2021-02-15, 21:49
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajens
Precis, om man inte ens i Corona tider kan agera överhuvudtaget i princip på en enda punkt på grund av lagen helt enkelt förbjuder diverse åtgärder. Till och med när man får lagar och verktyg så sitter man med tummen mitt i handen. Skulle staten då vara kapabel till att tjuvlyssna på Bengt som gnäller på regeringen utan vidare? När man har noll koll på precis allting annat... Skulle inte tro det!

Haha nej precis! Skönt att det fanns en till vettig person här inne
Citera
2021-02-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajens
Du tar saker och ting ur sin kontext och har en ganska ilsken text, vilket betyder för mig att du går i försvar. Det i sin tur betyder att du troligtvis inte kan särskilt mycket om det du pratar om.

Jag kan köpa att det finns en och annan bugg som gör ditt eller datt. I synnerhet på Iphone som saknar insyn. Men som Google exempelvis, så vet jag att de går igenom sina appar. Du kan ha möjligheten att ändra något bland alla uppdateringar men Google kommer tillbaka, garanterat. Det kommer inte ligga någon hemlig spionvara i Google Playstore för en enskild programvara särskilt länge.

Kan du berätta hur en uppdatering går till av ett OS för android. Eftersom i din värld så är det inte så avancerat att bara lägga till en patch som hittar på lite bus.

Det finns rätt många appar som ligger säkert i runtime även om en sak skulle gå snett i en Android med sandboxade applikationer. I synnerhet om de är krypterade. Det går inte bara öppna upp saker och ting för att du har kommit in i telefonen via någon app som har inbäddade james bond prylar i sig. Så fungerar det inte. Jag kan fixa det själv så att det blir omöjligt att avlyssna även om du har access. Det kommer inte finns något som helst som gör att du kan "avlyssna" av som står på skärmen.

I detta fall, så kan Polisen rent av sagt bara haft tur. De har lyckats med något för Iphone som har varit känt sen dacketiden och som Apple inte har ordnat, fast 7 istider har passerat. Android har väl ändå runt 40 000 olika typer av telefoner i världen så det borde vara betydligt svårare.

Jag tänkte inte att vi skulle prata om det som vilken enkel mindre begåvad person skulle gjort som att köpa vanliga "burner" phones för 300 kr på Kjell och konsumera dessa istället med sina små plastpåsar. Så det hoppar jag.

Berätta nu istället hur man hackar telefonen genom OS uppdateringar för Android, tex Samsung och inte vanliga kineslurar som alla säkerligen har 180 avlyssningsappar inpackade i os direkt från fabriken.
Du är ju ganska hopplös med din naiva värld.

Vilken del av uppdateringsprocessen är det du behöver hjälp med att förstå? Vad är det jag behöver berätta som du har svårt att förstå? Du får vara mer specifik än att säga "för Samsung" om du vill ha en förklaring, samma modell från olika källor kan ha olika processer för sina uppdateringar. Jag har heller inte ens påstått att det är vad man gör eller tänkt göra, det är bara ett exempel på alla vägar in.

Det du säger inte går och vill ha uppgifter om är i stort sätt precis vad som hände Encrochat. Men man råkade väl ha tur där också i extremt härdade och krypterade android telefoner.

Det du säger om Play store är fullständigt felaktigt och extremt välkänt problem där Google i många fall endast tar bort skadlig kod först efter att många anmält det eftersom att deras egen granskning missar väldigt mycket, speciellt den typen av malware som hämtar sina payloads i efterhand och även efter att det tas bort från Play store ligger det ju så klart kvar i alla telefoner som redan blivit påverkade. Det kan vara utvecklare själva som gör det, SDKs som blivit infekterade, utvecklares kodbas som blivit infekterade, utvecklare som sålt sina appar osv..
Det finns bokstavligt talat tusentals exempel på det här och du behöver bara göra en snabb sökning så kommer du hitta fler exempel än du kan räkna.

Om du vill ha en färskt exempel så kan du ta https://blog.malwarebytes.com/android/2021/02/barcode-scanner-app-on-google-play-infects-10-million-users-with-one-update/ som kan ha infekterade miljontals telefoner.
Citera
2021-02-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Du är ju ganska hopplös med din naiva värld.

Vilken del av uppdateringsprocessen är det du behöver hjälp med att förstå? Vad är det jag behöver berätta som du har svårt att förstå? Du får vara mer specifik än att säga "för Samsung" om du vill ha en förklaring, samma modell från olika källor kan ha olika processer för sina uppdateringar. Jag har heller inte ens påstått att det är vad man gör eller tänkt göra, det är bara ett exempel på alla vägar in.

Det du säger inte går och vill ha uppgifter om är i stort sätt precis vad som hände Encrochat. Men man råkade väl ha tur där också i extremt härdade och krypterade android telefoner.

Det du säger om Play store är fullständigt felaktigt och extremt välkänt problem där Google i många fall endast tar bort skadlig kod först efter att många anmält det eftersom att deras egen granskning missar väldigt mycket, speciellt den typen av malware som hämtar sina payloads i efterhand och även efter att det tas bort från Play store ligger det ju så klart kvar i alla telefoner som redan blivit påverkade. Det kan vara utvecklare själva som gör det, SDKs som blivit infekterade, utvecklares kodbas som blivit infekterade, utvecklare som sålt sina appar osv..
Det finns bokstavligt talat tusentals exempel på det här och du behöver bara göra en snabb sökning så kommer du hitta fler exempel än du kan räkna.

Om du vill ha en färskt exempel så kan du ta https://blog.malwarebytes.com/android/2021/02/barcode-scanner-app-on-google-play-infects-10-million-users-with-one-update/ som kan ha infekterade miljontals telefoner.

Nja, jag tycker du är ganska hopplös som bara slänger ur dig en massa. Jag har en ganska stor erfarenhet av att programmera. Så jag vet ett och annat i praktiken. Dock gör jag inte anspråk på att läsa lusen av varken dig eller någon annan. Jag ska inte försvara Google, klart om man har femtio elva miljoner appar som ligger i playstoren, så tror inte jag heller att de klarar av att granska allt så där superbra. Nu var det länge sedan jag uppdaterade en app för iphone. Det upplevde jag som betydligt mer seriöst och framförallt omständigt.

Ge mig ett exempel på hur det här skulle gå till, välj fritt, så får vi en intressant diskussion. Det är bättre att du är pedagogisk i istället för att vi ska "bråka" om vem som har rätt. Tvärtom jag välkomnar dig in i värmen. Varsågod, ta kungastolen.. börja med hur andra än Samsung kan uppdatera Samsung operativssystemet. Det är faktiskt spännande att få höra hur det skulle gå till. Du trycker på uppdatera i luren... sen vad händer... förklara...

Jag har nog aldrig stött på att SDKn skulle vara infekterad av virus/trojaner/spyware och att det på något sätt skulle nästla in sig i koden. Men låt oss säga, att jag gör en app. I appen lägger jag till en krypterad bobba som är tänkt att hitta på faanskap 2.0. Låt oss säga att den är så hårt kryperad att ingen vet vad den innehåller, förrän jag genom en resttjänst besvarar anrop där en nyckel finns med för att kryptera upp denna bobba... sen.. vad skulle hända? Allt appen kan göra är att hämta saker som den får hämta genom att man begär permissions av olika slag. Det jag är intresserad av, hur hämtar jag exempelvis upp andra appars krypterade delar för att sedan skicka tillbaks dessa till mig själv så att det går att läsa? I runtime och inte runtime...
Citera
2021-02-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Tänk att Svenska polisen(staten) använder metoder som STASI bara kunde drömma om.
Ja det är rätt obehagligt, men samtidigt glädjande att langaren åkte fast. Man får väl hoppas och anta att polisen inte har något intresse av att övervaka vanliga människor som inte har begått något brott.
Citera
2021-02-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Ja det är rätt obehagligt, men samtidigt glädjande att langaren åkte fast. Man får väl hoppas och anta att polisen inte har något intresse av att övervaka vanliga människor som inte har begått något brott.
Finns alltid möjligheten att gå tillbaka till äldre mobiler med standbytid på 2 veckor där sms och samtal endast finns.

Tycker allt det där med bank ID, möjligheten att privatpersoner kan hacka någons smartphone och se personen via kameran, se var personen är osv kan vara lite creepy. Men då måste man ha laddat ner en trojan, tryckt på någon infekterad länk etc

bra att dom griper och beslagtar kokain och dessa farliga droger. I söderort (stockholm) gjorde man beslagtag på enorma mängder narkotika..
https://www.mitti.se/nyheter/rekordbeslag-av-metamfetamin-i-soderort/repubb!dZmFlm5etYvgCbhFpW3Pw/
Senast redigerad av Babyspenat 2021-02-16 kl. 12:26.
Citera
2021-02-18, 17:27
Medlem
En av de dömda är Ranjdar Karwan, en flashback-kändis från Östberganätverket. Han kan inte ha varit på fri fot särskilt länge innan han torskade igen (dömdes 2014 till 7 års fängelse + 10 mån förverkad villkorlig frihet).
Citera
2021-02-25, 03:32
Medlem
Någon som vet om polisen kan ta sig in i telefoner som alltid kört på flygplansläge och aldrig använt en simkort? Hur skulle de gå till fall polisen lyckas avlyssna då? Tack
Citera
2021-02-25, 03:41
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomithy
Någon som vet om polisen kan ta sig in i telefoner som alltid kört på flygplansläge och aldrig använt en simkort? Hur skulle de gå till fall polisen lyckas avlyssna då? Tack

Med tanke på att man kan stänga ner paddor och telefoner remote så går det nog med alla sannolikhet att ta sig in, brukar alltid finnas bakdörrar i allt.

Du kan INTE lita på elektronisk kommunikation, datorer osv.
Du kanske minns att t.ex. Intels processorer hade bakdörrar, dvs. man kunde kringgå hela operativ systemet genom att logga in via processorna, med tanke på det så lär det finnas bakdörrar i mobiltelefoners processorer.

Intel x86 Processors Come With A Secret Backdoor That Nobody Can Fix
https://fossbytes.com/intel-processor-backdoor-management-engine/

Sen finns det grejer som Heartbleed:
https://en.wikipedia.org/wiki/Heartbleed

Hade en gång en modell av en padda som hade batterifel, man skickade en ny till alla oss som hade den defekta modellen och stängde remote ner den paddan du hade hemma, den är numera en "brick".

Jag är säker på att det går att komma in i en sån telefon. Man brukar säga att du helt måste få bort all el ur mobilen för att den ska vara "säker" och då har du ju ingen nytta av den iaf. Ska du vara gangster så ska du nog bli politiker eller finansman istället, det är de bästa karriärvalen för en kriminell, bara titta på alla skurkar i Riksdagen. Gissningsvis är åtminstone 200 av 349 kriminella i Riksdagen. Sen kryllar det av skurkpolitiker ute i kommunerna. När du springer på en politiker så är det nästan alltid en gangster.
Citera
2021-02-25, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
Med tanke på att man kan stänga ner paddor och telefoner remote så går det nog med alla sannolikhet att ta sig in, brukar alltid finnas bakdörrar i allt.

Du kan INTE lita på elektronisk kommunikation, datorer osv.
Du kanske minns att t.ex. Intels processorer hade bakdörrar, dvs. man kunde kringgå hela operativ systemet genom att logga in via processorna, med tanke på det så lär det finnas bakdörrar i mobiltelefoners processorer.

Intel x86 Processors Come With A Secret Backdoor That Nobody Can Fix
https://fossbytes.com/intel-processor-backdoor-management-engine/

Sen finns det grejer som Heartbleed:
https://en.wikipedia.org/wiki/Heartbleed

Hade en gång en modell av en padda som hade batterifel, man skickade en ny till alla oss som hade den defekta modellen och stängde remote ner den paddan du hade hemma, den är numera en "brick".

Jag är säker på att det går att komma in i en sån telefon. Man brukar säga att du helt måste få bort all el ur mobilen för att den ska vara "säker" och då har du ju ingen nytta av den iaf. Ska du vara gangster så ska du nog bli politiker eller finansman istället, det är de bästa karriärvalen för en kriminell, bara titta på alla skurkar i Riksdagen. Gissningsvis är åtminstone 200 av 349 kriminella i Riksdagen. Sen kryllar det av skurkpolitiker ute i kommunerna. När du springer på en politiker så är det nästan alltid en gangster.

Lite väntat svar men tack iaf.

Hade velat ha konkreta bevis o inte enbart "det är tekniskt möjligt".
Glömde tillägga att jag kört vpn och använt mig av grannens wifi.

Undrar främst hur polisen äns skulle veta var jag befinner mig.
Citera
2021-02-25, 07:47
Medlem
Telefonen som var utsatt för HDA är alltså en iPhone 6S enligt FUP.

Modellen släpptes i Sverige i oktober 2015 med iOS 9.0.1, enligt vad som är allmänt känt om Pegasus så patchade Apple i och med iOS 9.3.5 i augusti 2016.

Edit: blandade visst ihop de två telefonerna, Iphone 8 var det som var utsatt för HDA, så stryk ovanstående - så enkelt var det givetvis inte...
Senast redigerad av Allo-SCT 2021-02-25 kl. 08:19.
Citera
2022-08-20, 14:45
Medlem
va fick feta grisen för straff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här