2021-02-22, 07:42
Medlem
Hejsan folket!

Hoppas allt lirar bra för er här under denna bull market.

Jag och min bror investerar tillsammans i krypto. Hans bank har satt lite käppar i hjulet för oss med en investering vi skulle vilja genomföra genom hans konto (ASAP), vilket har lett till att jag istället kommer få göra investeringen åt oss. Eftersom att jag håller på med egna trades vill jag gärna hålla våra gemensamma trades separerade och låta de vi gör tillsammans gå genom hans konto och därmed också hans deklaration.

Min fråga är hur det nu fungerar skattemässigt för min del om jag skulle köpa denna kryptovaluta för mina FIAT, sedan ge kryptovalutan till honom som en gåva?

Jag har kunnat läsa mig till hur det fungerar för honom, dvs. att han betalar vinst/förlust på mitt omkostnadsbelopp minus vinst-/förlustbelopp vid försäljning, men jag har inte kunnat få fram hur det fungerar för min del som ger honom krypto jag har köpt och som sen försvinner från mitt konto. Hur deklareras det i slutändan för min del?

Ha en fin måndag, allihopa!!
Citera
2021-02-22, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fashion101
Hejsan folket!

Jag och min bror investerar tillsammans i krypto. Hans bank har satt lite käppar i hjulet för oss med en investering vi skulle vilja genomföra genom hans konto (ASAP), vilket har lett till att jag istället kommer få göra investeringen åt oss. Eftersom att jag håller på med egna trades vill jag gärna hålla våra gemensamma trades separerade och låta de vi gör tillsammans gå genom hans konto och därmed också hans deklaration.

Min fråga är hur det nu fungerar skattemässigt för min del om jag skulle köpa denna kryptovaluta för mina FIAT, sedan ge kryptovalutan till honom som en gåva?

Jag har kunnat läsa mig till hur det fungerar för honom, dvs. att han betalar vinst/förlust på mitt omkostnadsbelopp minus vinst-/förlustbelopp vid försäljning, men jag har inte kunnat få fram hur det fungerar för min del som ger honom krypto jag har köpt och som sen försvinner från mitt konto. Hur deklareras det i slutändan för min del?

Det fungerar som så att du har inte koll på saken. Man behöver inte skatta något om man inte själv säger till banken eller överför till svenska.

Skaffa mer kunskap.

Hejdå
Citera
2021-02-22, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexis1
Det fungerar som så att du har inte koll på saken. Man behöver inte skatta något om man inte själv säger till banken eller överför till svenska.

Skaffa mer kunskap.

Hejdå

Uppskattar den konstruktiva kommentaren. Ska bättra mig! <3
Citera
2021-02-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashion101
Hejsan folket!

Jag skulle rekommendera att du ringer Skatteverket och frågar (eller mailar dem, du behöver ändå inte deklarera något förens nästa år så jag antar att du inte behöver svaret asap). Se bara till att du pratar med någon som verkligen håller stenkoll på kryptoreglerna. Du kan inte hävda att du fick felaktig info via telefon om du deklarerar felaktigt.
Citera
2021-04-06, 09:41
Medlem
Om du ger en gåva till din bror behöver du inte skatta på det. Gåvoskatt avskaffades i Sverige år 2005. Lycka till med era trades!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in