2021-03-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanlind123
Pga studentkortet. Tekniskt sett har du ju rätt men hur rimligt är det? Han hade ju rätt att åka tll studentpris men kunde bara inte styrka den rätten där och då.

Jag har blivit stoppad i bil en eller två gånger när jag glömt körkortet hemma. Ena gången hade jag pass med mig, andra gången var jag i mitt hemkvarter och skulle bara flytta bilen runt hörnet av parkeringsreglerskäl. Egentligen borde jag ju fått böter men polisen lät det vara eftersom de kunde kolla att jag hade ett giltigt körkort utifrån mitt pass resp bedömde det som sannolikt att jag var jag och hade körkort.

Du ägnar dig åt obefogat paragrafrytteri.

Nja skillnaden här är att polisen följer lagen, det är inte straffbart om polisen på plats kan identifiera dig. Det framgår av Körkortslagen 9kap. 2§.
Polisen hade kunnat dela ut böter men hade du nekat och tagit det till domstol så hade du blivit friad eftersom polisen hade kunnat styrka din identitet och ditt körkortsinnehav med en snabb slagning i deras system.
Det andra av ditt exempel är gränsfall för om du hade kunnat bli straffad eller inte. Var du precis vid din bostad skulle det nog räknas som att du hade kunnat identifieras "genast".

Den möjligheten finns inte med studentkort. Kontrollanten har ingen möjlighet att på plats kontrollera om personen faktiskt har studentkort eller inte.
Citera
2021-03-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvante
Nä, jag kan däremot skilja på rätt och fel. Viss skillnad på att polis kan styrka ditt id och att hävda sin id.

Va? Är du full eller?
Citera
2021-03-15, 18:55
Medlem
hela vägen bort eller hem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto