2021-01-10, 23:27
Medlem
Skulle någon i mina klubbkretsar börja med Youtube skulle de bli utskrattade. Vi har inte alls samma kultur som i USA.

Det finns offentliga filmer och det finns klubbar som sprider filmer sinsemellan, men att lägga på Youtube ses ofta lite fjolligt här hemma, att media-hora ut sig.

Det är fortfarande en viss air av ”tyst manlighet” kring vapen här, ibland löjligt mycket.
Citera
2021-01-11, 09:27
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Just precis. Det räcker att personen gör minsta lilla lagbrott så blir vederbörande av med licensen. Det finns jättemånga konstiga vapenlagar som ingen känner till, exempelvis så är det olagligt att skjuta mot en måltavla som ska se ut som en människa. En svensk vapenkanal hade i princip enbart fått filma när någon skjuter 5-skotts serier på en skjutbana.

Olagligt att skjuta på människoliknande tavla är det inte....än... däremot så har olika Förbund ändrat sina regler om vilken typ av måltavlor som är godkända.

De dynamiska/IPSC tavlor som används i Sverige är de diamant formade...istället för den internationella tavlan med typ torso & huvud....& Pistolskytteförbundet har ändrat fält målen till att inte bestå av människoliknande mål (Militären har dispens & får använda tavlor som föreställer människokropp).

Detta i ett typiskt fåfängt svenskt sätt att försöka blidka Hoplofob vänstern & Anti vapen krafterna.... istället för att köra på & ignorera gnället från vänsterpacket.
Citera
2021-01-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Du menar att de svenskar som har krånglat till sig en licens på en "tråkig" normal jsktbössa,ska börja med videos på Youtube och riskera bli av med bössa och licens?

Kika istället på
Demolition ranch.
Kentucky ballistic.
Och
Forgotten weapons,med Ian McCullen.
Kul videos,kul bössor..
Taofledermaus
Och Jurg Sprave är också att rekommendera!

Hickok 45 är också bra, lugn och sansad gubbe som kan vapen.
Citera
2021-01-11, 18:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det finns mängder med intressanta skjutvideos från usa där man testar vapen. I Sverige har vi nästan inga. Möjligtvis har vi fjantiga luftgevär eller ärtrör.

Varför är svenskar så sena på bollen?

Annat?

Tips?

https://www.youtube.com/watch?v=ZmtAEZPOQso

Håll till godo:

https://www.youtube.com/watch?v=ou93G5nOPhI
Citera
2021-01-11, 18:30
Medlem
Vantskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Olagligt att skjuta på människoliknande tavla är det inte....än... däremot så har olika Förbund ändrat sina regler om vilken typ av måltavlor som är godkända.

De dynamiska/IPSC tavlor som används i Sverige är de diamant formade...istället för den internationella tavlan med typ torso & huvud....& Pistolskytteförbundet har ändrat fält målen till att inte bestå av människoliknande mål (Militären har dispens & får använda tavlor som föreställer människokropp).

Detta i ett typiskt fåfängt svenskt sätt att försöka blidka Hoplofob vänstern & Anti vapen krafterna.... istället för att köra på & ignorera gnället från vänsterpacket.

Då det inte är förbjudet, varför skulle militären behöva dispens, och vem skulle utfärda den?
Citera
2021-01-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantskruv
Då det inte är förbjudet, varför skulle militären behöva dispens, och vem skulle utfärda den?
Det finns ingen lag som förbjuder det, men pistolskytteförbundet har synpunkter:
"Människoliknande mål av icke-militär, kommersiell eller egen tillverkning får inte användas."
Så det är helt OK att använda militära mål på fältskyttetävlingar, och det förekommer ibland. Min favorit är när man skall skjuta en springande fiende i ryggen.
Citera
2021-01-12, 04:27
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantskruv

kunde uttryckt mig bättre...dispens är fel ord...menade att Militären använder (konstigt vore annars) människoliknande måltavlor...utan att ta hänsyn till vad som är känsligt/PK...som Förbunden gör.
Citera
2021-01-12, 07:59
Medlem
0.999...s avatar
Som tidigare nämnt, lycka till med att få fram en "levande" vapenkultur i Sverige. Det räcker med att någon skulle bli lite entusiastisk och kanske skratta. I bästa fall hade personen fått behålla sin dator under husrannsakan och kunnat börja googla på julas sortiment av luftgevär.

Kan inte komma på något annat land som är så skitnödiga när det kommer till legala vapen.

Kanske skulle vara Norge då men där har ändå Breivik brytit både ny mark samt ett och annat tabu. Om jag inte missminner mig så fick han även ruger mini 14 föbjuden även i Sverige.

Trist öde på ett vapen som uppenbarligen var så driftsäkert att ett 70-tal sossar fick komunal enkelresa till det sociala paradiset.

Vi vet inte när det kan dyka upp någon liknande med egen uniform samt ett även ett fristående ordenssällskap. Sånt händer varje dag liksom..
Citera
2021-01-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Som tidigare nämnt, lycka till med att få fram en "levande" vapenkultur i Sverige. Det räcker med att någon skulle bli lite entusiastisk och kanske skratta. I bästa fall hade personen fått behålla sin dator under husrannsakan och kunnat börja googla på julas sortiment av luftgevär.

Kan inte komma på något annat land som är så skitnödiga när det kommer till legala vapen.

Kanske skulle vara Norge då men där har ändå Breivik brytit både ny mark samt ett och annat tabu. Om jag inte missminner mig så fick han även ruger mini 14 föbjuden även i Sverige.

Trist öde på ett vapen som uppenbarligen var så driftsäkert att ett 70-tal sossar fick komunal enkelresa till det sociala paradiset.

Vi vet inte när det kan dyka upp någon liknande med egen uniform samt ett även ett fristående ordenssällskap. Sånt händer varje dag liksom..

Storbritannien är många resor värre än vad Sverige är. Läs vad de tjatar om knivar i Brexitland.

Kan inte hjälpa känslan att särskilt Youtube exponeringen av Usa (även innan youtube men särskilt eftet) har satt Usa:s vapenlagar och kultur som det normala och inte en extrempunkt.

Lite som BLM protester mot svensk polis när jag tänker efter.
Citera
2021-01-12, 17:30
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Jag hoppas innerligt att ingen i Sverige som har fått licens på något trevligt vapen, utöver jaktvapen, får för sig att strössla nätet med filmer.
Det finns ingen anledning att ge vapenhatande beslutsfattare mer vatten på kvarnen.

För om du bara följer alla regler, slår knut på dig själv för att inte säga, göra eller ens andas något som kan tänkas störa vapenhatarna, och är en duktig pojke, så kommer de inte riskera att tas ifrån dig.

Om bara Chamberlain hade fått hålla på med sin "fred i vår tid"-doktrin lite längre, så hade Hitler dragit sig tillbaka från Polen, och världskriget aldrig hänt.

Jag tror att du förstår hur kontraproduktiv din inställning är. Du är bara rädd, och istället för att agera mot de som förtrycker dig, så väljer du att spela med i hopp om att få behålla några smulor, vilket är förståeligt. Tragiskt, men förståeligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in