2021-03-22, 19:49
Medlem
Rollsbos avatar
Har lite danska bolag på ett ISK vart utdelning i ett av dom förra veckan men har inte fått in några kulor på kontot än har jag gått i nå källskattsfälla o när kommer pengarna?
Citera
2021-03-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollsbo
Har lite danska bolag på ett ISK vart utdelning i ett av dom förra veckan men har inte fått in några kulor på kontot än har jag gått i nå källskattsfälla o när kommer pengarna?

15% dansk skatt åker du på

Pengarna kommer ett par dagar efter att de betalas ut i Danmark
Citera
2021-03-22, 19:56
Medlem
Rollsbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
15% dansk skatt åker du på

Pengarna kommer ett par dagar efter att de betalas ut i Danmark

Är dom skattade när jag får dom på mitt konto eller får jag danska skattmasen efter mig?
Citera
2021-03-22, 19:59
Medlem
Citat:
Är dom skattade när jag får dom på mitt konto eller får jag danska skattmasen efter mig?

Din bank drar av skatten tror jag. Du ska inte ha utländska aktier(UK undantaget) i ett ISK, öppna en KF för de aktierna.
Citera
2021-03-22, 20:04
Medlem
Rollsbos avatar
Varför är KF bättre är det skattefritt eller
Citera
2021-03-22, 20:09
Medlem
Citat:
Varför är KF bättre är det skattefritt eller

I en KF är det banken som äger dina aktier och du är förmånstagare, de kan kvitta den utländska skatten mot sina ränteinkomster och återföra den till dig. Därmed blir det lika förmånligt att äga utländska aktier som att äga svenska. I en KF dras dock schablonskatten från kontot 4 ggr per år. I ett ISK kommer den på deklarationen.
Citera
2021-03-22, 20:28
Medlem
Danmark har slutat med att följa det dubbelbeskattningsavtal som gäller mellan Sverige och Danmark. De har därför börjat att dra för mycket källskatt. Därför ska man alltid begära återbetalning av den felaktiga skatt som danska staten har konfiskerat. Även om det inte är många kronor så ska man påvisa de felaktigheter som landet gör. I slutändan så kommer det att påverka att utländska investerare inte köper aktier i Danmark.

Här är hur du begär tillbaka den felaktigt dragna skatten. https://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2244486
Senast redigerad av Mynicname 2021-03-22 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in