2021-03-14, 22:55
Medlem
Jag tycker det verkar roligt och har smidit lite knivar och annat förr, men finns det några arbeten? Det är ju meningslöst om man inte kan arbeta som det sen, är det någon som har koll på hur arbetsmarknaden ser ut? Jag antar att man måste gå som lärling då.
Citera
2021-03-14, 23:09
Medlem
bombaccis avatar
När jag googlar så hittar jag inte allt för många annonser där de söker guldsmeder, de jag hittar så vill de ibland att man ska vara villig att ta över hela verksamheten.

Försökte läsa prognoser men det stod att det fanns för lite underlag för att kunna göra. Så förmodligen är det en ganska liten marknad. Vet om en silversmed som jobbade ett tag och sen fick just ta över dvs köpa verksamheten för att fortsätta driva den som enmansföretag.

Svårt o avgöra, men du lär inte bli översköljd av arbetsgivare som vill anlita dig.
Citera
2021-03-14, 23:36
Medlem
SYSTEMexes avatar
Tror du kan tjäna bra pengar ifall du hittar en marknad eller nisch. Gå inte in i det för att tjäna stora pengar utan gör det av rent intresse. Din nisch kanske är att göra ringar som bara finns i World of Warcraft, som någon rik nolifer vill betala hundratusentals kronor för. Kanske du gör ett dogecoinhalsband som elon musk plötsligt tweetar om och vips så har du tusentals potentiella kunder.

Var lite påhittig så kan du garanterat dels tjäna bra pengar och få livsglädje på köpet.
Citera
2021-03-14, 23:44
Medlem
Tror säkert att det finns jobb både här och utomlands. Anställning får man nog ofta genom praktikplatser eller kontakter. Att annonsera efter en guldsmed är kanske inte så effektivt utan de som är i branschen headhuntar nog folk. Annars kan man väl starta eget.
Citera
2021-03-15, 04:58
Medlem
Uncorruptables avatar
Guldsmed?? Vem fan bär guldsmycken idag med all rånrisk? Nej den hobbyverksamheten är inte anställningsbar i Tzverige.
Citera
2021-03-15, 20:32
Medlem
Ja, det verkar inte finnas något tydligt svar direkt, jag har ännu inte hittat någon relevant statistik. Skulle tro att många är egenföretagare. Jag vet inte riktigt hur man ska hitta information om det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in