2021-03-20, 20:39
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJURLOCK
Jag som bor i Dalarna skulle ranka orterna på detta sätt.

Lugna orter: allting kring Siljan (däribland Leksand och Rättvik)

Halvlugna orter: Falun, Säter, Hedemora, Söderbärke, Smedjebacken och Ludvika.

Kaosorter: Borlänge och Avesta

Denna indelning är inte absolut, otrygghet finns överallt. De mindre orterna är oftast tryggare. Ett undantag är Falun, där bor det mest feminister, bögar och transor.
Sen beror det väl på om man vill ha polisiär närvaro också. I Siljansbygden kan polisen vara två timmar bort om man har otur.
Citera
2021-03-20, 21:31
Medlem
Citat:
Jag som bor i Dalarna skulle ranka orterna på detta sätt.

Lugna orter: allting kring Siljan (däribland Leksand och Rättvik)

Halvlugna orter: Falun, Säter, Hedemora, Söderbärke, Smedjebacken och Ludvika.

Kaosorter: Borlänge och Avesta

Denna indelning är inte absolut, otrygghet finns överallt. De mindre orterna är oftast tryggare. Ett undantag är Falun, där bor det mest feminister, bögar och transor.

Ganska bra sammanfattning av läget, jag tror dock Falun är bäst, Borlänge är ju rena flyktingförläggningen sett till hur det ser ut på stan.

Falun är nog mest tryggt, politikerna vill ha det städat i den staden.

Resten av orterna är ganska döda överlag, droger finns överallt liksom kulturberikningen egentligen. Mindre orter är ju för fan helt lämnade vind för våg, kolla på Långshyttan t.ex.
Citera
2021-03-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Region47
Hej! Min dotter ska flytta upp till Dalarna och börja plugga i höst. Vi håller på att kollar på en lägenhet till henne. Men vart i Dalarna är det bäst att bo? Vart är lugnast och tryggast? Jag som orolig far vill inte ha henne i något kaos område. Har hört att Leksand och Rättvik är bra? Stämmer det? Tacksam för hjälp!
Ska hon plugga på distans? Då kan hon väl bo lite var som helst.
Citera
2021-03-20, 21:54
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ett undantag är Falun, där bor det mest feminister, bögar och transor.

Hur påverkas tryggheten av feminister, transor och bögar? Jag ser inte "problemet" men det kanske så att du är rädd för din dolda sida?

Vill du vara ifred, sök dig till en fäbod
Citera
2021-03-20, 22:16
Medlem
Dalarna är stort så det beror ju helt på var hon ska plugga. Är det gymnasieprogram med riksintag så brukar det finnas campus nära skolan. Ska hon plugga på högskolan i Falun/Borlänge ska hon undvika Tjärna Ängar som haft dåligt rykte sedan det byggdes, alltså långt innan somalierna flyttade dit.
Citera
2021-03-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Hur påverkas tryggheten av feminister, transor och bögar? Jag ser inte "problemet" men det kanske så att du är rädd för din dolda sida?

Vill du vara ifred, sök dig till en fäbod

Dessa människor påverkar tryggheten på ett positivt sätt. Jag har spenderat många kvällar/nätter i Faluns uteliv och det farligaste man stöter på är tjejer med färgat hår och killar med könsneutrala kläder.

Jag ser alltså inte dessa som ett problem, det var bara en observation.
Citera
2021-03-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Ganska bra sammanfattning av läget, jag tror dock Falun är bäst, Borlänge är ju rena flyktingförläggningen sett till hur det ser ut på stan.

Falun är nog mest tryggt, politikerna vill ha det städat i den staden.

Resten av orterna är ganska döda överlag, droger finns överallt liksom kulturberikningen egentligen. Mindre orter är ju för fan helt lämnade vind för våg, kolla på Långshyttan t.ex.

Jag tror nog också att Falun är bäst i denna situation, speciellt om dottern ska plugga i närheten.

Det är en väldigt fin stad. Falun är också bäst när det kommer till att hitta tjejkompisar som också pluggar.
Citera
2021-03-21, 08:50
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Dalarna är rätt stort, är väl ett 30-tal mil mellan Avesta och Grövelsjön.
Var ska hon plugga?

Exakt min undran också, man kan ju åka bil en hel dag utan att lämna Dalarna
Gagnefs kommun har blivit utsedd till en av landets tryggaste, dock väldigt ont om lägenheter men husen är rätt billiga.
Citera
2021-03-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Region47
Hej! Min dotter ska flytta upp till Dalarna och börja plugga i höst. Vi håller på att kollar på en lägenhet till henne. Men vart i Dalarna är det bäst att bo? Vart är lugnast och tryggast? Jag som orolig far vill inte ha henne i något kaos område. Har hört att Leksand och Rättvik är bra? Stämmer det? Tacksam för hjälp!

Antar att hon skall studera i Falun/Borlänge. Om hon bosätter sig i Rättvik är det över en timme enkel väg till Borlänge, onödigt lång tid att lägga på pendling. Falun är tryggt att bo i, det finns fina lägenheter på Knoppen där din dotter kan leva blattefritt, när hon senare blir färdig med studierna säljer du lägenheten utan vidare då bostadsmarknaden är rätt välfungerande i Falun. Därutöver finns såklart orter mellan Falun och Borlänge som också är helt ok. Det enda området att undvika 100% är Tjärna Ängar i Borlänge.
Citera
2021-03-21, 14:50
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2021-03-22, 01:45
Medlem
aina08s avatar
Har varit en hel del i Dalarna både för arbete och privat och min erfarenhet är att man bör undvika Borlänge och Avesta. De mindre städerna är ofta lugna så länge man skippar ytterområden tex som Långshyttan och Garpenberg utanför Hedemora.
Falun är nog en bra större stad att bo i men priserna på hus och lägenheter är ofta granska mycket högre där.

I dom flesta städer finns droger men de märker man inte av så länge man inte söker efter de. I vissa ytterområden bor dock ofta de tyngre missbrukarna som ofta är ute och "jobbar natt".
Annars är motorintresset stort i hela Dalarna med bilträffar, gamla raggare och ungdomar med epatraktorer och vissa tycker ju att de stör men det är ju fredligt till skillnad mot rån, våldtäkter, misshandel osv i Borlänge.

Kommunikationerna är lite sådär utanför de större städerna medan bussarna mellan tex Borlänge och Falun går ofta. Att ta sig fram med bil är däremot väldigt smidigt. Aldrig köer som i tex Stockholm så det går betydligt fortare att ta sig fram med bil än med buss/tåg vilket kanske är värt att tänka på om det är en bit till platsen hon ska studera på.

Hoppas ni hittar något som blir bra.
Dalarna är generellt väldigt trevligt med mycket natur och friluftsliv om man gillar det.
Citera
2021-03-22, 13:39
Medlem
Region47s avatar
Tack så mycket för alla tips! Får bli att kolla på Falun då. Låter vettigast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in