2021-03-19, 09:32
Medlem
Går det att logga in på någon annans nätbank om man bara känner till kontonumret? Hur legitimerar man sig? Det lär ju knappast gå med Bankid.
Citera
2021-03-19, 09:34
Medlem
Heligaskits avatar
Det är väl inte farligt att lämna ut kontonummer? (om man bortser från triangelbedrägerier, vilket är ganska ovanligt)

Det är bara farligt när man lämnar ut kortnummer. Men i samband med att de frågar om alla dina personuppgifter får jag en känsla av att det hela är scam och de vill använda din identitet för bedrägerier.
Citera
2021-03-19, 09:49
Medlem
lemmelns avatar
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/kopatjanster/konsekvenseravsvartarbete/sajobbarduvitt.4.71004e4c133e23bf6db800098281.html
Citera
2021-04-07, 11:49
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag ska utföra viss marknadsföring online. Efter lyckade uppdrag får jag pengar.

Tror dom frågar saker så du ska känna att de är seriösa och att det är business as usual för dom. Kolla upp bolaget. Jag upptäckte någon gång ett gäng scammers som höll på att lura min mamma. De hade fabrik etc. i Schweiz och en massa hemsidor som pratade om dem.

Kollade upp adressen, det fanns ingen fabrik. Alla hemsidorna var reggade samma dag. Så de försökte typ få det att se ut som ett seriöst bolag som interagerade med andra verksamheter, men i själva verket fanns endast en fet kärring och hennes gubbe, som ville scamma genom att ta "uppdrag" från min dumma mamma, och sen skulle hon betala någon liten avgift för att det skulle köra smooth.

Alltså bara tänk så här: Om du ville luras och du var dem, hur hade du då lurat dig? Sen kolla om du hittar sånt du skulle förvänta om så var fallet.
Citera
2021-04-07, 19:16
Medlem
Mest troligt en fake check scam
Citera
2021-04-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har upptäckt det är också. Det gör mig misstänksam.

Synes vara läge för en polisanmälan.

Om det hjälper något kan man fråga sig, men det är det man bör göra.

I sak bör man också vidtala Facebook, men då får polisen svårare att kolla upp.
Nu vet jag inte om polisen får tillgång till avstängda eller raderade konton. förhoppningsvis kan de få det.

Iaf, ring eller maila polisen och fråga, om du inte vill göra formell anmälan på en gång.
Citera
2021-04-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Vad skall de ha dina bankuppgifter till?

Falsk check, de antingen fakear en överföring eller skickar en riktig för "köp" av utrustning men "råkar" skicka för mycket, sen ber de dig skicka tillbaka överskottet. Sen ångras din överföring från de, vilket gör du går minus, finns inget jobb.
Citera
2021-04-08, 14:16
Medlem
miikoss avatar
Nej, det är en myt att det är lätt att plocka pengar ifrån ett kontonummer. Har man koll på sina koddosor och bankid så är det säkert. Visst någon kan med ett falsk id-kort besöka en bank och göra ett uttag, men din risken står banken för.

Kontonummer är mer eller mindre obligatoriskt för att man ska kunna få en löneutbetalning.

Vill du inte ge ut ditt kontonummer så kan du fråga om de vill betala med kontanter eller med utbetalningsavi eller postväxel.

Men enklast är väl annars att bara tacka nej till jobbet.
Citera
2021-04-08, 17:42
Medlem
Att ett företag kontaktar TS för att be denne sälja mobiltelefoner på Marketplace låter mycket märkligt. Garanterat någon form av penningtvätt, bedrägeri eller liknande. I detta fall så är det minsta problemet att lämna ut sitt kontonummer. Finns egentligen inte någon fara med att göra det förutom att någon kan sätta in pengar på kontot.

Att vara målvakt vid bedrägeri i samband med försäljning av mobiltelefoner är betydligt värre och kan leda till fängelse. Penningtvätt kan göra att TS förutom fängelse får svårt att resa mellan olika länder.

Seriösa företag som säljer elektronik har ett kontor och en webbplats. Personalen åker till lagret med viss regelbundenhet och packar de telefoner som sålts. Inte hanterar personalen detta hemma i sin egen lägenhet.

Att ett företag skulle kontakta en okänd person och erbjuda den här typen av arbete är helt otänkbart. Visst blir man regelbundet kontaktad av företag på LinkedIn som vill att man ska komma dit på intervju men då är det kvalificerade arbeten där kompetensprofil och arbetslivserfarenhet passar ihop.

Hoppas inte att någon annan går på detta. Fängelse är nog ingen höjdare...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in