2021-02-20, 10:44
Medlem
Alltid lika tröttsamt när allt som inte är 100% PK stämplas som "kontroversiellt".

Ja, det är klart att the usual suspects ylar, rasar och ojar sig, men sällan är det något som allmänheten tycker är fel eller upprörande. Eller så tycker folk helt enkelt att man skall få lov att ha en åsikt även om inte alla andra håller med.
Citera
2021-02-20, 11:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Vad finns att missförstå egentligen? Även om debattklimatet är som det är så har ju t o m mainstream media tagit upp problemen i viss mån. Nu kommer en ny våg av hur fruktansvärda SD är men frågan är om det biter. Vi är ju mitt i en kulturell kris. Religiös och värderingsmässigt också. För att inte tala om ekonomiskt. Det Sverige vi en gång kände till och som jag och alla som är födda fram till låt oss säga 1980 har sett bara kastats omkull, spolats undan. En enorm massinvandring på bara en generation. Hur skulle det INTE avspeglas kulturellt?

Instämmer.

Nej det finns inget att missförstå och uttalandet är inte kontroversiellt alls, tror ca 60%+ av svenska folket håller med Åkesson idag.

Det är bara politiskt spel för att göra M och KD rädda för att samarbeta med SD. Man vill stämpla de som svarta fåret. Moderaterna verkar ha fallit i fällan och fördömer nu uttalandet. Säger bara allt om det partiet, otroligt opålitligt.
Citera
2021-02-20, 11:18
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA7GEj/massiv-kritik-mot-akessons-ordval-ovardigt-en-partiledare

"Jimmie Åkesson kräver stopp för all invandring som utgör en ”kulturell belastning”.

Uttalandet har mötts av massiv kritik från hans politiska motståndare.

– Sverigedemokraternas politik och retorik radikaliseras i takt med att samhällsdebatten tänjer sina gränser, säger Annie Lööf i ett uttalande."

Har Åkesson rätt?

Åkesson är helt fel fel ute!
Vilka skall annars rösta på regeringspartierna?
Citera
2021-02-20, 11:28
Medlem
Gronladans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Menar du balkongflygningar kusingifte otrohetskontroll pedofili

Jag menar ingenting. Jag frågade vad de tillför?

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Läs mitt inlägg ovan så förstår du .. Man måste tänka lite mer focuserat än fladdrigt
SD har väl en kulturminister så dom har ju ett valmanifest precis som alla andra partier.
Jag kan nog intyga att SD har noll och inget emot native nationalistisk europeisk kultur som den vart förr i många 100 år tillbaka

Jimmie Åkesson – Det är inte svårt att älska Europa
https://www.youtube.com/watch?v=lIEcBSiYyZI&t=23s

Den västerländska kulturen och dess nativa folk ska bevaras och frodas, italienare ska se ut som italienare tex och vara det. Vita länder ska vara vita länder och inte ulands koloniserad. Europeisk kultur är god och fin nog att bygga vidare på och bevara och ska inte tas över med svartingar ifrån menaländer och dess kultur som förstör den vilket de gör - på alla sätt eller iaf mycket mer än det tillför

Det är alltså en kultur för hundratals år sedan de vill bevara? Kan säga att samhället och kulturen såg bra mycket annorlunda ut för 200 år sedan, men det förstår du nog. Vi lever i ett modernt samhälle och inte på 1800-talet. Vad exakt definerar de som skadligt, och vad ej? Varför ska folk inte kunna beblanda sig med andra kulturer om de vill, menar du?
Citera
2021-02-20, 11:37
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Social belastning är att de som kommer utgör en socioekonomisk belastning på välfärden att gå på bidrag och stödinsatser och är mertill svår att få i arbete eller utbildning. De kanske väljer att föda en massa barn direkt de kommer hit med asyl tex, och det förhindrar under långa perioder komma i arbete både för kvinnan och mannen som ska försöka föda många ungar med låglönejobb eller inget jobb främst. De väljer även att flytta till områden som inte har goda förutsättningar för jobb. De väljer inte att flytta för att utbilda sig nån annanstans i Sverige som är helt valfritt och godkänt att göra

Kulturell belastning Är att de som kommer har en övertro på islamistisk religion som förhindrar, bromsar dem att engagera sig i att integrera sig och anpassa sig till rådande västerländsk svensk kultur och tro som kan även vara lagstadgad. Muslimerna kan även kräva en massa kulturella måsten och bidrag till utbyggnad av moskéer samt deras islamiska yttringar (tex sharia) i allmänt i samhället, arbeten, politiken och annat som inte ger en välfärd för Sverige utan förtryck, diskriminering, stor obalans i fördelningspolitiken och bidragsutsug

Ekonomisk belastning Är att de kostar mer än vad det smakar. Dvs invandrarna har inga ambitioner att vidareutbilda sig mer i privata sektorn än till städare, hemtjänst eller diskare där kvoten är full och går med ekonomisk belastning mest i offentliga sektorn

Här är en väldigt bra sammanfattning som direkt träffar kärnan i det Åkessons uttalande avsåg. Reaktionerna från media och sjuklövern är en storm i ett vattenglas och behöver inte alls tas någon hänsyn till. Det är som att försöka utläsa något viktigt av en 5-årings uttalande om det politiska läget - helt irrelevant alltså.
Citera
2021-02-20, 11:39
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Vekt uttalande. Betyder att hans kultur är mindre konkurrenskraftig och möjligtvis utrotningshotad. Lösningen för de veka blir att hindra andra kulturers utbredning.
Problemet är väl att jag och möjligen du betalar för utbredningen. Kan hålla med om att det är ett självskadebeteende. Svagheten ligger i det goda antagandet att vi alla är lika, och i att så många tjänar sitt uppehälle på att upprätthålla systemet, inte att försöka förändra beteendet.
Citera
2021-02-20, 11:43
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronladan
Jag menar ingenting. Jag frågade vad de tillför?

Det är alltså en kultur för hundratals år sedan de vill bevara? Kan säga att samhället och kulturen såg bra mycket annorlunda ut för 200 år sedan, men det förstår du nog. Vi lever i ett modernt samhälle och inte på 1800-talet. Vad exakt definerar de som skadligt, och vad ej? Varför ska folk inte kunna beblanda sig med andra kulturer om de vill, menar du?

Ja jag förstår att det är svårt att förstå..när man är vänsterlagd. Bedövande statistik runt om i europa visar på att menaländer inkl ett antal fler uländer inte tillför nån god inflytelsepåverkan samt samverkan med europeisk ursprungskultur, samtids-etnisk kultur och utveckling.

Kultur är många saker som även har med välfärd att göra. Menaländer har ingen bra kultur helt enkelt för att utveckla en i-lands kultur

De kan ha ett par stycken spännande maträtter som man själv kan härma, men det är ungefär allt de uppfunnit eller skapat grovt hugget. Kultur har även med intelligens att göra och vi behöver inga fler städare, taxichaffisar och mcdonalds burger flippare eller klagomåsar, klaner, kriminalitetsfaktorer osv.

Kultur är även en stark intressant historik, evolution, innovation, teknologi, uppfinningar, litteratur och skönlitteratur , konst, musik mm.. Jag ser väldigt få till inga såna skapelser ifrån massinvandringen som kan betecknas som nåt av positivt värde eller byggande för Sverige eller nordeuropa

Modernt samhälle som du säger har därför inget att göra med massinvandringen utan de drar tillbaka klockan till 1800 talet .. Nu trillar väl poletten ner eller ?
Citera
2021-02-20, 11:55
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Pengar?
Menar/tror du möjligtvis att "kultur" endast är Tavlor, Teater, Statyer och Musik?

Edit: jag kastar in "Pizza" i kulturutbudet också, så blir den lätta sarkasmen i mitt inlägg tydligare...

Det här var intressant, vad är den svenska kulturen enligt Dig/SD som ”förstörs”?
Citera
Zilvios avatar

Moderatormeddelande

Postat av Zilvio 2021-02-20, 12:34
Medlem
Ämnet som tråden handlar om är Åkessons utalande om att stoppa invandring som utgör en "kulturell belastning". Vilken invandring utgör en "kulturell belastning"? Bör den stoppas?
Allmäna diskussioner om SD, andra partier, Åkersson får man ta i Politik inrikes eller Partier och partipolitik.
Håller er till ämnet för att undvika tråkigheter.
/MOD
2021-02-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Självklart har Åkesson rätt. Men han borde gå ännu längre. Utvisa alla muslimer från Sverige. Utvisa alla negrer från Sverige.

All invandring bör definitivt stoppas. Anhörig invandring till individer som fått svenskt medborgarskap skall tillåtas men ska bekostas av dem själva.

Ang ditt inlägg. Islamister möjligtvis. Muslimer nej.
Citera
2021-02-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du svarade själv på det jag ville skriva (det fetade)

Det är just därför det är som det är. För att det har fyllts på med nyanlända i större takt än vad samhället har kunnat integrera. Jämför ett badkar där du fyller på mer än vad som rinner ut. Ja, det fylls på. Men i denna metafor så är det som rinner ut, de som kommer ut som integrerade personer i vårt samhälle. Så om du stänger av kranen så är badkaret en dag tomt och utanförskapsområdena finns inte längre.

Detta är enkel matematik och bevisas om och om igen i hela världen. Det finns inget exempel på något fall där det inte varit så här. Svenskar, Irländare och Italienare slogs och var hatade i USA ca 1890. Det är de inte längre. Finnar var hatade i Sverige 1950. Det är de inte längre. Juggar var hatade i Sverige 1990. Nu är de fotbollsfarsor. Iranier var hatade i Sverige 1990. Nu är de fotbollsfarsor. Somalier var hatade i Sverige 2021. Nu (2035) är de fotbollsfarsor.

Väx upp och inse faktum.

Du gör det enkelt för dig när du bortser från den kulturella aspekten. Religion, seder, normer och värderingar som inte är kompatibla med Sveriges samhälle.
Somliga grupper kommer aldrig att integreras i Sverige.
Kolla bara på problemen med andra och tredje generationen invandrare från MENA det ser likadant ut i hela Europa.
Speciellt i Frankrike, England, Holland, Belgien, Tyskland och Sverige.

Du tror att att alla människor är lika i grunden, de som kommer till Sverige nu är inte italienare, irländare, juggar eller iranier.
De som kommer nu kunde lika gärna komma från Mars?
De är otroligt svåra att integrera och samtidigt så offras barn, ungdomar, gamla och kvinnor i detta vidriga experiment.
Citera
2021-02-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Märkligt inlägg med tanke på att det fanns invandrare i Sölvesborg när Åkesson var ung...

Hex27 kommer med ett intetsägande argument eftersom Sveriges problem med invandringen är enorma oavsett hur det såg ut i Sölvesborg på 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in