2021-01-15, 08:22
Medlem
Det köptes in ett nytt uniformssystem benämnt m/90 runt 1990.

Det innehöll en massa olika uniformsplagg som med få undantag kom att heta nåt med 90. Därav mängden 90-benämningar. 1988 var det väl ute på slutgiltigt prov vid vissa förband, och det året tror jag även att vissa högre officerare, (typ ÖB och regementscheferna etc.) fick uniformen. 1989 och framåt började officerare tilldelas uniformen. Värnpliktiga fick sen vänta ytterligare nåt år eller två.

Kort- och långkalsongerna till 90-systemet heter väl dock 93 har jag för mig?

I samband 90-systemets införande fick även soldaterna successivt ny skyddsutrustning (skyddsmask, hjälm & kroppsskydd 90).

I början av 2000-talet tillfördes strids och bärsäck samt stridsväst 2000. Hette inte stridshandsken 2000 också?

2002 tilldelades utlandsförbanden 90L.
Senast redigerad av Macke85 2021-01-15 kl. 09:05.
Citera
2021-01-15, 08:40
Medlem
Låg själv inne i den där övergången och hade alltså både M59 & M90 som uniform i skåpet, dock användes M90 främst och M59 vid lite mer lediga och oömma situationer.
Just då kring -90 gjordes en rejäl uppryckning i försvaret och man bytte ut massa som man tyckte var föråldrat. Man lade fortfarande stora summor på svenska försvaret och det ryska hotet var nog ändå mer påtagligt.
Sedan just -90 kom den stora finanskrisen som jag tror var den främsta anledningen till att helt slå hål på försvaret. I den vevan under de åren så avvecklades ivarjefall många regement i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in