2021-02-10, 09:59
Medlem
Hello

Jag vill flytta till en större lägenhet och vill ej köpa en bostad. Hyresrätter är omöjliga att få på officiella sätt. Funderar därför på att t.ex. ställa frågan på LinkedIn om någon säljer svart hyreskontrakt. Är det olagligt och kan man hamna i trubbel?
Citera
2021-02-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havhimmel
Hello

Jag vill flytta till en större lägenhet och vill ej köpa en bostad. Hyresrätter är omöjliga att få på officiella sätt. Funderar därför på att t.ex. ställa frågan på LinkedIn om någon säljer svart hyreskontrakt. Är det olagligt och kan man hamna i trubbel?
Tror inte det är ett brott i brottsbalkens mening att bara fråga, däremot osmart att göra det just på en jobbsöksrsajt av alla ställen eftersom framtida chefer och arbetsgivare kan tycka att du är opålitlig. Kolla även användarreglerna på respektive sajt om det är tillåtet att diskutera och uppmuntra till brott.

Sedan ett tag är det fängelse upp till 6 år att sälja svarta kontrakt så jag tror inte hyresvärdarna står i kö för att göra affär med dig.

Försök hyra dyrt i andra hand i stället, det är bara otillåtet, inte olagligt.
Citera
2021-02-10, 10:48
Medlem
Det är även sedan oktober 2019 olagligt att köpa ett förstahandskontrakt vilket kan ge upp till 2 års fängelse.

Att framstå som en potentiell brottsling på LinkedIn är inte smart.
Citera
2021-02-10, 10:53
Avslutad
Det är inte olagligt att säga att man har tänkt begå ett brott, men det gör ju att du får ögonen på dig.
Citera
2021-02-10, 12:56
Medlem
Hehe tack för tipsen då skippar jag den idén
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här