10 mm hylsa(vanligtvis M6-skruv eller mutter).

Nja, de flesta bilar som har ett bottenfäste har en bult med 13mm fäste och då använder man antingen ett 1/2" eller 3/8" spärrskaft med förlängare.

Men visst, alla har inte tillgång till verktyg eller förmågan att göra arbetet själva.
Citera
2021-04-08, 15:57
Medlem
Batteriet var helt slut enligt verkstaden och ljudet kommer ifrån ett avgasläckage som de ska titta på.
Citera
2021-04-09, 13:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ett blybatteri som stått helt tomt i en månad är förstört. Du kan ladda upp det genom att boozta det så att spänningen blir tillräckligt hög för att laddaren ska börja arbeta. En annan bil och startkablar fungerar om du inte har nått annat att ladda med. Det kommer till 95% säkerhet inte att hålla laddningen då det stått tomt för länge.

En "smart"laddare kommer att tro att du har ett 6volts batteri kopplat om spänningen är under 9V och kommer inte att gå igång.

Det finns ordentliga manuella laddare, skaffa en sån till framtiden. Enda orsaken att återförsäljarna numera håller på och försöker kränga dessa "smart"laddare är för att konsumenten allt som oftast är en idiot. Då behövs det en laddare som inte förstör batteriet vid handhavandefel.
Citera
2021-04-09, 13:50
Medlem
Facades avatar
Du behöver koppla på en gammal hederlig likriktare på den.
Desto äldre och mindre sofistikerad den är desto större chans har du att få liv i batteriet.

Ha inte den på för länge! När strömmen börjar gå ned på den så kan du byta till en modern underhållsladdare.

Men det batteriet kommer ändå vara trött. Men kanske fungerar sommaren ut om du har tur, har lyckats med det själv ibland.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in