Citat:
Ursprungligen postat av
sweintoo
Så kan man ju resonera om vägar och övrig infrastruktur också "välj en annan väg då". Men om alla vägar köps upp av samma aktör som sedan portar vissa bilister så har ju det enskilda företaget större makt än enskilda nationer. Så är ju bara larvigt att påstå att det är bara nationer som kan censurera, detta skrämmer fan så mkt mer än att Kina stänger ner Facebook eller liknande. Defacto begränsar de ju yttrandefriheten, iaf i korta loppet. Bigtech som närmast hamnat i monopolställning, också oroväckande ur ett konkurrensperspektiv.. Och en demokrati omöjliggörs såklart när inte alla åsikter har chans att nå ut och få spridning. Men låt mig gissa, du hade varit jätteupprörd om det var vänsterdebattörer dom stängdes ner eller när Ungern kastar ut soros..
Ja, det är ju en monopolsituation. Det får man angripa med lagar.
Infrastrukturen (internet) är inte censurerad. Lagar måste följas. Det innebär att plattformar som facebook osv. måste moderera innehållet för att stävja lagöverträdelser (vilket kostar pengar). Du måste väl förstå att dessa bolag har sina plattformar för att tjäna pengar. Inte för att främja yttrandefriheten. Du kan enkelt sätta upp din egna website och publicera vad som helst på den.
Jag är inte förvånad att man stänger av Trump (som uppviglat till brott och orsakat flera dödsfall).
Jag bryr mig inte om det politiska budskapet (så länge det är fredligt och inte uppmuntrar till hat).
Du har rätt i att jag blev upprörd av Soros behandling (då han är oskyldig här).
Själv tycker jag också att facebook och liknande ska regleras kraftigare (håller med Soros där).