2023-03-08, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Din länk talar ingenting om att tarmen skulle vara olika lång beroende på om man är köttätare eller vegetarian.

Tarmarna är i regel längre hos växtätare
Citat:
Kött- och växtätares matsmältning är uppbyggda av samma element, men av olika storlek.
Växtätare har vanligtvis långa tarmar och en välutvecklad blindtarm, eftersom växtämnen är svåra att bryta ned och smälta.
Köttätare har däremot korta tarmar, eftersom kött är lätt att smälta. Djurens matsmältningsenzymer varierar också.
https://illvet.se/naturen/kan-kottatare-leva-enbart-pa-vaxter
Citera
2023-03-08, 08:49
Medlem
Citat:
Din länk talar ingenting om att tarmen skulle vara olika lång beroende på om man är köttätare eller vegetarian.
Jag tror inte det minsta på något sådant påstående!

Wikipedia (230307) säger att längden på tarmen beror mest om den mäts i levande tillstånd med muskeltonus som drar ihop den eller i dött tillstånd utan musller som aktivt drar ihop den.

I en vuxen manlig människa kommer mag- och tarmkanalen att mäta uppskattningsvis fem meter i levande tillstånd, och upp till nio meter utan muskeltonus (till exempel när individen har avlidit).
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mag-_och_tarmkanalen

Längden på tarmen beror mer på om du lever eller är död än på vad du äter.

Du behöver inte tro på något alls. Jag är inte en religion

Inuiters diet består av 95% fett och protein från djur
urfolk i papua nya guineas diet består av 95% växtbaserat

Tror du att deras matsmältningssystem ser annorlunda ut?
Citera
2023-03-08, 12:13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Tarmarna är i regel längre hos växtätare

https://illvet.se/naturen/kan-kottatare-leva-enbart-pa-vaxter
Hos djurarter, arter. Inte individer.

Tarmarna ändrar inte längd hos människor som går över till dogmatiskt köttätande eller fundamentalistisk veganism.

Det jag började att bemöta var ett grundlöst påstående att människors tarmar skulle varierat flera meter i längd beroende på om släktingar i föregående generationer ätit mest kött eller mest veganskt.

Arten människa har tarmar som är ca 5-6 m hos levande personer oavsett om de är veganer eller nästan 100% köttätare.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-08 kl. 12:20.
Citera
2023-03-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Med reservation för att jag inte vet, utan gissar friskt:
Det kanske inte var så lätt för riktigt stora dinosaurier att fånga byten. Om en rejäl pjäs kommer vandrandes så märks det väl, speciellt om den får marken att skaka när den rör på sig. Då måste den äta saker som inte kan springa sin väg.

Samma gäller väl elefanter. Det är väl inte så att de skulle vara tysta, diskreta och blixtrande snabba om de jagade.

Min gissning är alltså att de största rovdjuren inte är vegetarianer för att de VILL utan för att de MÅSTE.

Vet inte. De vegetarianer, veganer och liknande som jag känner ser ganska späda och tärda ut.

Skakade inte marken när en T-rex kom gåendes eller?

Det finns veganer som är stora och starka. Det finns någon dokumentär på Netflix om det, som förövrigt Arnold Schwarzenegger är med i.
Citera
2023-03-08, 15:19
Medlem
Citat:
Hos djurarter, arter. Inte individer.

Tarmarna ändrar inte längd hos människor som går över till dogmatiskt köttätande eller fundamentalistisk veganism.

Det jag började att bemöta var ett grundlöst påstående att människors tarmar skulle varierat flera meter i längd beroende på om släktingar i föregående generationer ätit mest kött eller mest veganskt.

Arten människa har tarmar som är ca 5-6 m hos levande personer oavsett om de är veganer eller nästan 100% köttätare.
Ja, ok. Sorry
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in