Citat:
Ursprungligen postat av
Mercurina
Jag är så gott som nybörjare och har ingen Top/Dom. Hur ska jag veta exakt var mina gränser går? De gränser jag har satt hittills kanske skulle förändras om jag träffade rätt person och kände mig trygg med hen. Det får framtiden utvisa.
Det är ett jobbigt fenomen att befinna sig någonstans mellan vanilla och kinky. Saker som jag tänder på, gjorde min exman orolig, när vi var gifta. Han förstod inte min hunger efter viss typ av smärta till exempel. Ibland känns det verkligen som en hunger!
Kinkypersoner verkar se min läggning som vanilla.
Personligen tycker jag att det handlar om att respektera en partners gränser, oavsett om man är Dom, sub eller något mitt emellan.
Man brukar skilja mellan hårda och mjuka gränser. En hård gräns respekteras alltid, att gå över den är ett förtroendebrott, en mjuk gräns är en sådan som kan tänja på, när partner är med på det. En mjuk gräns kan tex vara användning av en typ av leksak (paddle, piska), som kan komma till användning andå när rätt tillfälle ges. Stoppord bör dock alltid beaktas till 100%.
Att kinkypersoner ser din läggning som vanilla beror nog på att det har blivit lite "en vogue" att leka med cuffs, rep och dyl, men att många har inte detta som genuin läggning, utan vill fräsch upp sexlivet lite och berätta for kompisen att de numera är bdsm:are.
Det finns fö personer som är varken dom eller sub, utan kan, beroende på situationen, agera i den ena eller andra riktningen, sk switchers.