2021-04-04, 08:03
Medlem
Om något kan rädda Svenska Lutherkyrkan från dess förfall är det riktigt ekumenik med Rom och inte fascism. Fascismens tentacklar har tidigare förfört protestanter med sin välkända oförmåga att motstå tyranni. Lyckas Alternativ für Sverige eller SD ta till sig makten är det nog slut för Svenska Lutherkyrkan som kristen/kvasikristen entitet.
Citera
2021-04-04, 08:35
Medlem
Koffeintoleranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Om något kan rädda Svenska Lutherkyrkan från dess förfall är det riktigt ekumenik med Rom och inte fascism. Fascismens tentacklar har tidigare förfört protestanter med sin välkända oförmåga att motstå tyranni. Lyckas Alternativ für Sverige eller SD ta till sig makten är det nog slut för Svenska Lutherkyrkan som kristen/kvasikristen entitet.
Det är ju detta som är skälet till att Sverige bröt med Rom från början. Rom ska inte lägga sig i statens angelägenheter. Jag vill minnas att Jesus lär sina följare att de skall ge Caesar vad Caesar tillhör.

Glatt vårblot!
Koffeintolerans
Citera
2021-04-04, 09:56
Medlem
Keonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Hur många muslimer eller ortodoxt kristna är medlemmar i Svenska Kyrkan menar du?

Vet inte vad du fick muslimer och ortodoxt kristna ifrån. Givetvis delar man inte ut info vid den lokala moskén i samband med val till svenskskyrkan.
Citera
2021-04-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keonet
Vet inte vad du fick muslimer och ortodoxt kristna ifrån. Givetvis delar man inte ut info vid den lokala moskén i samband med val till svenskskyrkan.

Du föreslog att man skulle dela ut info till invandrare i invandrartäta områden. En förkrossande majoritet av dessa är naturligtvis inte medlemmar i Svenska Kyrkan, så det känns inte som ett särskilt produktivt förslag.
Citera
2021-04-04, 11:18
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Nu handlar iofs inte tråden om hur man räddar svenska kyrkan. Men för sakens skull måste jag dock påpeka att påvedömet inte bara är antikristligt, utan även diametralt motsatt all nationalistisk strävan.

I princip är allt "den ofelbara" påven säger och gör (i Guds namn) agendastyrd liberal satanism. Att påstå något annat är rent ut sagt galet svammel.
Senast redigerad av skillnad 2021-04-04 kl. 11:22.
Citera
2021-04-05, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koffeintolerans
Det är ju detta som är skälet till att Sverige bröt med Rom från början. Rom ska inte lägga sig i statens angelägenheter. Jag vill minnas att Jesus lär sina följare att de skall ge Caesar vad Caesar tillhör.

Glatt vårblot!
Koffeintolerans

Vadå att "Rom ska inte lägga sig i statens angelägenheter"? Sankt Augustinus skrev:
Stolthet är början på synden. Och vad är stolthet utom begäret efter onödig upphöjelse?
Du vill upphöja staten före heliga stolen, ge heretikern tolkningsföreträde före kyrkofäderna och ha en till synes apatisk monark som överhuvud till kyrkan. Det är vansinne.

"ge Caesar vad Caesar tillhör" skriver du, jag frågar mig då, tillhör svenskarnas kyrka Huset Bernardotte? Tillhör svenskarnas kyrka en sekulär riksdag?

Kyrkan ska vara över politiken och inte under.
Citera
2021-04-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Nu handlar iofs inte tråden om hur man räddar svenska kyrkan. Men för sakens skull måste jag dock påpeka att påvedömet inte bara är antikristligt, utan även diametralt motsatt all nationalistisk strävan.

I princip är allt "den ofelbara" påven säger och gör (i Guds namn) agendastyrd liberal satanism. Att påstå något annat är rent ut sagt galet svammel.
Visst handlar inte tråden inte om att rädda "svenska" "kyrkan", men om ni hoppar på den sjunkande skeppet komer den förslista i snar närtid. Äkta kristendom kan inte samexistera med fascism. Så enkelt är det.
Citera
2021-04-06, 12:32
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Visst handlar inte tråden inte om att rädda "svenska" "kyrkan", men om ni hoppar på den sjunkande skeppet komer den förslista i snar närtid. Äkta kristendom kan inte samexistera med fascism. Så enkelt är det.
AfS är ungefär lika fascistiska som påven är kristen.
Citera
2021-04-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
AfS är ungefär lika fascistiska som påven är kristen.
Nå går du till överdrift, Alternativ für Sverige är inte fascistisk full ut, ännu åtminstonne.
Citera
2021-04-06, 23:51
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Vadå att "Rom ska inte lägga sig i statens angelägenheter"? Sankt Augustinus skrev:
Stolthet är början på synden. Och vad är stolthet utom begäret efter onödig upphöjelse?
Du vill upphöja staten före heliga stolen, ge heretikern tolkningsföreträde före kyrkofäderna och ha en till synes apatisk monark som överhuvud till kyrkan. Det är vansinne.

"ge Caesar vad Caesar tillhör" skriver du, jag frågar mig då, tillhör svenskarnas kyrka Huset Bernardotte? Tillhör svenskarnas kyrka en sekulär riksdag?

Kyrkan ska vara över politiken och inte under.

Katolska kyrkan är på många sätt upphov till den globalism vi ser idag. Passande nog är dagens påve av samma skrot och korn som bankstermaffian, frimurare och övriga globalister. En djävulsdyrkande pojkstjärtsfantast som förmodligen dricker barnblod under kabbalistritualerna med sina judiska kompisar.
Citera
2021-08-12, 22:50
Medlem
Offerviljas avatar
Alternativ för Sverige har valt att bjuda in den kontrajihadistiska Pride-bögen Rasmus Paludan som talare när de håller torgmöte i Stockholm i början av september. Jag tycker mig ibland se tecken på att AfS går åt rätt håll, men det gör de ju inte alls. AfS är ett jävla skitparti som nästan är exakt lika värdelöst som SD. Nej, det blir inget röstande i kyrkovalet för min del.
Citera
2021-08-12, 22:56
Avslutad
Nej. Kyrkovalet är inget någon rimlig nationellt sinnad bör bry sig om. Det är ett val utan betydelse annat än symbolisk. Svenska kyrkan kommer aldrig att byta fot och om den skulle gjort det hade den avskaffats, och det utan vidare protester i världens näst mest sekulariserade land efter Kina.

Låt svenska kyrkan kräla i kulturmarxism och degeneration, till åtlöje för alla och envar. Låt DDR-agenten Jackelen köra sitt race i obskyriteten bortom rubrikerna. Protestantisk kristendom var aldrig den nordiska religionen ändå, bara en ryggmjuk abomination av en ökenreligion som tvingades på oss av politiska skäl för 800 år sedan.

Låt skiten brinna i sitt inbillade helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in