2021-02-07, 13:01
Medlem
[b][/B Vad tycker ni om utbildningarna civilekonom och socionom?
Citera
2021-02-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johantwist
[b][/B Vad tycker ni om utbildningarna civilekonom och socionom?

Kan du utveckla din fråga? Känns väldigt godtyckligt att nämna just de två utbildningarna ihop, de är väsensskilda.
Citera
2021-02-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johantwist
Vad tycker ni om utbildningarna civilekonom och socionom?
Jag har ingen åsikt om utbildningarna i sig men däremot finns det redan ~100 trådar om civilekonom:
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=civilekonom&sp=0

...och ~100 trådar om socionom:
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=socionom&sp=0
Citera
2021-02-07, 14:58
Medlem
Luriosans avatar
Jag skulle aldrig rekommendera någon att bli socionom. Jävla tramsutbildning och man lär sig enbart att ta beslut baserade på ens känslor. Dessa beslut har i många fall ingen som helst verklighetsförankring. Finns det någon yrkesgrupp jag hatar så är det fan socionomer.

Vad backar jag upp mina uttalanden med? Jo, jobbade sju år inom kommunal vård och omsorg. Där skriver socionomer genomförandeplaner för olika brukare (dvs hur man ska arbeta med dessa) och i nästan 9/10 fall skulle vi göra saker som det inte fanns tid till eller var direkt farligt. Exempelvis, bära runt ett barn ifall denne inte kunde somna. Trevlig tanke, men på avdelningen fanns ofta sju barn till som hade svår epilepsi och vid ett anfall har man inte tid att lägga tillbaka barnet i sin säng. En annan skön sak var när direktiven i kommunen ändrades och någon socionom fick för sig att vi som personal skulle laga all mat med varje brukare. Dvs att tre personer skulle laga mat med tio olika personer och varje person hade 30 minuter till matlagning. Blev mycket färdigmat åt brukarna och för mig är det inte längre ett mysterium varför många personer inom LSS är överviktiga.
Citera
2021-02-07, 17:16
Medlem
Hinterstoissers avatar
När det gäller civilekonomutbildningar är det en väldig skillnad på vilken högskola/universitet du utbildar dig. En högskola på valfri plats går inte att jämföra med HHS i Stockholm. Om du frågar om civilekonomutbildningar på högskolor så skulle jag akta mig från dem. På ett bättre universitet, i synnerhet handels (inte det i Göteborg) så finns alla möjligheter, speciellt om du skaffar dig goda betyg, att det är en bra framtidsinvestering.
Citera
2021-02-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
När det gäller civilekonomutbildningar är det en väldig skillnad på vilken högskola/universitet du utbildar dig. En högskola på valfri plats går inte att jämföra med HHS i Stockholm. Om du frågar om civilekonomutbildningar på högskolor så skulle jag akta mig från dem. På ett bättre universitet, i synnerhet handels (inte det i Göteborg) så finns alla möjligheter, speciellt om du skaffar dig goda betyg, att det är en bra framtidsinvestering.
Håller med fullständigt. Att läsa till ekonom idag (om inte HHS) är helt meningslöst. Fler varje år som tar en examen i ekonomi än körkort snart i det här landet. Välj något annat.
Citera
2021-02-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
HHS har inte haft någon civilekonomutbildning på över ett decenium.

Efter en snabb-koll så finns den inte på handels i Gtbg heller, de flesta skolor som vill vara internationellt gångbara väljer att följa bolognamodellen av uppenbara skäl. Ingen vet vad en civilekonom utbildning är utanför norden.
Senast redigerad av kalrrro 2021-02-08 kl. 12:27.
Citera
2021-02-08, 13:09
Medlem
Hinterstoissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalrrro
HHS har inte haft någon civilekonomutbildning på över ett decenium.

Efter en snabb-koll så finns den inte på handels i Gtbg heller, de flesta skolor som vill vara internationellt gångbara väljer att följa bolognamodellen av uppenbara skäl. Ingen vet vad en civilekonom utbildning är utanför norden.

Oj, där ser man. Jag hade inte koll på den distinktionen. Jag trodde de var samma. Men det gör ju det hela lättare. Undvik ALLA civilekonomutbildningar TS
Citera
2021-02-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Jag skulle aldrig rekommendera någon att bli socionom. Jävla tramsutbildning och man lär sig enbart att ta beslut baserade på ens känslor. Dessa beslut har i många fall ingen som helst verklighetsförankring. Finns det någon yrkesgrupp jag hatar så är det fan socionomer.

Vad backar jag upp mina uttalanden med? Jo, jobbade sju år inom kommunal vård och omsorg. Där skriver socionomer genomförandeplaner för olika brukare (dvs hur man ska arbeta med dessa) och i nästan 9/10 fall skulle vi göra saker som det inte fanns tid till eller var direkt farligt. Exempelvis, bära runt ett barn ifall denne inte kunde somna. Trevlig tanke, men på avdelningen fanns ofta sju barn till som hade svår epilepsi och vid ett anfall har man inte tid att lägga tillbaka barnet i sin säng. En annan skön sak var när direktiven i kommunen ändrades och någon socionom fick för sig att vi som personal skulle laga all mat med varje brukare. Dvs att tre personer skulle laga mat med tio olika personer och varje person hade 30 minuter till matlagning. Blev mycket färdigmat åt brukarna och för mig är det inte längre ett mysterium varför många personer inom LSS är överviktiga.

Till skillnad från ekonomerna har socionomer en betydligt bättre arbetsmarknad. Hade valt socionom alla dagar i veckan av de 2 utbildningarna. Enda undantaget är Handels i Stockholm som ger helt andra karriär möjligheter.
Citera
2021-02-08, 20:28
Medlem
Skit utbildningar. Socionom flum. Ekonom rätt flum med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här