Citat:
Ursprungligen postat av
smala-klor
Jag är förvånad att detta inte kommit ordentligt upp till ytan tidigare. Jag som följt fallet genom åren och tänkt mycket på det (samt säkert många fler än mig) har hört Saras vittnesmål i diverse dokumentärer och dyl. Att hon initialt sköt mot höften och att Alexandra inte reagerade är inga nya uppgifter i media och det är ju egentligen mycket anmärkningsvärt. Jag har aldrig fått detta att stämma. Det känns egentligen solklart att H-F var så oehört lömsk att han ville försäkra sig om att A skulle dö att han inte vågade ta risken att Sara skulle missa. Så nöjd han måste ha känt sig någonstans under alla dessa år, med att ha kommit undan skulden för mord på sina två tidigare fruar, även om han fick ett längre fängelsestraff för anstiftan för den senare. Att få någon att utföra ett mord åt en som man redan har utfört, inte ens i Hollywood.
Fast samtidigt.. Helge skjuter sin fru till döds och tror samtidigt så in i helvete hårt på att Sara faktiskt ska gå in och skjuta mot sin fru? Det är faktiskt ett väldigt vågat antagande. Ponera att Sara drar sig ut, vad ska han då göra? Berätta för polisen när han i något skeende måste kontakta dom att frun är skjuten att någon smugit sig in och gjort det? Låter inte det som en väldigt stor risk? Visst, Sara var säkert lindad runt hans finger men att tro så starkt på att någon faktiskt går in och skjuter som aldrig tidigare verkar ha hållit i ett vapen är en väldigt stor risk..