2021-04-02, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
På vilket sätt bestämmer klockan om det är mörkt el ljust? Jag har tänkt som dig & kommit fram till att jag var korkad.

Samhället är anpassat efter klockan så visst spelar det roll.
Citera
2021-04-02, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Därför att vi mäter tiden efter solen dvs jordens rotation i fallet med timmar. Om man vill gå upp en timme tidigare på morgonen och gå och lägga sig en timme tidigare på kvällen så är det ju upp till var och en, man behöver inte ändra definitionen av tid för det

Samma sak här. Samhället är anpassat efter klockan vad gäller arbete och annat, så det är inte så ”bara”.
Citera
2021-04-02, 09:59
Medlem
yz44s avatar
Givetvis är det normaltiden som ska gälla, allt annat vore idioti.

När sommartiden infördes var det med argument som att arbetarna i södra europa skulle kunna utnyttja de ljusa timmarna bättre, det har aldrig varit ett problem här där det är ljust betydligt längre.

Och om det nu är någon eller några grupper som upplever fördelar med att gå upp en timme tidigare så finns det inget som hindrar dem från att göra just det, arbetstider som varierar över året är inte direkt någon nyhet.

Enbart det faktum att folk är tvungna att ställa om sig två gånger om året, med de problem det medför, är skäl nog för att skrota sommartiden.
Citera
2021-04-02, 10:24
Medlem
Oj vilka osedvanligt dumma kommentarer jag fick på detta ämne istället för stöd. Vill vara säga nej det är inte case closed ännu. Och du som sa om att färre barn leker ute. Jag håller med. Men det underlättar att barnen får en timne till på em när det blir mörkt så tidigt som 3 här mitt i sverige i dec. Morgonen ska dom ändå vara inne i skolan och på helgerna kan man ta det lugnt med frukost o mys i sängen lite till om det är mörkt..
Citera
2021-04-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det innebär i princip byte till finsk eller rysk tidzon.
Finns fördelar att ligga kvar i samma tidzon som större delen av Västeuropa.

”vintertid” finns inte då det heter normaltid. Hela vårat tidssystem bygger ju på att solen är som högst vid 12 och som lägst vid midnatt.
Sen kan man ju istället förändra öppettider och arbetstider för att bättre passa in med den ljusa delen på dagen.
Rätt! Men när det nu är en tröghet med detta att anpassa öppetider (vilket är konstigt så är det ändå enklare att vi antar sommartid som normaltid och struntar i den "rätta" anledningen till tidsbestämning.
Citera
2021-04-02, 11:00
Medlem
Det är ofattbart att någon vill ha sommartid och ännu värre med dom som vill att man byta två gånger om året.

Sverige borde inte ens bry sig om EU utan bara säga att nu är det slut med tramset. Så sista gången blir i höst. TS får väl gå upp och lägga sig när du vill? Som på natten så kan du vara ute i solen hela dagen.

Sen i samma veva kan vi bytta till Decimaltid. Eller metertid som det även kallas, mycket smidigt att man veta hur många % av dygnet som har gått. Eller när man ska konvertera i hastighet. https://metrictime.eu
Citera
2021-04-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Samhället är anpassat efter klockan så visst spelar det roll.
Ja & klockan är anpassad efter solståndet. Övertyga samhället istället eller anpassa din dag. Varför kasta vetenskap åt sidan?
Citera
2021-04-02, 11:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns ingen normaltid. Klockan är bara en mänsklig konstruktion och överenskommelse. Det bästa vore att anpassa klockan enligt hur samhället ser ut idag. Då skulle sommartid vara bättre än det du kallar normaltid och fler ljusa timmar skulle infalla när de flesta är vakna. Ännu bättre att justera klockan ytterligare en timme frammåt så att solen stod som högst på himmlen ca kl 14. Det är halva dagen för majoriteten.

"normaltiden" är anpassad efter hur man levde på 1800-talet då man var uppe klockan fem och mjölkade korna.

Jo, visst är det en överenskommelse, men normaltid är det likafullt eftersom det baseras meridiansystemet och att klockan är 12 när solen står som högst ungefär mitt i Sverige. Så systemet är logiskt och bra och det finns ingen som helst anledning att trixa med det.

Om folk vill ha fler ljusa timmar skaffar de sig det genom att anpassa hur de är vakna på sin lediga tid, vilken räcker och blir över för att få ljusa timmar för dem som klagar utan att de behöver jaga manipulationer av klockan för att föregivet ge alla fler ljusa timmar.
Citera
2021-04-02, 12:15
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns ingen normaltid. Klockan är bara en mänsklig konstruktion och överenskommelse. Det bästa vore att anpassa klockan enligt hur samhället ser ut idag. Då skulle sommartid vara bättre än det du kallar normaltid och fler ljusa timmar skulle infalla när de flesta är vakna. Ännu bättre att justera klockan ytterligare en timme frammåt så att solen stod som högst på himmlen ca kl 14. Det är halva dagen för majoriteten.

"normaltiden" är anpassad efter hur man levde på 1800-talet då man var uppe klockan fem och mjölkade korna.
Eftersom jag är en överviktig, morgontrött lesbisk madame med sociol fobi tycker jag att ditt normala är riktigt onormalt. Jag går aldrig upp innan 13 så min arbetsgivare är alltid sur för jag kommer för sent till jobbet. Om vi ändrar så kl 13 blir det nya 7 då hinner jag i tid. Min sociala fobi kombinerat med mitt anskrämliga yttre resulterar att jag skyr dagsljus och vill helst inte gå ut under dygnets ljusare timmar. Natt ska bli dag och dag kan dra åt helvete. Förresten gillar jag inte att vi har solkalender då jag som nybliven muslim vill följa månkalendern. För att inte tala om min menstruationscykel stämmer bättre med månen.

Om vi ska lämna "jag tycker" om det "normala" i den här diskussionen så förhåller det sig så här:

Citat:
Alla länder har en fastslagen standardiserad tid, en normaltid. Svensk normaltid är baserad på en uträknad medelsoltid, som kompenserar för att solens rörelse över himlen varierar i hastighet. Med medelsoltid blir alla dygn lika långa. Den svenska normaltiden sammanfaller med medeleuropeisk tid. När man först införde en gemensam tid för hela riket, år 1878, kallades den borgerlig tid

https://www.isof.se/folkminnen/handelser-i-almanackan/kalender/i-almanackan/handelser-i-almanackan/2020-10-25-vintertid.html
Citera
2021-04-02, 12:24
Medlem
i.beg.to.differs avatar
För inte alltför många generationer sedan hade typ varenda plats sin egen tid. När solen stod som högst var klockan 12. När transporter gick med häst och vagn, apostlahästar eller över vatten var det inget problem att det var en tid i Stockholm, en annan i Göteborg och en tredje i Malmö. När järnvägarna kom blev det däremot problem och Sverige införde normaltid 1879 och justerade den till exakt 15-gradersmeridianen östlig längd år 1900. Denna ordning gällde fram till 1916 då sommartid infördes på prov.

År 1917 var allt normalt igen efter omfattande protester. År 1980 tyckte man att det var dags igen och sedan dess så ställs miljoner klockor om två gånger om året bara i Sverige. Eventuella fördelar med detta system återstår fortfarande att finna. Nu verkar det vara samma sak med tiden som med andra utsiktslösa politiska projekt, har man satsat sin prestige i dem så ska de genomföras kosta vad det kosta vill. Enbart av den anledningen tycker jag att vi återgår till normaltid och inget annat. Att normaltiden har alla övriga fördela är bara en bonus.
Citera
2021-04-02, 12:39
Medlem
Ser gärna att alla bestämmer sig för samma. Kommer bli kaos om man ska hålla reda på alla olika tider i europeiska länder, speciellt om man åker tåg/bil genom Europa.
Om vinter- eller sommartid är bäst kan jag inte svara på. Bryr mig inte.
Citera
2021-04-02, 14:08
Medlem
Givetvis bäst om alla väljer samma. Och tycker sommartid är det klart bästa, även om det inte är helt perfekt att solen kommer gå upp nästan klockan 10 i december. Men alternativet, att solen går ner klockan 21 vid midsommar tror jag skulle skapa ett ramaskri, och tror faktiskt inte att de flesta av de som säger att de vill ha normaltid året runt har tänkt på den aspekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in