2021-01-22, 00:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om han nu har mer än 25 tjänsteår inom kommunen, torde Henrik kunna bli omplacerad av arbetsgivaren enligt LAS. Men på något sätt tror jag att Henrik inte varit "anställd på riktigt", utan haft någon form av "daglig verksamhet".

Enligt SVT:
Henrik Lundblad föddes med en allvarlig cp-skada. I 26 år har han klyvt ved till grillande alingsåsbor men nu sägs han upp. Alingsås kommun anser inte längre att ”vedklyvare” finns som roll på den förvaltning han jobbar.
– Det svartnade för mina ögon, jag blev helt yr, säger Henriks personliga assistent Mathias Sandstedt.// Henrik Lundblad föddes med en cp-skada och kan inte tala själv. Mathias Sandstedt är Henrik Lundblads personliga assistent och det är han som talar för honom. I 24 av 26 år har Mathias Sandstedt varit med Henrik på hans arbetsplats, där han klyver ved som sedan körs ut till grillplatserna i Alingsås.

– Det betyder allt för Henrik, säger Mathias Sandstedt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/jobbat-for-kommunen-i-26-ar-fick-plotsligt-sparken

Mathias, som talar för Henrik, då Henrik inte har talets gåva, blir tydligen också av med jobbet?

Tråkig historia, anyway.

Det tror jag inte, Henrik blir ju inte av med den allvarliga CP-skadan bara för att kommunen kickar honom, kommer fortfarande behöva assistenten för att klara vardagsbestyren. Mathias lackar såklart när han ser hur negativt Henrik påverkas av kommunens behandling.
Citera
2021-01-22, 01:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Det tror jag inte, Henrik blir ju inte av med den allvarliga CP-skadan bara för att kommunen kickar honom, kommer fortfarande behöva assistenten för att klara vardagsbestyren. Mathias lackar såklart när han ser hur negativt Henrik påverkas av kommunens behandling.

Ja, alternativt/och att han också blir av med ett jobb han haft i cirka ett kvarts sekel?
Denna historia verkar ha många så kallade "bottnar"!

Men klart tragisk. Ponerar vi att Henrik var cirka 20 år 1995/96, torde han vara 45 ungefär. Alingsås kanske inte ville bekosta 20 år till?

Anser att det är felslut av Alingsås.
Citera
2021-01-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/jobbat-for-kommunen-i-26-ar-fick-plotsligt-sparken

Detta är nog bland de värsta jag läst på länge. Hur kan man så nonchalant bara lägga ner någons liv på detta viset

Hoppet bränns ut lite för varje dag som går

Chefen för integration som gav honom sparken anställer nog snart någon som han tycker behöver integreras istället ska du se. Själv tycker jag dessa ointegrerade kan återvandra eftersom de som regel dessutom är ointegrerbara och ointresserade/oförmögna av att göra någonsomhelst nytta.
Senast redigerad av Kosegutten 2021-01-22 kl. 01:11.
Citera
2021-01-22, 01:55
Medlem
Lyssnar man på vad chefen säger och har lite inblick i kommunala förvaltningar gissar jag att Henriks tjänst är en gammal kvarleva som någon praktiskt lagd människa startat en gång i tiden för att den såg att Henrik kunde lösa det och att behovet fanns.

Det låter som att hon istället vill att Henrik skall införlivas i en annan befintlig daglig verksamhet som kommunen har. Tex genom att med andra sortera skruv , måla teckningar eller vad de nu har i Alingsås gällande detta.

För information till chefen där kan ju upplysningsvis påtalas att daglig verksamhet har inga fasta mallar, vill man så kan man organisera den hur man vill bara man följer de föreskrifter som finns. Det tror jag nog att vedklyveriet kan falla in under oxå.

Obehaglig behandling av en född medborgare i Sverige måste jag säga
Citera
2021-01-22, 02:31
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av öpöz000r
Utbildnings- och intelligensnivå på de som tagit det här beslutet måste vara i nivå med Henriks.

En CP-skada påverkar hjärnans förmåga att styra kroppen, intelligensen och övrig kognitiv nivå är oftast inte påverkad.

Det är av någon anledning vanligt att folk tror att alla personer som är handikappade på något vis är dumma i huvudet, så behöver det ju inte alls vara.
Citera
2021-01-22, 04:08
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Det är ju det som svenska folket har röstat fram, så sluta gnälla nu för fan.
Demokrati, javisst. Men bara för att idioterna är många behöver de inte ha rätt.
Citera
2021-01-22, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Helt klart.

Men företagskonsulterna måste ju ha sina pengar tyvärr.
2500:- i timmen för att tipsa om ett jättebra företag dom känner till där dörrarna bara kostar en miljon kronor styck och ett annat företag som säljer sjukhusstrumpor för 6.000 kronor paret.

Ska man få skattepengarna att räcka måste man knäcka några ägg.

Så tragiskt.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/granskning/ug/kopt-vagsalt-for-15-skattemiljoner-kunde-ha-kostat-100-000-kronor

Eller kommuner som spenderar 15 miljoner kr på vägsalt istället för annan kommun dom betalade 100.000:- för exakt samma mängd. Vissa prioriterar fel.
Det gäller att gå på de ärliga och svagaste först för de är lättare att göra sig av med än en bråkstake som motsätter sig.
Citera
2021-01-22, 05:40
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Fast då är det ett annat konto som betalar.

Vänta bara tills den här pandemin är över. 2015 migrationskatastrof ska betalas och denna pandemin..

Då blir det kraftfulla besparingar i detta landet som ingen trodde var möjligt. Bidrag kan ni fet glömma eller så kommer man sätta upp såna kriterier att ingen kan söka dem.

Njae, bidragen är det sista som ryker. Först ryker all offentlig medel till dom gamla, sedan är det barnen, alltså dagis och skola, efter det så är det vården som får bantas. Bidragen är det absolut sista som ryker.
Citera
2021-01-22, 05:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma

Detta är nog bland de värsta jag läst på länge. Hur kan man så nonchalant bara lägga ner någons liv på detta viset

Hoppet bränns ut lite för varje dag som går
Vi har fått alldeless för mycket, resurserna måste delas ut till fler, det är inte rätt att vi svenskar ska ha en lyxtillvaro!
Citera
2021-01-22, 06:00
Medlem
kukflashs avatar
Hur går det till rent praktiskt när en cp-skadad man klyver ved? Jag kan väl aldrig tro att han svingar omkring med en yxa och kapar stockar med en motorsåg. Vedklyv där assistenten lägger in vedträn och Henrik får trycka på en knapp?

Aja, tragiskt hur som helst att han inte kan få fortsätta med det
Citera
2021-01-22, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Njae, bidragen är det sista som ryker. Först ryker all offentlig medel till dom gamla, sedan är det barnen, alltså dagis och skola, efter det så är det vården som får bantas. Bidragen är det absolut sista som ryker.

Möjligt så fall att man har bidragen kvar på pappren men inför regler som gör att det i praktiken omöjligt att få beviljat.

Vårdbidraget är det första man ger sig på. Samt att privat sjukförsäkring kommer bli mer en nyckelroll i sjukvården.
Samt att A-kassan kommer få än mer med höjda avgifter för självfinansiering.

Är det riktigt illa så flyttar man fram utbetalningsdagen för barnbidraget 10dagar till den 30e.(som man gjorde på 90-talet) under en tid.

Man kommer också plocka en hel del via nåt man kallar för miljöavgift.

Något som har framtiden för sig är trailerpark tillverkning och man får ge upp ståndpunkten att inte tillåta så kallade trailerpark områden. Eftersom statliga byggstöd kommer försvinna.

Mest troligt redan inom nästa mandatperiod. Spelar ingen roll vem som styr.

Resan mot Sverige som U-land börjar.
Citera
2021-01-22, 06:09
Medlem
Jackdawcrests avatar
Ved behövs väl fortfarande? Och den lilla mängden ved Alingsås kommun behöver krävs det inte massiv fabrik för.

Kan vara billigare att importera, men då får de ju betala bidrag istället. Dessutom så är det inte bra för miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in