2021-03-16, 12:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Hej,

Jag har gjort en polisanmälan. Jag har polisanmält en annan person för ett brott som jag anser mig ha blivit utsatt för.

Jag ringde 11414 och gav min redogörelse.

Idag fick jag hem polisanmälan på post och den var väldigt kortfattad. Den innehöll bara namn på den misstänkta, mina uppgifter, samt brottsrubricering, men inte mycket mer.

Inte bakgrunden, händelseförlopp, vad som har hänt, eller vilka bevis som finns. Jag anser att brottet borde vara ganska lätt att utreda samt att det finns bra bevis dokumenterade. Nämnde detta för personen jag pratade med i telefon, men finns alltså inte nedtecknade i anmälan.

Vad händer nu? Blir jag kontaktad av utredningsledare och jag får komplettera, eller hur är gången?
Straffvärdet innehåller allt från böter till 6 månaders fängelse.
Citera
2021-03-16, 13:18
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hej,

Jag har gjort en polisanmälan. Jag har polisanmält en annan person för ett brott som jag anser mig ha blivit utsatt för.

Jag ringde 11414 och gav min redogörelse.

Idag fick jag hem polisanmälan på post och den var väldigt kortfattad. Den innehöll bara namn på den misstänkta, mina uppgifter, samt brottsrubricering, men inte mycket mer.

Inte bakgrunden, händelseförlopp, vad som har hänt, eller vilka bevis som finns. Jag anser att brottet borde vara ganska lätt att utreda samt att det finns bra bevis dokumenterade. Nämnde detta för personen jag pratade med i telefon, men finns alltså inte nedtecknade i anmälan.

Vad händer nu? Blir jag kontaktad av utredningsledare och jag får komplettera, eller hur är gången?
Straffvärdet innehåller allt från böter till 6 månaders fängelse.

Det absolut bästa sätt att driva sin polisanmälan i hamn är att skicka in den skriftligen med så mycket detaljer som möjligt, nästan som din egna lilla FUP. Att göra en anmälans hos 11414 har du inget för.
Citera
2021-03-16, 13:32
Avstängd
Det läggs troligtvis ner, denna vecka. Du kan ju alltid komplettera om du har ett diarienummer.
Citera
2021-03-16, 13:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det absolut bästa sätt att driva sin polisanmälan i hamn är att skicka in den skriftligen med så mycket detaljer som möjligt, nästan som din egna lilla FUP. Att göra en anmälans hos 11414 har du inget för.

Jag funderade på om jag skulle gjort det, men avstod pga coronarestriktionerna. Men jag har skrivit ned en "FUP" i princip. Borde gå att komplettera om jag är snabb då?
Citera
2021-03-16, 13:50
Avslutad
Polisutredning påbörjades dagen efter jag gjorde polisanmälan.

Det som gick hem var när jag sade frasen: Jag kan bevisa allt i detalj. Givetvis måste man kunna backa upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in