2021-02-25, 22:17
Medlem
lillrobban77s avatar
Är ganska så ny inom detta med VPN, så ha överseende om jag ställer dumma frågor.

1. Vad är skillnaden på OpenVPN och WireGuard och vilken av dem ska man välja?

2. På OpenVPN hittar jag inställningarna för Killswitch, men vart är motsvarande funktion när man kör med WireGuard istället? Hittar ingen inställning för detta där?

3. Bör jag även använda Tor tillsammans med VPN, eller räcker det med VPN?
Citera
2021-02-25, 23:11
Medlem
Ska du köra Wireguard så rekommenderar jag programmet TunSafe, den har Kill Switch.
Citera
2026-01-24, 10:27
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Ska du köra Wireguard så rekommenderar jag programmet TunSafe, den har Kill Switch.

Vad innebär det mer exakt?
Citera
2026-01-24, 15:53
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillrobban77
Är ganska så ny inom detta med VPN, så ha överseende om jag ställer dumma frågor.

1. Vad är skillnaden på OpenVPN och WireGuard och vilken av dem ska man välja?

2. På OpenVPN hittar jag inställningarna för Killswitch, men vart är motsvarande funktion när man kör med WireGuard istället? Hittar ingen inställning för detta där?

3. Bör jag även använda Tor tillsammans med VPN, eller räcker det med VPN?
OpenVPN och WireGuard har ungefär samma uppgift, att tunnla nätverkstrafik, men skiljer sig en del i implementation/tillvägagångssätt. OpenVPN är förhållandevis gammalt, medan WireGuard är relativt nytt, med allt vad det innebär. PKI vs PSK, TCP vs UDP, etc.
Jag valde WireGuard över OpenVPN för mina site-to-site-tunnlar för att jag ville ha något resurssnålt som kunde uppnå högre hastigheter och för att jag inte behöver stöd för olika plattformar och krypteringsalternativ.

Har inget behov av killswitch-funktion i min uppsättning, så kan tyvärr inte svara på den frågan.

Tor och VPN är bara tekniska lösningar, för att besvara frågan är det enklare om du beskriver vad du vill uppnå.
Citera
2026-01-24, 16:08
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Vad innebär det mer exakt?
Killswitch innebär (i VPN-kontexten) att din anslutning till Internet dör om VPN-anslutningen dör.

Anledningen är:
I korta drag: för att man inte skall röja sin identitet.
Mer ingående med exempel: om du t.ex. seedar en torrent över en VPN-tunnel för att dölja din egen IP-adress och VPN:en plötsligt dör och du inte har en killswitch, så kommer din torrentklient koppla upp sig mot alla peers igen och visa din egna IP-adress, som kan identifiera dig.
Citera
2026-01-24, 19:11
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengu
Killswitch innebär (i VPN-kontexten) att din anslutning till Internet dör om VPN-anslutningen dör.

Anledningen är:
I korta drag: för att man inte skall röja sin identitet.
Mer ingående med exempel: om du t.ex. seedar en torrent över en VPN-tunnel för att dölja din egen IP-adress och VPN:en plötsligt dör och du inte har en killswitch, så kommer din torrentklient koppla upp sig mot alla peers igen och visa din egna IP-adress, som kan identifiera dig.

Just ja, så klart. Det är värdefull information. Går VPN ner och jag inte märker...
Citera
2026-01-25, 13:07
Medlem
I de flesta fall och för de flesta så är WireGuard det bättre alternativet. TOR är relevant i första hand om du vill komma åt darkweb.
Citera
2026-01-28, 18:36
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillrobban77
Frågor...

Citat:
Ursprungligen postat av Tengu
Svar...

Kan inte längre redigera inlägget, men ville komplettera:

Efter att ha sett "OVPN" nämnas som en VPN-leverantör i en annan tråd så är din trådstart lite mindre luddig, men jag får ändå upprepa önskemålet om att du gärna får specificera närmare vad du vill uppnå, om inte befintliga svar var tillräckliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in