2021-01-11, 14:58
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ok.. Jag kan tycka att den här skatten (Den statliga skatten: Beskattning av kapitalinkomster 30%) är rimlig. Bitcoin beskattas som lön vad jag förstår på 30% i självdeklarationen. Jag tror att det är så iaf.
Inte som lön utan som om du köper och säljer typ guld, dvs tillgångar.

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

I övrigt typ rätt. Notera att det också går att dra av förlust till viss del.
Citera
2021-01-12, 04:04
Medlem
Ta Kina t.ex. de förbjuder alla centraliserad exchange som man kan handla bitcoin. Man vänder sig till OTC plattformen liksom localbitcoins, som är registrerad i Finland. Lagen i ett land kan bara påverka organisationen som är registrerad i detta land
Citera
2021-01-12, 07:52
Medlem
Redan idag är det ganska omständigt att investera i kryptovaluta. Testade tre olika debitkort och ett kreditkort igår när jag skulle handla några olika tokens från moonpay. Inget av korten fungerade.

Vissa exchanges fungerar med vissa kort, exempelvis Coinbase och Binance. De har dock inte alltid de Coins jag vill ha. Exempelvis försökte jag köpa CEL (Celsius Network) innan de gick att handla på någon exchange. Var så omständigt så jag gav upp.

Att stoppa bitcoin helt blir svårt. Även om EU eller Sverige skulle förbjuda sina medborgare att befatta sig med bitcoin vilket jag håller för ganska osannolikt skulle det förvisso leda till ännu omständigare processer för att kunna köpa och sälja krypto, men det skulle inte helt stoppa det. Däremot skulle det säkert påverka värdet av bitcoin ganska negativt.
Citera
2021-01-12, 08:05
Medlem
Reglera bitcoins tror jag inte kommer ske. Däremot kan det säkert införas rätt hård regelverk för företag som sysslar med det. Det såg vi hända i New York för flera år sen när man införd BitLicense vilket fick massor av företag att slänga in handduken då det skulle bli för dyrt/krävande att efterfölja.
Citera
2021-01-12, 08:07
Medlem
YP4XQs avatar
Jag anser krypton endast är mer meningslös nu än för några år sedan legit online butiker började acceptera den som betalningsmedel och det var på väg uttagningsautomater... Men nu känns den som bortblåst och endast fungerar som en hypad investeringsaktie ungefär. Kanske också därför staten inte bryr sig tänker jag, den är inget hot mot någonting?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in