2021-02-13, 15:07
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora
Så om jag förlorade cirka 6 miljoner SEK pga ett hack av en "Bitcoin-börs" så kan jag dra av de?
Läste du länken? Tror inte det va? Det står väldigt tydligt och klart:

"Om du har förlorat kontrollen över dina kryptovalutor så medför det inte automatiskt att du har rätt till förlustavdrag. Exempel på en sådan situation kan vara att du har tappat bort din privata nyckel till en virtuell plånbok och på så sätt inte har tillgång till kryptovalutan längre.

Ett annat exempel är att du förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack på en handelsplats. Om du har tappat bort din privata nyckel eller om du har förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack mot handelsplatsen har du alltså inte rätt att göra förlustavdrag"
Citera
2021-02-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godbuffe
Jag har väl en liknande fundering kring ''vilka'' summor som skatteverket öppnar ögonen för. Samt VART pengarna befinner sig i omlopp. Antar att om det kommer in säg 50.000:- från coinbase in till bankontot i en transaktion kommer väl detta märkas.

Men låt oss säga att man har pengarna på skrill och summan därifrån fördes över till bankkontot 4 st 5.000:- omgångar 1 gång i månaden och resten ligger kvar på skrill eller coinbase är detta ''mindre'' märkbart?

Kommer en sådan punkt uppvaktas på samma sätt av skatteverket, eller de tittar mer överlag på hur mycket, snabbt och stort som inkom under kortas tid?

Jag tror inte Skatteverket övervakar folks bankkonton överhuvudtaget. Det är banken som upptäcker en sådan sak, och måste sen meddela Skatteverket.

Men som svar på frågan så beror det på vilken bank du har, och din ekonomi i övrigt.

Själv har jag flera gånger fått insatt över 100 000 kr utan att få några frågor alls. Dock inte från kryptoförsäljning.
Citera
2021-02-13, 16:40
Medlem
Passifloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Läste du länken? Tror inte det va? Det står väldigt tydligt och klart:

"Om du har förlorat kontrollen över dina kryptovalutor så medför det inte automatiskt att du har rätt till förlustavdrag. Exempel på en sådan situation kan vara att du har tappat bort din privata nyckel till en virtuell plånbok och på så sätt inte har tillgång till kryptovalutan längre.

Ett annat exempel är att du förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack på en handelsplats. Om du har tappat bort din privata nyckel eller om du har förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack mot handelsplatsen har du alltså inte rätt att göra förlustavdrag"

Nej, det var i samband med en hackerattack. Självklart får man inte göra förlustavdrag i Sverige på det viset.

Dumt att ha alla ägg i samma skit. Tack för ditt svar.
Citera
2021-02-13, 18:26
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora
Nej, det var i samband med en hackerattack. Självklart får man inte göra förlustavdrag i Sverige på det viset.

Dumt att ha alla ägg i samma skit. Tack för ditt svar.
Har du själv blivit av med en större summa, eller var det mer en fundering i största allmänhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in