Stellan Skarsgård och Uggla är vid liv, vilken surprise. Not! Killar som dom har många år kvar. Inte som att de levt som sprutnarkomaner och råalkisar precis.
Vet inte riktigt om tråden handlar om artister man vet är i livet men är förvånad över att de fortfarande lever eller om den handlar artister man är osäker på om de lever eller inte och blir förvånad över när man får reda på att de ännu lever.
Om det handlar om det sistnämnda, vilket jag finner intressantast, drar jag mitt strå till stacken med David Allan Coe, 85 bast. Trodde han var stendöd men icke.
Den finska författarinnan och överättaren Eeva Kilpi har inte ännu nämnts i denna tråd. Hon är född 1928 i Hiitola i det av sovjetgangstrarna rövade Karelen. Hon debuterade som författare 1959, och har i sina romaner och noveller skildrat i synnerhet tre ämnen: de karelska flyktingarnas liv, naturen och mänskliga relationer. Flera av hennes verk finns på svenska. Hon fyller 97 år i februari.
I onsdags fyllde illustratören Ilon Wikland, mångårig illustratör till däribland Astrid Lindgrens mest kända verk, 95 år. Född 5 februari 1930 så tillhör hon den sista generationen som minns Andra världskriget.
Astrids dotter Karin Nyman är 90 år, en bit till Astrids 94 år kvar i och för sig.
Ip Chun, martial arts experten och son till den legendariske Wing Chun kampsportaren Ip Man (som var den som lärde upp Bruce Lee), lever fortfarande vid 100 års ålder!