Citat:
Ursprungligen postat av
sajens
Du tar saker och ting ur sin kontext och har en ganska ilsken text, vilket betyder för mig att du går i försvar. Det i sin tur betyder att du troligtvis inte kan särskilt mycket om det du pratar om.
Jag kan köpa att det finns en och annan bugg som gör ditt eller datt. I synnerhet på Iphone som saknar insyn. Men som Google exempelvis, så vet jag att de går igenom sina appar. Du kan ha möjligheten att ändra något bland alla uppdateringar men Google kommer tillbaka, garanterat. Det kommer inte ligga någon hemlig spionvara i Google Playstore för en enskild programvara särskilt länge.
Kan du berätta hur en uppdatering går till av ett OS för android. Eftersom i din värld så är det inte så avancerat att bara lägga till en patch som hittar på lite bus.
Det finns rätt många appar som ligger säkert i runtime även om en sak skulle gå snett i en Android med sandboxade applikationer. I synnerhet om de är krypterade. Det går inte bara öppna upp saker och ting för att du har kommit in i telefonen via någon app som har inbäddade james bond prylar i sig. Så fungerar det inte. Jag kan fixa det själv så att det blir omöjligt att avlyssna även om du har access. Det kommer inte finns något som helst som gör att du kan "avlyssna" av som står på skärmen.
I detta fall, så kan Polisen rent av sagt bara haft tur. De har lyckats med något för Iphone som har varit känt sen dacketiden och som Apple inte har ordnat, fast 7 istider har passerat. Android har väl ändå runt 40 000 olika typer av telefoner i världen så det borde vara betydligt svårare.
Jag tänkte inte att vi skulle prata om det som vilken enkel mindre begåvad person skulle gjort som att köpa vanliga "burner" phones för 300 kr på Kjell och konsumera dessa istället med sina små plastpåsar. Så det hoppar jag.
Berätta nu istället hur man hackar telefonen genom OS uppdateringar för Android, tex Samsung och inte vanliga kineslurar som alla säkerligen har 180 avlyssningsappar inpackade i os direkt från fabriken.
Du är ju ganska hopplös med din naiva värld.
Vilken del av uppdateringsprocessen är det du behöver hjälp med att förstå? Vad är det jag behöver berätta som du har svårt att förstå? Du får vara mer specifik än att säga "för Samsung" om du vill ha en förklaring, samma modell från olika källor kan ha olika processer för sina uppdateringar. Jag har heller inte ens påstått att det är vad man gör eller tänkt göra, det är bara ett exempel på alla vägar in.
Det du säger inte går och vill ha uppgifter om är i stort sätt precis vad som hände Encrochat. Men man råkade väl ha tur där också i extremt härdade och krypterade android telefoner.
Det du säger om Play store är fullständigt felaktigt och extremt välkänt problem där Google i många fall endast tar bort skadlig kod först efter att många anmält det eftersom att deras egen granskning missar väldigt mycket, speciellt den typen av malware som hämtar sina payloads i efterhand och även efter att det tas bort från Play store ligger det ju så klart kvar i alla telefoner som redan blivit påverkade. Det kan vara utvecklare själva som gör det, SDKs som blivit infekterade, utvecklares kodbas som blivit infekterade, utvecklare som sålt sina appar osv..
Det finns bokstavligt talat tusentals exempel på det här och du behöver bara göra en snabb sökning så kommer du hitta fler exempel än du kan räkna.
Om du vill ha en färskt exempel så kan du ta
https://blog.malwarebytes.com/android/2021/02/barcode-scanner-app-on-google-play-infects-10-million-users-with-one-update/ som kan ha infekterade miljontals telefoner.