2025-11-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Nu har del 2 släppts. Är de inte märkligt att ingen av åklagarna eller polisen vill diskutera detta? Visst åklagaren ska kolla på ärendet igen men de efter mycket påtryckningar.

Var ju samma med Kevin fallet där man försökte tysta ner de från polisens sida och lägga locket på när folk började nysta i de. Samma sak här. Borde inte åklagare och polis vilja göra rätt för sig?

Det handlar om stora egon som ej vill tvätta sin buk offentligt att de begått enorma misstag i ett av Sveriges mest uppmärksammade mål. Det sänker trovärdigheten för rättssystemet som inkompetent bevisar sina lågkvalitativa yrkeskunskaper vilket det till stora delar är.
Till detta har man ställt ledande frågor i förhören.
Flertalet lär väl ha gått i pension och andra hälften är väl lagom stolta över alla misstag. Jmf med arbogakvinnans mördade make som dröjde åratal innan det togs upp på försäkringsbolagets initiativ ej polisens.
Ansvariga poliser borde sitta fängslade.
Detsamma gäller i övrigt psykisk misshandel och kontrollersnde manipulativa människor. Flertalet som kommenterar här om att Sara vet vad hon gjorde osv har aldrig varit i närheten av en psykopat så de förstår vad det innebär.
Flashnack i sitt esse.
Citera
2025-11-26, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Man har eget ansvar även om man hamnar i en sekt. Hur avgör dom om någon är psykiskt störd? Jo, genom frågor. Kan man inte ljuga?

Varför kommenterar du om psykiska störningar när du visar att du inte har en aning om vad du pratar om? Det tillför nada och intet.
Citera
2025-11-26, 09:19
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Aschberg är smart, vet hur man tjänar pengar åt Aftonbladet. Man tar ett uns av sanning och förstorar upp det med hjälp av att betala pensionerade mordutredare osv.
Påminner starkt om deras granskning av Dumpen härom året. Där gjorde man också en höna av en fjäder minst sagt.
Jaja, vi får se hur långt det här går🤪
Allt som Arsleberg är inblandad i ska man ifrågasätta och inte köpa rakt av, den mannen vill bara tjäna pengar och skiter i svenska folket överhuvudtaget, man ser ju bara vart hans riikedom ar ärvts ifrån.
Citera
2025-11-26, 09:25
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.von.Oben
Aschberg vill bli berömd och respekterad som Hannes Råstam som avslöjade Quick-skandalen men i Knutby-fallet har han inget att hämta. Sara är skyldig och det ändras inte av att hon ljuger under påverkan från tesdrivande journalister.

Sara har vinglat och ändrat sin story för att det ska passa den lögnaktiga Aschbergs upplägg.
jag hade kunnat köpa det här, men är Arsleberg inblandad vet man agendan är något annat och det här är en gigantisk bluff som han ska försöka samla godhetspoäng och pengar på allt annat skiter ju han i den juden.
Citera
2025-11-26, 09:28
Medlem
Troians avatar
Om vi säger att det blir resning (personligen tror jag dock inte det) och att rätten kommer fram till att Alexandra var död när Sara sköt henne, vilken rubricering kan då komma på fråga?

Försök till mord? Brott mot griftefrid? Stämpling till mord? Förberedelse till mord?
Citera
2025-11-26, 09:33
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Allt som Arsleberg är inblandad i ska man ifrågasätta och inte köpa rakt av, den mannen vill bara tjäna pengar och skiter i svenska folket överhuvudtaget, man ser ju bara vart hans riikedom ar ärvts ifrån.

Det som gör att jag tror att beskrivna missförhållanden existerar på riktigt är inte Aschberg eller GW, de hade lätt skapat en rubriker för att sälja extra lösnummer eller få reklam för senaste boken. Men de har fått Johan Eriksson att ställa upp, han hade inte riskerat sin heder över en tidningsanka.

Min största oro är dock inte 'stackars Sara' - hon sköt för att döda. Punkt. Men var Alexandra redan död så finns ju någon annan som kanske fortfarande inte är dömd (om det inte var Helge). Kristi brud lär ha varit i London, men kanske den otrogna grannfrun?
Citera
2025-11-26, 09:39
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det som gör att jag tror att beskrivna missförhållanden existerar på riktigt är inte Aschberg eller GW, de hade lätt skapat en rubriker för att sälja extra lösnummer eller få reklam för senaste boken. Men de har fått Johan Eriksson att ställa upp, han hade inte riskerat sin heder över en tidningsanka.

Min största oro är dock inte 'stackars Sara' - hon sköt för att döda. Punkt. Men var Alexandra redan död så finns ju någon annan som kanske fortfarande inte är dömd (om det inte var Helge). Kristi brud lär ha varit i London, men kanske den otrogna grannfrun?

Var var Helge och barnen?
Citera
2025-11-26, 09:39
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit

Ja det är förvissom uppmärksamt johan tar åt sig fallet, men bara för han skickar in en resningsansökan til HD sätter han inte sin heder på spel om den avslås.

Hd avslår det mesta och alla advokater har skickat in mängder med fall dit men de tar väl upp kanske en halv eller hel procent av det de får inskickat
Citera
2025-11-26, 09:40
Medlem
Med tanke på H F s första fru som också mystiskt dog som ingen blev fälld för...

Det finns bara två personer här som kan ha mördat H.F.s hustru.
H.F själv eller Å.W. Dvs Kristi brud. Eller båda i maskopi.
Hjärnan bakom troligen Å.W. De två är en osannolikt dålig kombination av två sinnessjuka människor som råkat hamna i samma sekt och tagit sig an den på ett väldigt begeistrat sätt. Tillsammans mycket farliga.
Citera
2025-11-26, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Nu har del 2 släppts. Är de inte märkligt att ingen av åklagarna eller polisen vill diskutera detta? Visst åklagaren ska kolla på ärendet igen men de efter mycket påtryckningar.

Var ju samma med Kevin fallet där man försökte tysta ner de från polisens sida och lägga locket på när folk började nysta i de. Samma sak här. Borde inte åklagare och polis vilja göra rätt för sig?

Jag tänker att man får hålla isär det mediala ansvaret och det juridiska ansvaret. För media konfronterar ju åklagare och polis med nya uppgifter från ett 22 år gammalt fall, där domen sedan länge vunnit laga kraft och parterna avtjänat sina straff. Dessa åklagare och poliser har idag inga förpliktelser eller ansvar gentemot utredningen som sådan. Dom hamnar ju då i en rävsax eftersom det dom väljer att svara kan indikera på att domen varit fel, att Sara Svensson minsann är skyldig oavsett vilka uppgifter som finns eller att Sara Svensson är oskyldig, vilket gör att man istället indirekt pekar ut någon annan för mordet. Att åklagaren "efter påtryckningar" går med på att kolla igenom ärendet handlar ju endast om att hon själv skall kunna bemöta frågorna som ställs i intervjun (hon hade lika väl kunnat strunta i det - vilket hon i och för sig verkar ha gjort nu). Så kort och gott så har dessa åklagare och poliser inte särskilt mycket möjligheter "att diskutera detta" eftersom dom inte kan påverka detta särskilt mycket. Innan man helt tar heder och ära av dessa åklagare och poliser så får man också komma ihåg att dom är bundna till sitt tjänstemannaansvar samt Regeringsformens krav på saklighet och opartiskhet. Utöver detta skall dom också respektera oskuldspresumtionen samt principerna om att inte kvälja dom.

Om man istället pratar om det juridiska kring en resning, och att utkräva ansvar, så kommer inte dessa åklagare eller polisers åsikter vara särskilt viktiga. För vid en resningsansökan så är det ju på riksåklagarens bord som detta hamnar. Det är alltså riksåklagaren som kan besluta att öppna förundersökningen igen och som även har ansvaret att yttra sig gentemot Högsta Domstolen i resningsprocessen som sådan. Så denna frågan står inte och faller med om huruvida aktuella åklagare eller poliser vill prata om detta eller inte.
Citera
2025-11-26, 09:49
Medlem
Nu har jag sett Saras intervju och folk runtomkring verkar tror det här är en jätte big deal.

För mig är det inte en big deal. Sara har fortfarande tänkt att mörda, hon gick dit och sköt oavsett om personen var död innan.

Hon är fortfarande en mördare i mina ögon. Sen kan hon gråta och utrycka ånger hur mycket som helst men just då så sköt hon för att mörda.

Men jag tror också att vissa människor som hon Åsa och Helge tillsammans med sina underhuggare kan styra och kontrollera människor som ex Sara. Sekter är välkänt fenomen och det finns än idag och dessa kan manipulera människor att göra vad dom vill. Så det finns absolut förmildrande omständigheter även om det är svårt och förstå att man inte har kontrollen över sig själv utan går endast vad vissa människor säger. Det räcker se hur se programmet förrädarna för att veta hur lätt folk har det att manipulera människor.
Citera
2025-11-26, 09:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om vi säger att det blir resning (personligen tror jag dock inte det) och att rätten kommer fram till att Alexandra var död när Sara sköt henne, vilken rubricering kan då komma på fråga?

Försök till mord? Brott mot griftefrid? Stämpling till mord? Förberedelse till mord?

Vad jag förstår är det ett otjänligt försök och ingen brottsrubricering kan komma ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in