2025-03-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Sa plus-tecken för att illustrera. Det är den del som saknas för att bilda en cirkel med ett plus i om man lägger dem över varandra radvis. Det är samma princip på alla tre rader. Du använder inte heldragen linje eftersom de två första raderna bara visar den del som saknas.

Förstod din lösning bättre nu. Det är en troligare lösning.

Jag löste den på följande sätt, utifrån föregående benämningar. B1 - B2 roterar en visare 90' och den andra 180'. Från B2 - B3 roterar de 180' och 270', dvs. en ökning med 90' vardera. Detsamma gäller för de andra raderna. Denna typ av uppgift är förekommande med olika graders ökningar, ibland 45/90 - 90/180.
Citera
2025-03-31, 16:26
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Jag löste den på följande sätt, utifrån föregående benämningar. B1 - B2 roterar en visare 90' och den andra 180'. Från B2 - B3 roterar de 180' och 270', dvs. en ökning med 90' vardera. Detsamma gäller för de andra raderna. Denna typ av uppgift är förekommande med olika graders ökningar, ibland 45/90 - 90/180.

Okej, ingen aning vad som är vanligt. Brukar inte sitta med sådant här. Det var en elegant lösning du bidrog med.

Kan ju tycka att det är problematiskt om uppgifterna går att lösa på flera olika sätt om det bara finns ett giltigt svar. Den här tycks ju ha tre lösningar minst, oskrivna regler ej medräknade.
Citera
2025-09-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Okej, ingen aning vad som är vanligt. Brukar inte sitta med sådant här. Det var en elegant lösning du bidrog med.

Kan ju tycka att det är problematiskt om uppgifterna går att lösa på flera olika sätt om det bara finns ett giltigt svar. Den här tycks ju ha tre lösningar minst, oskrivna regler ej medräknade.
Gött du har nu fått en förklaring för uppgiften med visare (jag håller med seboss).
I uppgiften med prickarna är jag nästan helt säker på att rätt svar är tredje från vänster.
Mönstret gäller både vänster-höger eller upp-ned. Prickar av samma färg adderas på samma position i den sista figuren om det inte finns en prick av samma färg ovan eller nedanför respektive prick i den andra figuren.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in