Citat:
Ursprungligen postat av
slashx
Självklart kan jag hålla med om att ett företag i det längsta bör få egen kontroll över vem som får bruka deras tjänster. Däremot bör man ställa sig frågan vad detta innebär i längden om det inte införs regler för den nya tiden vi lever i då medier idag har inte den samma fysiska spridning som förr. Att lagligt få etablera sig på internet bör ju gå under rätten för åsiktsfrihet - håller då företag på att filtrera bort meningsmotståndare så skulle det betyda att det i regel kan gå hur långt som helst, ska meningsmotståndare behöva skapa egna serverhallar som sen kanske får hotelser från elbolaget eller ISP att de inte säljer denna tjänst för att de bryter mot värdegrund? Ska man behöva skapa ett helt separat samhälle för att göra sin röst hörd?
Exakt detta är vad som är problemet.
Då får vi ett parallelsamhälle där den parten som skapat ett nytt sådant blir så småningom blir svartmålat, avhumaniserat och något väldigt "dåligt".
Jag menar, vi går ju åt fel håll i utvecklingen om man kollar på saken från ett helikopterperspektiv. Mänskligheten börjar förgöra sig självt.
Att strypa möjligheten för oliktänkare att sprida sina tankar, ideer och åsikter begränsar vår utveckling. Detta scenario för mina tankar till den gamla 80-tals filmen "total recall" där ett helt samhälle fryses ut och behandlas som djur, där eliten styr deras syretillförsel på mars, och vid minsta uppror stänger man kranen så de sakta dör.
Detta är självklart väldigt tragiskt och alla ni vänstermänniskor som vurmar för jämlikhet, tolerans, solidaritet och kärlek bör slåss med näbbar och klor för att detta inte ska ske.
Hur mycket ni än inte håller med vissa människors åsikter borde det vara i ert intresse att kämpa så alla får lika rätt till att tala fritt.
Gör man inte detta, utan fortsätter täppa till informationen från vissa människor så innebär det enbart att man maskar problemen istället för att gå till roten av det.
Ungefär som att måla över rost istället för att behandla det.