2021-02-01, 17:50
Medlem
Satt och jobbade på min PC i Office, den låste sig så jag startade om. När den efter c:a 20 minuter öppnar sig igen ser landskapet ut som på min andra (reserv-)PC och anger den senares varumärke på skärmen. Den andra PCn var inte inkopplad. Det de har gemensamt är att delar 365 med varandra och "molnet" (ibland) för dokument. Hmm??? (Nej, jag har inte rökt annat än Mörlbörö idag.)
Citera
2021-02-01, 18:41
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Satt och jobbade på min PC i Office, den låste sig så jag startade om. När den efter c:a 20 minuter öppnar sig igen ser landskapet ut som på min andra (reserv-)PC och anger den senares varumärke på skärmen. Den andra PCn var inte inkopplad. Det de har gemensamt är att delar 365 med varandra och "molnet" (ibland) för dokument. Hmm??? (Nej, jag har inte rökt annat än Mörlbörö idag.)

Inloggad med microsoftkonto eller lokalt konto på dessa? Är du inloggad med mskonto på båda synkas bakgrundsbilden på båda.
Citera
2021-02-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Inloggad med microsoftkonto eller lokalt konto på dessa? Är du inloggad med mskonto på båda synkas bakgrundsbilden på båda.

Men har haft 365 ganska länge nu. PC1 använder jag 90% av tiden och där är ms hela tiden igång. PC2 ber mig då och då att logga in på 365. Det är två separata enheter som alltid haft olika bakgrundsbilder. Men idag hände något! Låt oss säga att PC1 är en Dell och PC2 är en Asus, vad kan ha hänt?
Citera
2021-02-01, 21:49
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Men har haft 365 ganska länge nu. PC1 använder jag 90% av tiden och där är ms hela tiden igång. PC2 ber mig då och då att logga in på 365. Det är två separata enheter som alltid haft olika bakgrundsbilder. Men idag hände något! Låt oss säga att PC1 är en Dell och PC2 är en Asus, vad kan ha hänt?

När jag frågade om du var inloggad med microsoftkontot, menade jag inte specifikt i O365 applikationerna, utan i datorkontot.

Dvs om du har Windows10, så kan du välja att logga in med lokalt konto, eller med microsoftkonto. För att se vad jag menar, gå till sökfältet längst ner till höger, skriv konto eller account om du har engelsk version, sedan tar du "Hantera ditt konto"

Där ser du om du är inloggad med lokalt konto eller microsoftkonto.

Är du inloggad med lokalt konto, så kommer du se under "logga in med microsoftkonto istället".

Jag själv brukar köra inloggning med lokalt konto. Då är man inte ansluten till microsoft, ingen synk eller något sådant.

Men jag har varit med om, att nån gång när man har varit inne och kladdat i office appsen (kör O365), har loggat ut med sitt konto (i O365 alltså) och sen kanske loggat in igen, har missat att bocka ur rutan "logga in mig på enheten med detta konto", så vips har man varit inloggad på maskinen med microsoftkontot istället, utan att ha tänkt på det.

Hänger du med på hur jag menar?

Kan ju ha varit så att när din dator hängde sig, att den återställde sig till en tidigare återställningspunkt där du varit inloggad (globalt på datorn) med ditt microsoftkonto.

Det är väl det jag tycker verkar rimligast iallafall.
Citera
2021-02-01, 23:50
Medlem
[quote=Peter77|74528604]När jag frågade om du var inloggad med microsoftkontot, menade jag inte specifikt i O365 applikationerna, utan i datorkontot.

Hej och tack för feedback! Normalt sett öppnar sig datorn, PC1, utan att jag behöver göra något. Jag antar att jag är lokalt inloggad, det finns inget nätverk. Om jag öppnar PC2 krävs det ibland en MS-inloggning för att komma till Office.

Det väldigt konstiga är att PC2 "tog över" PC1 idag c:a kl. 17.00 Utan att jag gjorde något med PC1 förutom att starta om den. PC2:s applikationer är nu i förgrunden på PC1.

Jag försöker tänka rationellt men det går lite trögt...
Citera
2021-02-02, 09:21
Medlem
Peter77s avatar
[quote=MyBestEnema|74530049]
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
När jag frågade om du var inloggad med microsoftkontot, menade jag inte specifikt i O365 applikationerna, utan i datorkontot.

Hej och tack för feedback! Normalt sett öppnar sig datorn, PC1, utan att jag behöver göra något. Jag antar att jag är lokalt inloggad, det finns inget nätverk. Om jag öppnar PC2 krävs det ibland en MS-inloggning för att komma till Office.

Det väldigt konstiga är att PC2 "tog över" PC1 idag c:a kl. 17.00 Utan att jag gjorde något med PC1 förutom att starta om den. PC2:s applikationer är nu i förgrunden på PC1.

Jag försöker tänka rationellt men det går lite trögt...

Okej, det måste vara något du missar här, men eftersom jag inte har datorerna framför mig kan jag inte riktigt säga vad.

Har tyvärr slut på idéer här men om du kommer på vad det var, så skriv gärna. Det är alltid kul att grunna på problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in