2021-01-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Vem är Google och Twitter att avgöra vem som har rätt åsikter och inte? Vem har gett dessa giriga företag denna möjlighet. Låter som de bryter mot de mänskliga rättigheterna i FN stadgan.
De avgör det själva. Är det så svårt att förstå? Ingen är tvingad att använda deras tjänster. Att blanda in mänskliga rättigheter visar bara att du inte fattar något.
Citera
2021-01-09, 20:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
En annan tid, en annan kontext.

Det är förmodligen svårare idag, men inget är ju omöjligt om censurivrarna verkligen vill.

Citat:
Flashback nekas Internetförbindelse

https://www.flashback.se/flashbacks/net/
Citera
2021-01-09, 20:32
Avslutad
Aldrig eftersom varken trådar eller kommentarer får ingen spridning utanför svenska språket.
Istället används både FB och andra forum till övervakning. Skulle kunna tänka mig när det gäller brott med minimistraff 4 år, då får polisen signal och slår till om det bedöms trovärdigt.

Det var så pistolmannen i Malmö blev påkommen och senare åkte fast. Även om man inte är inloggad och bara läser kommentarer via TOR så är inget forum säkert. Inget på internet är säkert. Det är bara olika grader av allvarlighetsgrad där samhällen väljer att slå till.

EncroChat, jo tjena liksom... Vanliga uppgörelsemord var möjligen accepterade av underrättelsen där för att inte avslöja sig men när det senare kom till hundratals ton med drogsmuggling och kidnappningar så vips så var chatten avkrypterad och läst.
Citera
2021-01-09, 20:35
Medlem
Markera-allts avatar
Förstår inte gnället. Jag är all for yttrandefrihet oavsett åsikt. Men när det handlar om uppvigling av brott, ja då är det en annan sak.

Hade det planerats brott här i forumet så hade det varit en annan sak. Oavsett vad man tycker är det inte lagligt att storma kongressen i USA. Fattar heller inte varför så många bryr sig om det skitlandet därborta och allt trams dom sysslar med.

Bättre vi fokuserar på vårt eget land först.
Citera
2021-01-09, 20:41
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Så kan man ju resonera om vägar och övrig infrastruktur också "välj en annan väg då". Men om alla vägar köps upp av samma aktör som sedan portar vissa bilister så har ju det enskilda företaget större makt än enskilda nationer. Så är ju bara larvigt att påstå att det är bara nationer som kan censurera, detta skrämmer fan så mkt mer än att Kina stänger ner Facebook eller liknande. Defacto begränsar de ju yttrandefriheten, iaf i korta loppet. Bigtech som närmast hamnat i monopolställning, också oroväckande ur ett konkurrensperspektiv.. Och en demokrati omöjliggörs såklart när inte alla åsikter har chans att nå ut och få spridning. Men låt mig gissa, du hade varit jätteupprörd om det var vänsterdebattörer dom stängdes ner eller när Ungern kastar ut soros..

Ja, det är ju en monopolsituation. Det får man angripa med lagar.
Infrastrukturen (internet) är inte censurerad. Lagar måste följas. Det innebär att plattformar som facebook osv. måste moderera innehållet för att stävja lagöverträdelser (vilket kostar pengar). Du måste väl förstå att dessa bolag har sina plattformar för att tjäna pengar. Inte för att främja yttrandefriheten. Du kan enkelt sätta upp din egna website och publicera vad som helst på den.
Jag är inte förvånad att man stänger av Trump (som uppviglat till brott och orsakat flera dödsfall).
Jag bryr mig inte om det politiska budskapet (så länge det är fredligt och inte uppmuntrar till hat).
Du har rätt i att jag blev upprörd av Soros behandling (då han är oskyldig här).
Själv tycker jag också att facebook och liknande ska regleras kraftigare (håller med Soros där).
Citera
2021-01-09, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Markera-allt
Förstår inte gnället. Jag är all for yttrandefrihet oavsett åsikt. Men när det handlar om uppvigling av brott, ja då är det en annan sak.

Hade det planerats brott här i forumet så hade det varit en annan sak. Oavsett vad man tycker är det inte lagligt att storma kongressen i USA. Fattar heller inte varför så många bryr sig om det skitlandet därborta och allt trams dom sysslar med.

Bättre vi fokuserar på vårt eget land först.
Planering och uppvigling är inte samma sak. Uppvigling i forum i form av kommentarer har prövats i domstol.
För uppvigling krävs mer än bara enstaka kommentarer i trådar. Det krävs att syftet är att nå ut brett och att att det fanns en reell risk att texten, bilderna, filmerna osv verkligen utgjorde fara för att brott skulle begås.

Om man har hundra eller tusentals följare på Facebook eller Twitter och skriver skjut polisen, storma Riksdagen och om det pågår en demonstration utanför Riksdagen. Då är det uppvigling.
Annars är det bara en kommentar, yttrandefrihet.

Hittar inte formuleringen men så minns jag lagen och praxis.
Citera
2021-01-09, 21:14
Medlem
Markera-allts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbirSaid
Planering och uppvigling är inte samma sak. Uppvigling i forum i form av kommentarer har prövats i domstol.
För uppvigling krävs mer än bara enstaka kommentarer i trådar. Det krävs att syftet är att nå ut brett och att att det fanns en reell risk att texten, bilderna, filmerna osv verkligen utgjorde fara för att brott skulle begås.

Om man har hundra eller tusentals följare på Facebook eller Twitter och skriver skjut polisen, storma Riksdagen och om det pågår en demonstration utanför Riksdagen. Då är det uppvigling.
Annars är det bara en kommentar, yttrandefrihet.

Hittar inte formuleringen men så minns jag lagen och praxis.

Skillnad på svensk och amerikansk lag.

Oavsett, lagen har inte följts. Samma gäller ju här. Därav en hel del regler t ex att icke posta om icke lagliga tv-boxar och liknande i forumet.

Förstår inte vad som är så svårt att förstå för folk, än minst att folk i Sverige gör sig till nåt offer för vad som pågår därborta. Trump har brutit mot dom regler Twitter m fl satt upp. Samma gäller ju dig och mig och dom plattformar vi använder. Flashback t ex. Man kanske inte håller med om alla regler men man följer dom om man vill vara kvar. Svårare är det inte.
Citera
2021-01-09, 21:15
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Vem är Google och Twitter att avgöra vem som har rätt åsikter och inte? Vem har gett dessa giriga företag denna möjlighet. Låter som de bryter mot de mänskliga rättigheterna i FN stadgan.

Alltså då missförstår vad yttrandefriheten innebär (mänskliga rättigheter likaså).
Det är ingen rättighet att publicera vad man vill på ett bolags plattform (bolaget bestämmer helt själv vad de tycker är ok).
Varför ska twitter publicera inlägg som redan krävt 5 människors liv ?
Clownen har ju dessutom blivit varnad tidigare.
Citera
2021-01-09, 21:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Socialdemokraterna. De fick ju SwebbTV raderade från Youtube. Jag tror inte de styrade i Sverige gillar Flashback forum.

Dom skriver säkert här i smyg och ventilerar sitt samvete, kolla bara på en viss rektor som skrev under pseudonym 😉

Citera
2021-01-09, 21:39
Medlem
Det är koncentrationen av makt som är det stora problemet. Google äger en massa tjänster som är integrerade och låser användaren i ett visst beteendemönster. Det är inte sunt. Man kan undra vad USA ska med sina antitrustlagar till om inte för just såna här situationer.
Citera
2021-01-09, 22:23
Medlem
Porphyrogenituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Tyvärr har du fel. Hans åsikt är viktig, i Sverige 2020, eftersom han representerar det Goda Hatet. För dig och mig är han en nolla, men regimen hade gärna lyft honom och strukit oss. Vi har nämligen egna åsikter.
Attans, du har allt rätt i det du säger. Hatar man på det som inte etablissemanget tycker är rätt så får man genast plus poäng och möjlighet till en befordran i hierarkin.
Citera
2021-01-09, 22:33
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Det här är ett så oerhört litet forum så det tar nog tid.
Jag gissar att Bianca Ingrosso når ut till fler personer i Sverige.

Ett litet forum msm och svenska politiker är ute efter att stänga ner. Regering Löfvén har deal med mediejättarna. Det tar inte lång tid innan representanter för Googles Sverigekontor är uppkallad till regeringskansliet och Flashback är bortplockad från google sök.
Senast redigerad av CyberIngmar 2021-01-09 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in