Citat:
Fast alla betyg grundar ju sig i kursens mål? Jag har ju aldrig fått en tentamen som inte berört samtliga kursmål och även inlämningarna brukar ju beröra samtliga utav dessa. Jag förstår inte hur du menar att dem skiljer sig eller hur det skall genomföras. Jag antar du menar att det inte finns ett enda universitet som bedömer rätt? Så kan ju självklart vara fallet. Däremot är ju tenta rättning det egentligen ända tillvägagångssättet för att få en icke diskriminerad bedömning.
Jag tycker till exempel även fast det är intressant och lätt att skriva uppsats, att det är det mest skeva sättet att sätta betyg. Det är egentligen enbart följa kursbeskrivningen och kursmålen, sedan om examinatorn hade haft ett agg mot en viss person eller folkgrupp försvinner ju deras anonymitet vid uppsats och således förutsättningarna för en jämställd betygssättning.
Jag ser inte skillnaden och din poäng på hur G-VG och 1-5 skiljer sig? Båda bedöms på antalet rätt på en tenta till oftast 80% och 20% till betyg på en inlämning +-20%. Däremot är det exakt samma typ av frågor har till och med i kurser som är nya pluggat på tentor från andra universitet med G-VG inte skiljt sig ett skit. Hjälpt bekanta naila VG på flera tentor och olika universitet utan att läsa deras kursmål och den har inte skiljt sig ett skit om man jämför med en E-A tenta.
Kan garanterat vara att dem inte är ämnade att examinera dem som gör det men i Sverige skiljer det i allafall knappast på hur du får betyg, mer än att vissa betygssystem är enklare än andra. Känns mer som universiteten med G-VG vill examinera flera studenter med höga betyg och VG eftersom en student kan ju egentligen vara en student som skulle fått C rätt igenom men lyckas få VG istället. Det var bara min poäng.
Sen spårade våra inlägg lite då det egentligen enbart handlade om hur jag skulle räkna ut GPA😂
Jag tycker till exempel även fast det är intressant och lätt att skriva uppsats, att det är det mest skeva sättet att sätta betyg. Det är egentligen enbart följa kursbeskrivningen och kursmålen, sedan om examinatorn hade haft ett agg mot en viss person eller folkgrupp försvinner ju deras anonymitet vid uppsats och således förutsättningarna för en jämställd betygssättning.
Jag ser inte skillnaden och din poäng på hur G-VG och 1-5 skiljer sig? Båda bedöms på antalet rätt på en tenta till oftast 80% och 20% till betyg på en inlämning +-20%. Däremot är det exakt samma typ av frågor har till och med i kurser som är nya pluggat på tentor från andra universitet med G-VG inte skiljt sig ett skit. Hjälpt bekanta naila VG på flera tentor och olika universitet utan att läsa deras kursmål och den har inte skiljt sig ett skit om man jämför med en E-A tenta.
Kan garanterat vara att dem inte är ämnade att examinera dem som gör det men i Sverige skiljer det i allafall knappast på hur du får betyg, mer än att vissa betygssystem är enklare än andra. Känns mer som universiteten med G-VG vill examinera flera studenter med höga betyg och VG eftersom en student kan ju egentligen vara en student som skulle fått C rätt igenom men lyckas få VG istället. Det var bara min poäng.
Sen spårade våra inlägg lite då det egentligen enbart handlade om hur jag skulle räkna ut GPA😂
vi tar det igen:
Absolut betygsystem:
Kalle får 30 poäng rätt på sin tenta av 60 poäng och får G
Afghan får 45 rätt på sin tenta av 60 och får VG.
Målrelaterat:
Du skall t.ex. kunna förklara en viss teori utifrån kurslitteraturen:
G: Du återberättar teorierna och använder adekvata begrepp som behandlas i kursen.
VG: Du gör allt i G och du reflekterar och analyserar även över hur dessa begrepp och teorier används.
Normrelaterat:
Sigurd får 30 rätt på en tenta av 60 möjliga:
Eftersom att Sigurd är den enda som har 30 rätt och alla andra har under 25 rätt så får Sigurd en 5:a eller A.
Torsten får 29 rätt på tentan men får bara B/4 för att Sigurd tog A/5.
Ser du inte skillnaden på dessa tre system?
Sedan är bedömning av essäfrågor en ganska lätt uppgift, om man vet hur man gör.
Jag kan bedöma din kunskap inom historia med enbart en enda fråga:
Redogör för hur förlisningen av regalskeppet Vasa påverkade Sveriges rådande politiska läge.
Den enda simpla mellanstadiefrågan (om än lite omgjord för vuxna) är det enda jag behöver för att kontrollera dina kunskaper om den sk. "Stormaktstiden" och betygsätta därefter.
Men tillbaka till GPA:
Det finns som sagt inget lätt system att jämka alla de olika bedömningssystemen vi har i universitetsvärlden. Det lättaste är att försöka räkna om allt till ECTS eller till GPA på något sätt.