2021-02-18, 17:27
Medlem
Jag lider av GAD och står på runt 100 mg Venlafaxin och 40 mg Buspiron. Denna dos hjälper mig att vara lugn i kroppen. Men jag har problem med tankar och fixeringar som blir jobbiga för mig. Det kan tex vara att jag lägger märke till att jag sväljer. Låter säkert knäppt, men det besvärar och leder till ångest. Eftersom jag började få problem med svettning av Venlafaxin så tyckte läkaren (psykiatrikern) att vi skulle stanna och se om det blev förändring på sikt för mig. Nu har det inte blivit någon förändring på ett år. Snarare har det blivit lite sämre. Vi har diskuterat en tredje medicin, som hjälper mer mot tankarna, men inte bestämt vilken. Jag sover bra.

Tänkte höra om någon har något förslag?
Citera
2021-02-18, 18:01
Medlem
Du har aldrig tänkt tanken på att behandla grunden istället för att bara addera mediciner i all evighet som leder till fler symptom och biverkningar?
GAD är brett och går att få bukt med om man vill jobba på det. Hur ser kost och träningsvanor ut?
Tränar du hårt minst 5 ggr i veckan och äter perfekt mat? Alltså är du vältränad? Meditation och social stimuli?
Psykiatriska droger bör ses som en krycka en tillfällig tid om det verkligen är tvunget pga att man riskerar att ta sitt liv annars.

Men visst kan du väl addera typ quetiapin eller abilify eller liknande men hur kul är det. Kommer att zombiefiera dig. Jag tycker du ska tänka åt andra hållet istället för att se efter fler mediciner.
Citera
2021-02-18, 18:30
Medlem
oldtimedrunks avatar
Jag lider också av GAD och har gjort i 20+ år(egentligen hela mitt liv när jag tänker efter). Spola medicinerna och bara ta skiten. Annars kommer du vakna upp en dag och undra vart livet tog vägen, visst du överlevde men vad mer? Jag tar hellre mitt manodepressiva tillstånd än att medicinera bort min personlighet. Tro mig, jag vet.
Citera
2021-02-18, 20:33
Medlem
Tack båda för svaren ovan! Ni har kloka tankar och jag vill inte bli zombiefierad.

Jag har också haft GAD i hela mitt liv och är snart 50. Tagit medicin sedan jag var 34 år för att hålla mig över vattenytan. Äter sunt och tränar väl helt ok. Jag har från och till gått i olika slags terapi och vissa saker har blivit bättre, men inte allt. Men, kanske har vi inte nått roten till det onda. Mediterar gör jag inte. Men ett tips!
Citera
2021-02-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12
Jag lider av GAD och står på runt 100 mg Venlafaxin och 40 mg Buspiron. Denna dos hjälper mig att vara lugn i kroppen. Men jag har problem med tankar och fixeringar som blir jobbiga för mig. Det kan tex vara att jag lägger märke till att jag sväljer. Låter säkert knäppt, men det besvärar och leder till ångest. Eftersom jag började få problem med svettning av Venlafaxin så tyckte läkaren (psykiatrikern) att vi skulle stanna och se om det blev förändring på sikt för mig. Nu har det inte blivit någon förändring på ett år. Snarare har det blivit lite sämre. Vi har diskuterat en tredje medicin, som hjälper mer mot tankarna, men inte bestämt vilken. Jag sover bra.

Tänkte höra om någon har något förslag?

Du måste prova dig fram till rätt medicinering.
Varför inte testa Lyrica och Buspiron?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in