2021-02-03, 07:29
Medlem
Du köper ett värdepapper för pengar, dvs pengarna går till säljaren när du gör ett köp. Dina pengar är således borta fram till den dag du väljer att sälja värdepappret. Värdet bestäms av den som vill köpa det.

Det existerar alltså inga pengar på börsen utan bara värden, vilka är baserade på den senaste affären mellan köpare och säljare.
Citera
2021-02-03, 07:29
Medlem
Det är som bitcoin. Om marketcap är t ex 1000 miljarder dollar - betyder det att folk har betalt 1000 miljarder? Nej, värdet bestäms bara av värdet av den sista bitcoinen som handlades. I praktiken kanske bara 1 miljard dollar har betalts till några för att skapa ett värde av 1000 miljarder.

Det är därför det svänger snabbt både upp och ner. Så länge folk inte gärna säljer så går de upp och när paniken slår till och många vill sälja, så går raset snabbt. När musiken slutar spela vill alla hitta en stol.
Citera
2021-02-03, 07:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Den eller de som sålde aktierna

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dom som sålde aktierna...

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Säljaren av aktien.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Den som säljer. Vid handel med aktier finns för det mesta säljare och köpare.
Volvo alltså. Jag köper ju aktien för att jag vill köpa en andel i Volvo.

Ligger min miljon i Volvos kassakista nu?
Citera
2021-02-03, 07:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Vad i "den som säljer aktien" var det som lät som "volvo"?
Citera
2021-02-03, 08:21
Medlem
Citat:

Den ligger väl i säljarens kassakista. Aktiesäljarens kassakista, väl?
Citera
2021-02-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
De går upp i rök, samma princip som när man eldar pengar fast det är olagligt.

Det gör de inte alls, din lilla kommunist.

TS, vad händer om värdet på en bil går ner?
Citera
2021-02-03, 09:07
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:

Bara om du köper aktierna från Volvo själva, vilket du inte lär göra. Volvo äger några procent av sina egna aktier. Nya skapas endast vid nyemission.
Citera
2021-02-03, 09:23
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
För ett år sedan satte jag 100.000 på en aktie. Den steg sakta men säkert upp till 140.000 men jag trodde den skulle gå upp till mer än det dubbla pga vissa orsaker. Sedan gick den ner till 120.000 kr. Fortfarande en vinst, men mindre. I år har den börjar klättra igen och är nu uppe i 127.000

Så, värdet på mitt innehav ökade ju med 40.000 kronor men jag sålde ju aldrig. Sedan minskade det med 20.000 medan jag nu står och stampar runt 27.000

Då jag aldrig sålt har jag ju varken vunnit eller förlorat något. I teorin kan ju bolaget gå i konkurs ”nu” och då har jag förlorat 100.000 kr och säljer jag för 127.000 i morgon har jag en vinst innan skatt på 27.000

13.000 kronor försvann ju från toppositionen på 140.000 men det var ju bara en teoretisk summa.
Kanske redan nämnts, men: utdelningen då? Om du fått utdelning av ett belopp högre än inflationsminskningen av dina 100 000 kr så har du ju vunnit på det.
Senast redigerad av Ynglingasaga 2021-02-03 kl. 09:26.
Citera
2021-02-03, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
En aktie i sig har inget verklig värde mer än det någon vill köpa den för.

Även ingen garanti kommer finnas en köpare heller.

Dock ser man på starka belåningen som finns idag så blir effekt av en krasch extrem stor när folk inte längre har säkerheter.

Jo, aktiens verkliga värde är de utdelningar som man får, allt annat är spekulation. Det andra verkliga värdet som visserligen inte spelar någon roll för oss småinvesterare är ägarskapet av bolaget.
Citera
2021-02-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mudspike
Jo, aktiens verkliga värde är de utdelningar som man får, allt annat är spekulation. Det andra verkliga värdet som visserligen inte spelar någon roll för oss småinvesterare är ägarskapet av bolaget.

Dock ingen garanti ett bolag kommer ha utdelning i framtiden. Och så länge utdelning inte är hög eller fått tillbaka så mycket utdelning du köpte aktierna för är det ändå kan förlora.
Citera
2021-02-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det gör de inte alls, din lilla kommunist.

TS, vad händer om värdet på en bil går ner?

Nähe, kommer dom tillbaka in i din ficka då eller? Idiot
Citera
2021-02-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
För ett år sedan satte jag 100.000 på en aktie. Den steg sakta men säkert upp till 140.000 men jag trodde den skulle gå upp till mer än det dubbla pga vissa orsaker. Sedan gick den ner till 120.000 kr. Fortfarande en vinst, men mindre. I år har den börjar klättra igen och är nu uppe i 127.000

Så, värdet på mitt innehav ökade ju med 40.000 kronor men jag sålde ju aldrig. Sedan minskade det med 20.000 medan jag nu står och stampar runt 27.000

Då jag aldrig sålt har jag ju varken vunnit eller förlorat något. I teorin kan ju bolaget gå i konkurs ”nu” och då har jag förlorat 100.000 kr och säljer jag för 127.000 i morgon har jag en vinst innan skatt på 27.000

13.000 kronor försvann ju från toppositionen på 140.000 men det var ju bara en teoretisk summa.
Du skriver "fortfarande vinst..." Det heter värdeökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in